נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותנשקלת תביעה: "החלטת שופרסל פוגעת בעיוורים"

נשקלת תביעה: “החלטת שופרסל פוגעת בעיוורים”

עיוורים ואנשים עם ליקוי ראייה מתקשים להזמין משלוחים דרך האתר, ולאחר החלטת החברה לבטל את שירות ההזמנה הטלפוני – נשקלת תביעה ייצוגית בנושא

יו"ר שופרסל איציק אברכהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו”ר שופרסל איציק אברכהן. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במועצה הישראלית לצרכנות שוקלים בימים אלה להגיש תביעה ייצוגית נגד חברת שופרסל, כך נודע ל”שווים”, לאחר שענקית הקמעונאות ביטלה את אפשרות הזמנת המשלוחים דרך הטלפון לעיוורים וליקויי ראייה. הפתרון שמוצע כיום לעיוורים ולאנשים עם ליקויי ראייה היא הפנייה לאתר האינטרנט של החברה לביצוע הזמנה דיגיטלית.

כזכור פרסמנו לראשונה ב-“שווים” כי החל מה-1 בדצמבר 2022, אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה יאלצו בלית ברירה להתרגל למצב החדש ולהזמין משלוחים משופרסל דרך אתר האינטרנט המונגש. עוד פרסמנו כי החברה ביטלה את הפטור מדמי משלוח לעיוורים (בקנייה מעל 150 שקלים).

על פי נתוני הביטוח הלאומי, כ-24  אלף עיוורים ולקויי ראייה חיים בישראל, וכבר כיום מדובר בפגיעה קשה באוכלוסייה שנאלצת להתמודד עם מצב חדש ומסורבל. חודשיים עברו מאז ההחלטה, ונראה כי בקרב חלק מהעיוורים והאנשים עם ליקוי ראייה נוצר קושי להזמין קניות בכוחות עצמם, והם נאלצים להסתמך על קרובים, בני משפחה ושכנים שיעזרו להם לבצע זאת.

“הכשלה מוסרית, ערכית וחוקית”

בעקבות תלונות של אוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה שהגיעו אל המועצה הישראלית לצרכנות, הודיעה המועצה כי הם רואים בהחלטתה של שופרסל להפסיק לתת שירות בהזמנות טלפוניות לאוכלוסייה זו מהווה פגיעה חמורה. “זו הכשלה מוסרית, ערכית וחוקית כאחד, הפוגעת באופן בוטה בזכויות צרכנים המבקשים לבצע פעולה יומיומית פשוטה של רכישת מוצרי מזון לביתם”, אמרו במועצה. המועצה מזמינה את הנפגעים מהחלטת שופרסל לפנות אליהם: “נסייע לכל מי שנפגע מהפרת זכויותיו הצרכניות, והתנהגויות מבזות, משפילות ופוגעות במגזר זה או אחר”.

הצידוק החוקי להגשת התביעה על ידי המועצה הוא הפרה, לטענתם, של חוק איסור הפליה, לצד הפרת הוראות חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. “אנחנו דורשים מחברת שופרסל להמשיך ולאפשר לצרכנים המתקשים בגלישה באתר האינטרנט לבצע הזמנות באמצעות מענה טלפוני. פגיעה בזכויות אנשים עם מוגבלויות היא לא רק מקוממת  אלא בלתי חוקית. גופים שמאפשרים אפליה והדרה גורמים לעוול מוסרי וחברתי”, נמסר עוד מהמועצה.

שופרסל: האתר מונגש לעיוורים

מחברת שופרסל נמסר בתגובה: “שירות ההזמנות הטלפוני שניתן לאוכלוסיית לקויי הראייה החל לפעול בימים שבהם לשופרסל עדיין לא היה אתר אונליין לביצוע הזמנות. כיום האתר מונגש עבור אנשים עם מוגבלות וצוות שירות הלקוחות של שופרסל שעבר הכשרה מיוחדת זמין בכל עת לסייע בהדרכה וליווי מלא לכלל לקוחותינו הזקוקים לכך.

“אנו פועלים להוספת כלי הנגשה נוספים לשיפור חוויית הקנייה של אנשים עם מוגבלות”, נמסר עוד מחברת המרכולים. “כמו כן, שופרסל הינה הרשת הקמעונאית הראשונה בארץ ובעולם שהנגישה את סניפיה באמצעות מערכת התמצאות והכוונה של חברת Right Hear ובכך מאפשרת לאנשים עיוורים, לקויי ראייה ואנשים עם קשיי התמצאות שונים לערוך קניות בסופר באופן שוויוני, פרטי ועצמאי”.

פגיעה קשה בקהילה

כזכור, אתר “שווים” ביצע בעבר בדיקה לגבי רמת הנגישות של רשתות הקניות השונות עבור עיוורים ולקויי ראייה. הממצאים היו שרוב הרשתות רחוקות מלהיות נגישות. גם חברת שופרסל הייתה חלק מהבדיקה וקיבלה ציון נמוך, אם כי צריך לציין שלטענת הרשת האתר עבר מאז שדרוג נגישות משמעותי.

“מדובר בפגיעה קשה בקהילה ובמיוחד באזרחיה הוותיקים”, אומר עו”ד גיא אקוקה, מנהל המחלקה המשפטית של המרכז לעיוור בישראל ולקויי ראייה בעצמו. “האנשים האלה לא מכירים שום דרך אחרת לבצע הזמנות וחלקם לא מסתדרים עם הקדמה של האינטרנט. האמת היא שלאדם עם עיוורון מלא אין באמת אפשרות להזמין דרך האתר, זה על סף הבלתי אפשרי. קיבלנו עשרות פניות בנושא, אבל מבחינת הנהלת שופרסל ההחלטה התקבלה לסיים את השירות. אנשים יצטרכו להתאים את עצמם למצב החדש. אולי הם יחזרו לקנות ליד הבית”, מוסיף אקוקה.

“יש עשרות אנשים שקמו הבוקר ולא יודעים מה לעשות”, הוא אומר לסיכום. “במקום שחברת שופרסל תמשיך להוביל במתן שירות לעיוורים וללקויי ראייה ותסחף בכך רשתות נוספות, היא הולכת אחורה וחלופות מתאימות אין. חבל”.

מי שמצא עצמו נפגע מההחלטה מוזמן להגיש תלונה במועצה הישראלית לצרכנות בקישור הזה

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות