נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאפליה בהפסקות: תלמידים "רגילים" חופשיים, אוטיסטים מרותקים

אפליה בהפסקות: תלמידים “רגילים” חופשיים, אוטיסטים מרותקים

מזה שבוע נאסר על ילדי כיתות התקשורת בתיכון "רמת הרכס" בבאר שבע לצאת מהרחבות הצמודות לכיתה. העירייה: "זה בשביל המוגנות שלהם"

תיכון רמת הרכס בבאר שבע, המפלס התחתון

זה נמשך כבר שבוע: תלמידי כיתות תקשורת (ילדים על הרצף האוטיסטי) בתיכון רמת הרכס ע”ש משה זילברמן בבאר שבע מרותקים בהפסקות בין השיעורים לרחבות הצמודות לכיתותיהם ונאסר עליהם להסתובב בשאר שטחי בית הספר. מנגד, הילדים “הרגילים” חופשיים להסתובב בכל מקום. כאשר תלמידים והורים פנו למנהלת ותהו מדוע ההפרדה הזו מתרחשת, הם נענו לדבריהם בתשובה קצרה: “שיקולי בטיחות”.

“עד ליום שלישי שעבר מעולם לא היה מצב כזה”, מספר אב לתלמיד באחת מכיתות התקשורת בבית הספר. “כל התלמידים הסתובבו בצורה חופשית בהפסקות, כולל הילדים של כיתות התקשורת, ולמיטב ידיעתנו לא הייתה שום בעיה עם זה”. לדבריו, כאשר בנו חזר הביתה בשבוע שעבר וסיפר על ההפרדה, זה תפס אותו בהפתעה גמורה: “הייתי קצת בהלם וניסיתי לברר מה קרה, אבל כל מי ששאלתי ענה שזו הנחיה של המנהלת, והיא טוענת שמדובר בעניין בטיחותי”.

בתיכון רמת הרכס, שהוקם ב-2017, יש שני מפלסים מרכזיים. במפלס העליון, הגדול יותר, לומדות כיתות ז’, ט’, י”א וי”ב, ואילו במפלס התחתון לומדות כיתות ח’ ו-י’. לפני כשבוע הודיעו צוותי החינוך של כיתות התקשורת (יש כיתה כזו בכל שכבה, מלבד שכבת י”ב) לתלמידיהם כי בהפסקות הם מחויבים להישאר במפלס הצמוד לכיתתם ואינם רשאים לגשת למפלס השני.

המשמעות היא שתלמידי כיתות התקשורת של שכבות ח’ ו-י’ אינם יכולים לעלות לשחק במפלס העליון, ומצד שני תלמידי הכיתות הקטנות של ז’, ט’ ו-י”א לא מורשים לרדת בהפסקה למפלס התחתון. “הסייעות משגיחות על התלמידים של כיתות התקשורת ומוודאות שהם לא יוצאים מהמפלס שלהם”, סיפרה ל”שווים” תלמידה בבית הספר.

“הילדים הרגילים עולים ויורדים חופשי”

לעומת זאת, לדבריה הילדים שלומדים בכיתות “הרגילות” רשאים לצאת בהפסקות לשני המפלסים כאוות נפשם. “אני רואה אותם יורדים ועולים חופשי, כמו שכולם היו עושים עד לפני שבוע”, היא מתארת, “וזה בזמן שילדי כיתות התקשורת מרגישים כלואים ולא יכולים לשחק עם ילדים משכבות אחרות שלא לומדים איתם באותו מפלס”.

תלמיד נוסף סיפר ל”שווים” כי במפלס העליון יש מגרש כדורגל על משטח עפר שהוא וחבריו נוהגים לשחק בו כדורגל בהפסקות. “עכשיו אסור לנו לעלות לשם”, הוא אומר, “וזה נורא מעצבן ומתסכל את כולנו. שאר הכיתות עולות למעלה כרגיל ורק אנחנו יושבים במקום אחד. הסייעות משגיחות ולא נותנות לנו לעלות, הן ממש עוקבות מקרוב”.

לדבריו, כאשר הילדים שאלו את המחנכות והסייעות למה מונעים מהם להסתובב בבית הספר בחופשיות, התשובה הייתה שהן “קיבלו הוראה מהמנהלת של בית הספר”. “לפני כן היינו עולים בלי בעיה יחד עם הסייעות”, הוא ממשיך לספר. “יש לי חברים משכבות אחרות, במיוחד מכיתות תקשורת. אנחנו חבר’ה כאלה, ואנחנו לא יכולים להיות עכשיו יחד. נוצר מצב שאני משתעמם בהפסקות, משחק הרבה בטלפון ורק מדבר מדי פעם עם חברים מהכיתה”.

תיכון רמת הרכס בבאר שבע, המפלס העליון

“תחושה של אפליה”

לטענתו, כאשר אחד התלמידים פנה למנהלת בנושא, היא הסבירה לו שיש בעיה עם כמות גדולה של ילדים במפלס העליון, “אבל עובדה שילדים ‘רגילים’ ממשיכים לעלות לשם ורק הילדים מכיתות התקשורת נשארים למטה. זה מוזר כי עד לפני שבוע לא הייתה שום בעיה עם זה. המנהלת אמרה שהיא תשקול את זה מחדש תוך שבועיים, אבל זה לא נשמע כמו תשובה רצינית”.

התלמידים של כיתות התקשורת חוששים שהמצב הזה יימשך לאורך זמן. “זה ממש חונק אותנו”, מסביר תלמיד אחר. “ההפרדה הזו יוצרת תחושה של אפליה. כל הילדים כאן עצבניים על זה. גם הורים ששמעו על זה כועסים מאוד. מדובר בילדים טובים וממש לא אלימים שקשה להם עם שינויים. אנחנו משחקים בעיקר עם הילדים בכיתות התקשורת האחרות, אבל כרגע זה לא מותר. שהמפלס למעלה הוא גדול יותר, אז יש מרחב להיפגש ולשחק כמו שצריך. למטה הרבה יותר צפוף. ההפרדה הזאת עושה לנו רע”.

עיריית באר שבע: “שומרים על המוגנות של התלמידים”

פנינו לבית הספר בבקשה לתגובה, ושם הפנו אותנו לדוברות עיריית באר שבע. מדוברות העירייה נמסר בתגובה: “בבית הספר יש שש כיתות תקשורת. בכל כיתה יש עד שמונה ילדים. בית הספר שם דגש רב על שילוב תלמידי התקשורת עם שאר תלמידי השכבה.  התלמידים משולבים בכל הפעילויות החברתיות של השכבה, כולל מסעות שנתיים, והם משולבים בשיעורים מקצועיים באופן פרטני בכיתות רגילות, כל אחד בהתאם לתוכנית האישית שלו.

“יחד עם זאת, בית הספר פועל לשמירה על המוגנות שלהם, וזאת בהתאם להמלצה המקצועית של גורמי המקצוע בתחום במשרד החינוך. על כן, בהתאם להמלצה זו תלמידי התקשורת חייבים להיות בקשר עם הגורם החינוכי שנמצא איתם בהפסקה, מורה או סייעת, כדי לתווך סיטואציות חברתיות ולמנוע אי הבנה שנובעת מהלקות אשר עלולה להוביל לפגיעה בהם.

“חשוב לציין, תלמיד בכיתת תקשורת יכול לבחור לשהות בזמן ההפסקה בלובי של השכבה או בסמוך למבנה השכבתי עם שאר חבריו לשכבה, להישאר בכיתה או לצאת לרחבה המשותפת לשלוש כיתות התקשורת שנמצאות באותו מפלס, דבר המאפשר קשר עין רציף והשגחה מיטבית על התלמיד.

“יש לציין, בית הספר בנוי בשני מפלסים, ובכל מפלס יש שלושה מבנים, מבנה לכל שכבה. רוב התלמידים נמצאים בהפסקות בסמוך למבנה השכבתי שלהם”.

פנינו גם לתגובת משרד החינוך, והיא תתפרסם לכשתתקבל.

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות