נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"



הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםזינוק של 500% באבחון אוטיסטים עם קוגניציה תקינה

זינוק של 500% באבחון אוטיסטים עם קוגניציה תקינה

זאת, לעומת עלייה של 200% בשיעורי האוטיזם הכולל איזושהי לקות קוגניטיבית. המחקר נערך על נתוני ילדים בניו יורק בשנים 2000-2016

צילום הדמיה: ביגסטוק

שיעורי האוטיזם בכל העולם המערבי נמצאים בעלייה מתמדת, אבל מחקר חדש שמגיע מארה”ב מלמד כי העלייה חדה הרבה יותר דווקא בילדים אוטיסטים ללא שום לקות שכלית.  

לפי המחקר, שביצעו מדענים מבית הספר לבריאות הציבור “ראטגרס”, בין השנים 2000 ל-2016 נרשמה עלייה של 200% בשיעור המאובחנים עם אוטיזם הכולל ליקוי שכלי באזור ניו יורק-ניו ג’רזי, וזאת לעומת 500% בשיעור המאובחנים עם אוטיזם שאינו כולל שום מוגבלות שכלית.

אוטיזם (ASD) מוגדר בספרות כהפרעה התפתחותית נרחבת המשפיעה על תקשורת, התנהגות ואינטראקציות חברתיות, אשר לעיתים יכולה להיות מלווה גם במוגבלות שכלית כזאת או אחרת. במחקר החדש, שממצאיו פורסמו בתחילת השנה בכתב העת הרפואי Pediatrics, נמצא כאמור כי שיעור האוטיזם ללא מוגבלות שכלית נמצא בזינוק נחשוני. 

על פי ה-CDC (המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן), לא ידוע עדיין מה גורם לאוטיזם, אולם ברור כי שיעורי האוטיזם עולים ברחבי העולם. ההערכות מצביעות על כך שבמהלך השנים 2000 עד 2002 לכ-50% מהילדים האוטיסטים היו גם ליקויים אינטלקטואליים. עשור לאחר מכן פחות משליש מהילדים עם ASD היו בעלי ציוני אינטליגנציה (IQ) בטווח המוגבלות השכלית.

נכון לשנת 2008, אחד מתוך 88 ילדים בארה”ב אובחן עם אוטיזם. לעומת זאת, נתונים לשנת 2018 כבר מראים שאחד מכל 44 ילדים מאובחן עם התסמונת. כלומר, שיעור האוטיזם הוכפל בתוך עשר שנים. 

לטובת המחקר, בחנו החוקרים נתוני חתך בין 2000 ל-2016 שאוחזרו ממחקר האוטיזם של ניו ג’רזי (NJAS) – המהווה חלק מרשת הניטור של אוטיזם ונכויות התפתחותיות של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן. לאחר ניתוח נתונים, המדענים זיהו 4,661 ילדים עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי בניו יורק-ניו ג’רזי. מבין אלו שזוהו, 1,505 (32.3%) היו עם מוגבלות שכלית ול-2,764 (59.3%) לא היו ליקויים שכליים. בבדיקה נוספת נמצא כי בין השנים 2000 ל-2016 שיעור הילדים האוטיסטים עם מוגבלות שכלית עלה ב-200%, ולעומת זאת  שיעור האוטיזם בילדים ללא ליקויים שכליים הראה זינוק של 500%. 

“שיעורי האוטיזם ימשיכו לעלות”

כמו כן מצא המחקר כי ילדים אפרו-אמריקאים אוטיסטים ללא ליקויים אינטלקטואליים היו בסיכוי נמוך ב-30% להיות מאובחנים לעומת ילדים לבנים. יתרה מכך, ילדים ללא מוגבלות שכלית החיים באזורים אמידים היו בסיכוי גבוה ב-80% להיות מזוהים עם ASD בהשוואה לילדים המתגוררים באזורים מוחלשים.

“ההערכות שלנו עבור אזור ניו יורק-ניו ג’רזי צפויות להיות דומות להערכות מאזורים אחרים בארה”ב”, אומרת ג’וזפין שנודה, פרופ’ לביוסטטיסטיקה ואפידמיולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור “ראטגרס” ואחת ממובילות המחקר. “אנו מצפים לראות את שיעורי האוטיזם ממשיכים לעלות ככל שהזיהוי של אוטיזם ישתפר. עם זאת, מחקר זה מראה שגם באזור עם משאבים ושירותים טובים נותרו פערים בזיהוי.

“אנחנו לא יודעים את הגורמים שמניעים את שכיחות האוטיזם”, ממשיכה פרופ’ שנודה. “הכרה טובה יותר בסימני אוטיזם בקרב ילדים ללא מוגבלות שכלית היא כנראה גורם, ולמרות שיש עדיין פערים בזיהוי בקרב אוכלוסיות מוחלשות, היא השתפרה עם הזמן. בעוד המספרים גדלים, כך גם המחקר שממשיך לבדוק ברחבי הארץ מקרים על מנת לשלול סיבות לא ידועות. תהיה הסיבה אשר תהיה, בין אם זו הכרה טובה יותר של התסמינים, השפעות גנטיות או סביבתיות, סביר להניח שמספר הילדים עם אוטיזם ימשיך לגדול. הדרך הטובה ביותר לטפל באוטיזם הגובר ולהשפיע על פערים בזיהוי אוטיזם היא באמצעות בדיקת אוטיזם אוניברסלית בתקופת הינקות. ככל שהזיהוי מוקדם יותר, כך הטיפול יהיה טוב יותר”.

ד”ר שונה ניומן, מנהלת פסיכיאטריית ילדים ומתבגרים בבית החולים “לנוקס היל” בניו יורק, מסבירה כי תסמיני האוטיזם מופיעים כבר במהלך הילדות המוקדמת. “כשילד צעיר עד גיל שנתיים לא שומר על קשר עין זה תסמין שצריך להתייחס אליו כי מבט הוא אחד הדברים הראשונים שאמורים להתרחש בין הורים לילדיהם”, היא מפרטת. “תינוקות יכולים לקשקש וזו לא בהכרח שפה, אבל זו צורת תקשורת. לעומת זאת, אם הילד חוזר על מילים או ביטויים במקום ליצור תקשורת ישירה, אם יש לו מגוון מאוד מוגבל של תחומי עניין או התנהגות, אם חוסר הבנת הסיטואציה גורם להם להיות במצוקה קיצונית, אם יש להם שגרה קבועה שכל הפרה שלה תפריע להם – כל אלה סימנים שמצריכים בדיקה לאשר או לשלול האם הלד נמצא על הספקטרום האוטיסטי”.

למחקר המלא >>> 167337063250365_Pediatrics Manuscript.pdf (newswise.com)

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות