נושאים קשורים

הנגשה ברמה אחרת: זו הרפורמה בסניפי רשת סטארבקס

כדאי ללמוד משהו מהאמריקאים: רשת הקפה הפופולרית יוצאת למהלך יוצא דופן להתאמת החנויות שלה לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות. על הפרק: שינוי בתצוגות, בדלתות ואפילו בתאורה ובאקוסטיקה

הורים כועסים: “בצהרון הפרידו את הילדים ‘המיוחדים’ מהילדים ‘הרגילים'”

אמהות מגן חינוך מיוחד בבנימינה נאבקות כדי שילדיהן לא יועברו לצהרון נפרד: "ליום אחד כבר שמו אותם בחדר אחר משאר הילדים. זו אפליה". המועצה: "זה ישפר את השירות שהם יקבלו"

ומה עם הבטיחות? כך דחסה העירייה ילדים בהסעה

מקרה חמור בהסעת ילדי חינוך מיוחד בפתח תקווה: המלווה והנהג הסיעו יותר תלמידים ברכב ממה שהחוק מאפשר. אחרי שפנו לעירייה בבקשה להסבר – ההורים נתקלו בחומה בצורה: "ניסו 'לחסוך' על חשבון הבטיחות של ילדינו"

חנות מכרה לנער אוטיסט שעון ב-1,500 שקל ותשלם פיצוי

ביהמ"ש קבע כי בעל החנות שסירב לקבל את השעון בחזרה ולהשיב לנער את כספו פעל בניגוד לחוק. המקרה פורסם לראשונה באתר "שווים"
הסתדרות 480-100

כוכב “קופה ראשית” על בנו האוטיסט: “היום היו מאבחנים גם אותי”

משה פרסטר ובנו רותם בראיון ל"שווים": על האבחון המאוחר, ההקלה בעקבותיו, החלום של הבן להיות בזוגיות וסדנאות הסטנד-אפ שמעביר האב לאוטיסטים
ראשיאנשים עם מוגבלויותנשקלת תביעה: "החלטת שופרסל פוגעת בעיוורים"

נשקלת תביעה: “החלטת שופרסל פוגעת בעיוורים”

עיוורים ואנשים עם ליקוי ראייה מתקשים להזמין משלוחים דרך האתר, ולאחר החלטת החברה לבטל את שירות ההזמנה הטלפוני – נשקלת תביעה ייצוגית בנושא

יו"ר שופרסל איציק אברכהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו”ר שופרסל איציק אברכהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במועצה הישראלית לצרכנות שוקלים בימים אלה להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת שופרסל, כך נודע ל”שווים”, לאחר שענקית הקמעונאות ביטלה את אפשרות הזמנת המשלוחים דרך הטלפון לעיוורים וליקויי ראייה. הפתרון שמוצע כיום לעיוורים ולאנשים עם ליקויי ראייה היא הפנייה לאתר האינטרנט של החברה לביצוע הזמנה דיגיטלית.

כזכור פרסמנו לראשונה ב-“שווים” כי החל מה-1 בדצמבר 2022, אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה יאלצו בלית ברירה להתרגל למצב החדש ולהזמין משלוחים משופרסל דרך אתר האינטרנט המונגש. עוד פרסמנו כי החברה ביטלה את הפטור מדמי משלוח לעיוורים (בקנייה מעל 150 שקלים).

על פי נתוני הביטוח הלאומי, כ-24  אלף עיוורים ולקויי ראייה חיים בישראל, וכבר כיום מדובר בפגיעה קשה באוכלוסייה שנאלצת להתמודד עם מצב חדש ומסורבל. חודשיים עברו מאז ההחלטה, ונראה כי בקרב חלק מהעיוורים והאנשים עם ליקוי ראייה נוצר קושי להזמין קניות בכוחות עצמם, והם נאלצים להסתמך על קרובים, בני משפחה ושכנים שיעזרו להם לבצע זאת.

“הכשלה מוסרית, ערכית וחוקית”

בעקבות תלונות של אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה שהגיעו אל המועצה הישראלית לצרכנות, הודיעה המועצה כי הם רואים בהחלטתה של שופרסל להפסיק לתת שירות בהזמנות טלפוניות לאוכלוסייה זו מהווה פגיעה חמורה. “זו הכשלה מוסרית, ערכית וחוקית כאחד, הפוגעת באופן בוטה בזכויות צרכנים המבקשים לבצע פעולה יומיומית פשוטה של רכישת מוצרי מזון לביתם”, אמרו במועצה. המועצה מזמינה את הנפגעים מהחלטת שופרסל לפנות אליהם: “נסייע לכל מי שנפגע מהפרת זכויותיו הצרכניות, והתנהגויות מבזות, משפילות ופוגעות במגזר זה או אחר”.

הצידוק החוקי להגשת התביעה על ידי המועצה הוא הפרה, לטענתם, של חוק איסור הפליה, לצד הפרת הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. “אנחנו דורשים מחברת שופרסל להמשיך ולאפשר לצרכנים המתקשים בגלישה באתר האינטרנט לבצע הזמנות באמצעות מענה טלפוני. פגיעה בזכויות אנשים עם מוגבלויות היא לא רק מקוממת  אלא בלתי חוקית. גופים שמאפשרים אפליה והדרה גורמים לעוול מוסרי וחברתי”, נמסר עוד מהמועצה.

שופרסל: האתר מונגש לעיוורים

מחברת שופרסל נמסר בתגובה: “שירות ההזמנות הטלפוני שניתן לאוכלוסיית לקויי הראייה החל לפעול בימים שבהם לשופרסל עדיין לא היה אתר אונליין לביצוע הזמנות. כיום האתר מונגש עבור אנשים עם מוגבלות וצוות שירות הלקוחות של שופרסל שעבר הכשרה מיוחדת זמין בכל עת לסייע בהדרכה וליווי מלא לכלל לקוחותינו הזקוקים לכך.

“אנו פועלים להוספת כלי הנגשה נוספים לשיפור חוויית הקנייה של אנשים עם מוגבלות”, נמסר עוד מחברת המרכולים. “כמו כן, שופרסל הינה הרשת הקמעונאית הראשונה בארץ ובעולם שהנגישה את סניפיה באמצעות מערכת התמצאות והכוונה של חברת Right Hear ובכך מאפשרת לאנשים עיוורים, לקויי ראייה ואנשים עם קשיי התמצאות שונים לערוך קניות בסופר באופן שוויוני, פרטי ועצמאי”.

פגיעה קשה בקהילה

כזכור, אתר “שווים” ביצע בעבר בדיקה לגבי רמת הנגישות של רשתות הקניות השונות עבור עיוורים ולקויי ראייה. הממצאים היו שרוב הרשתות רחוקות מלהיות נגישות. גם חברת שופרסל הייתה חלק מהבדיקה וקיבלה ציון נמוך, אם כי צריך לציין שלטענת הרשת האתר עבר מאז שדרוג נגישות משמעותי.

“מדובר בפגיעה קשה בקהילה ובמיוחד באזרחיה הוותיקים”, אומר עו”ד גיא אקוקה, מנהל המחלקה המשפטית של המרכז לעיוור בישראל ולקויי ראייה בעצמו. “האנשים האלה לא מכירים שום דרך אחרת לבצע הזמנות וחלקם לא מסתדרים עם הקדמה של האינטרנט. האמת היא שלאדם עם עיוורון מלא אין באמת אפשרות להזמין דרך האתר, זה על סף הבלתי אפשרי. קיבלנו עשרות פניות בנושא, אבל מבחינת הנהלת שופרסל ההחלטה התקבלה לסיים את השירות. אנשים יצטרכו להתאים את עצמם למצב החדש. אולי הם יחזרו לקנות ליד הבית”, מוסיף אקוקה.

“יש עשרות אנשים שקמו הבוקר ולא יודעים מה לעשות”, הוא אומר לסיכום. “במקום שחברת שופרסל תמשיך להוביל במתן שירות לעיוורים וללקויי ראייה ותסחף בכך רשתות נוספות, היא הולכת אחורה וחלופות מתאימות אין. חבל”.

מי שמצא עצמו נפגע מההחלטה מוזמן להגיש תלונה במועצה הישראלית לצרכנות בקישור הזה

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות