נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותביום ד': מחאה מול משרד הרווחה עקב מותו של דייר בהוסטל

ביום ד’: מחאה מול משרד הרווחה עקב מותו של דייר בהוסטל

המפגינים מתכוונים למחות נגד משרד הרווחה, נגד המשטרה ונגד מוסד "נווה רם", שבו מצא אריה כהן ז"ל את מותו לפני חודש. שר הרווחה: "רואה את האירוע בחומרה"

הזמנה להפגנה לזכר אריה כהן ז”ל

במלאת 30 יום לפטירתו של אריה כהן ז”ל (55), דייר שמצא את מותו במוסד “נווה רם” ביישוב רכסים שליד חיפה, תתקיים ביום רביעי הקרוב (25.1) הפגנת מחאה מול בניין משרד הרווחה בירושלים. המפגינים מתכוונים למחות נגד המשרד, שהמוסד נמצא תחת פיקוחו, נגד המשטרה ונגד “כל מי שקשור לתחום הדיור בהוסטלים”, בטענה שלאף אחד לא אכפת ממקרי מוות של אנשים עם מוגבלות.  

לטענת משפחתו, כהן ז”ל חווה תקיפות פיזיות במוסד שבו התגורר, ובעקבות זאת פונה לבית החולים במצב קשה מאוד. כשהגיע למיון התברר שהוא סובל מצלעות שבורות, משטפי דם ומפצעים פתוחים. לנוכח הממצאים, אח שלו פנה למשטרה, והיא פתחה בחקירה בנושא. מבחינת אחיו, “מדובר בלינץ’ ורצח לכל דבר”.

לפני שהגיע ל”נווה רם”, כהן, אדם עם מוגבלות שכלית, התגורר במשך שנים רבות בדיור בקהילה. משרד הרווחה קבע כי הוא חייב לעבור למקום עם השגחה צמודה מכיוון שסבל מבעיית בליעה ועלול היה להיחנק מאוכל. לדברי האח, באמצע חודש דצמבר נשלחה אליו הודעה מטעם המוסד כי אריה פונה לבית החולים בעקבות קשיי נשימה, ולאחר מספר ימים הוא נפטר בבית החולים.

“המשפחה לא לבד”

לדברי משפחת כהן, “אריה הופקר, נשכח ולאף אחד לא אכפת”. מקורבים למשפחה טוענים כי המוות שלו לא נחקר עד הסוף – “לא על ידי המשטרה ולא על ידי משרד הרווחה”, והם אפילו לא יודעים אם מישהו פתח את מצלמות האבטחה במוסד וראה את הסרטים.

“המינימום שאנחנו יכולים לעשות זה להזדהות איתם ולהראות למוסד, למשטרה ולמשרד הרווחה שהמשפחה הזו לא לבד”, כתבו מארגני ההפגנה בהזמנה לאירוע. “לכן, נקיים לזכרו אזכרה בירושלים ונעלה בה גם את זכר שאר המתים בתקופה האחרונה במוסדות”.

אחת ממארגנות ההפגנה, נעמה לרנר, מנכ”לית התנועה לעצמאות, אמרה כי “הפטירה של אריה ז”ל עברה בשקט. שקט מטריד מאוד. אם היה מגיע אדם רגיל לחדר מיון כשכל צלעותיו שבורות, העין שלו שטופת דם והצוות הרפואי היה מעלה חשד שמדובר כנראה בתקיפה קשה, העניין היה תופס מקום נכבד בדיון הציבורי, והמשטרה הייתה עושה הכל כדי לשים את ידה על מי שגרם לכך. אבל כשמדובר באדם עם מוגבלות שחי במוסד, זה פשוט עובר לידנו.

“הזדעזענו לרגע, צירפנו לכתבה אימוג’י בוכה ועברנו הלאה”, המשיכה לרנר. “גם ההתייחסות של משרד הרווחה מטרידה מאוד. מהי האמירה ‘המשרד עומד בקשר רצוף עם המעון’? איפה הקשר הרצוף עם משפחת הקורבן? מדוע עד היום, חודש אחרי, אף אחד לא נותן למשפחתו תשובות? האזכרה והמחאה שיתקיימו ביום רביעי באות לומר בדיוק את זה: תקשיבו, מוות של אנשים עם מוגבלות במוסדות לא עובר לידנו. אנחנו עוצרים, אנחנו זוכרים, אנחנו מאשימים ואנחנו לא סולחים. וכן, אנחנו דורשים פעולה חד משמעית כדי שכל זה יפסיק לקרות שוב ושוב ושוב, בתדירות בלתי נסבלת”.

שר הרווחה: “המנהלים יזומנו לטרום שימוע דחוף”

שר הרווחה והביטחון החברתי יעקב מרגי (ש”ס) מסר בתגובה: “אני רואה בחומרה רבה כל פגיעה בחסרי ישע, ובפרט בדיירי המסגרות שתחת פיקוח משרד הרווחה. מכיוון שחקירת המשטרה במקרה של מעון נווה רם עדיין מתנהלת אנו מנועים מלבצע בדיקה עצמאית, אך מנהלי המסגרת יוזמנו לטרום שימוע דחוף במשרד. אני רוצה להעביר מסר חד וברור שאירועים מעין אלו לא יעברו לסדר היום, ולא אהסס להורות למשרד לפעול להפסקת ההתקשרות עם מפעילים שבמסגרותיהם התרחשו אירועי אלימות הזנחה או חריגה מהנהלים”.

עוד מסר כי “עד לסיום חקירת המשטרה בעניין נווה רם, הנחיתי את גורמי המקצוע במשרד להדק את הפיקוח על המעון על מנת לשמור על מוגנותם של הדיירים. כמו כן, ברצוני לומר לבני המשפחות של דיירי המעון שהם יכולים לפנות למפקחי המשרד בכל עת או לדווח לקו המשפחות הייעודי שהקמנו במוקד 118 בכל שעות היממה. אני מבקש לנצל את ההזדמנות על מנת להביע את תנחומיי הכנים על מותו של אריה ז”ל ולהשתתף בצערה של המשפחה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות