נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"
הסתדרות 480-100

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיאנשים עם מוגבלויותסערה בעקבות "חוק הריסון": "התרת דמם של המטופלים"

סערה בעקבות “חוק הריסון”: “התרת דמם של המטופלים”

ארגוני הזכויות נגד משרד הרווחה: שימוש באמצעי הגבלה, לרבות קשירה ובידוד, הוא אבסורדי. ארגון "בזכות": "לא יכול להיות שמשתמשים בזה בשנת 2023"

מיטת ריסון וקשירה (אילוסטרציה). צילום: BigStock
מיטת ריסון וקשירה (אילוסטרציה). צילום: BigStock

משרד הרווחה פרסם בימים האחרונים תזכיר חוק שנועד להסדיר בחקיקה את אמצעי ההגנה המגבילים במוסדות וההוסטלים השונים. מדובר בהצעת חוק שנועדה לאפשר שימוש בקשירת דיירים לפרקי זמן לא ברורים כדי להגן על הדיירים והמטפלים במוסדות.

עו”ד ורד בר מארגון בזכות, אמרה ל”שווים” כי: “תזכיר החוק הזה מחזיר את מדינת ישראל 30 שנה אחורה ביחס לאנשים עם מוגבלות. משרד הרווחה מכשיר את השרץ, ואנחנו קוראים לכל אדם עם מוגבלות או מקורב לאדם עם מוגבלות להתנגד לתזכיר החוק”.

“העדר ההסדרה יצר אתגרים”

לפי הנכתב בתזכיר החוק מטרתו של התיקון הוא לעגן ולהסדיר את השימוש באמצעי הגנה מגבילים במסגרת מתן שירותי רווחה מותאמים לפי חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות. התיקון, לטענת המשרד, נועד לצורך “שמירה על שלומו וביטחונו של אדם או זולתו מפני סיכון ממשי במצבים של התנהגות מאתגרת מסכנת, ולקבוע הגבלות על השימוש באמצעים אלה”.

המשרד מוסיף וטוען בתזכיר החוק כי לאורך שנים, במסגרות השונות של משרד הרווחה לאנשים עם מוגבלות, נעדרה הסדרה כוללת של דרכי ההתמודדות עם התנהגות מאתגרת שמסכנת את האדם או את האנשים סביבו. לטענת המשרד: “היעדר הסדרה רוחבית של הנושא יצר אתגרים רבים, והקנה למסגרות שיקול דעת רחב מדי לטיפול במצבי התנהגות מאתגרת. כפועל יוצא, נעשה שימוש באמצעים שונים במסגרות, ללא אחידות וללא גבולות גזרה מוגדרים, מה שהעלה את פוטנציאל הפגיעה בזכויות של אנשים עם מוגבלות ובעובדים”.

בקרוב שר הרווחה. ח"כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת
שר הרווחה. ח”כ יעקב מרגי. צילום: עדינה וולמן, דוברות הכנסת

“תזכיר החוק – אבסורדי”

כזכור, בחודש מאי משרד הרווחה פרסם נוהל שמתיר את השימוש בחלק מאמצעי ההגבלה הקיצוניים (כיסאות קשירה והגבלה) על אנשים עם מוגבלות במוסדות, והפיכת חדר הגנה למטופל לחדר בידוד לכל דבר ועניין. ארגון “בזכות”, הגיש עתירה נגד משרד הרווחה שמאפשר שימוש באמצעים אלו, בטענה כי הדבר פוגע בזכויות אדם. “לנעול אדם בחדר סגור? איפה נשמע דבר כזה בשנת 2023? במדינה דמוקרטית הרשות המבצעת לא יכולה להחליט על דעת עצמה שהיא שוללת זכויות של אנשים”, היא מוסיפה, וטוענת כי נכון להיום אין שום חוק שמסמיך את משרד הרווחה להתיר את השימוש באמצעים אלו.

מנגד, במשרד הרווחה טוענים כי מכיוון שיש להם סמכות כללית מתוקף חוק הפיקוח על המעונות לדאוג לשלומם של אנשים, אז הם יכולים להחליט החלטות עבור אנשים עם מוגבלות. “זה האבסורד בתזכיר החוק – משרד הרווחה עושה שימוש ציני בחוק שירותי הרווחה”, אמרה עו”ד בר. “התיקון הראשון שבא משרד הרווחה לבצע, כל כולו מנוגד לאותם עקרונות. הם מחוקקים חוק שמתיר שימוש באמצעים שבבסיס שלהם הם משפילים ופוגעים בזכויות האדם”.

המתנגדים לתזכיר החוק טוענים כי בעוד שאמצעי ההגבלה הולכים ופוחתים במוסדות הבריאות והפסיכיאטריים, במשרד הרווחה רוצים להעתיק את השימוש באמצעים אלה למוסדות. “במקום לבוא ולהגיד שיש כאן שימוש פסול ואיך מונעים זאת, עכשיו מחוקקים חוק שיאפשר לממש את השרץ הזה. החוק לא מדבר על סכנה פיזית, אלא על סכנה ממשית. מה זה אומר? לא ברור. יש המון פתח לפרשנות”, מוסיפה נציגת “בזכות”.

“התרת דמו של סקטור מוחלש”

גם איל שחל, פעיל חברתי ופרשן משפטי של “שווים”, רואה בתזכיר החוק שפורסם הכשרה לאלימות כלפי אנשים עם מוגבלות כ”אמצעי בטיחות” שהוא “לטובתם”. “זה מוזר, כי כשמדובר ברמה סבירה וקצרה של אלימות (למשל, ריסון בעת התקף, מעצר וכדומה) – ישנם סעיפי חוק שמעניקים הגנה מהעמדה לדין בפקודת הנזיקין ובחוק העונשין, ואם מדובר באלימות שעולה לרף גבוה, כפי שכבר קורה במציאות, אנחנו לא מעוניינים שהמחוקק יכשיר אותה”, הוא מסביר. “הבחירה בהתרת דמו של סקטור מוחלש היא אסורה. אין קשר תוכני לסעיף וגם אין הסמכה בו לפגיעה כזו”.

מנכ”לית ארגון בזכות, עו”ד נטע דגן, הוסיפה: “במשך שנים משרד הרווחה גלגל הצעה לעגן בנוהל את ההגבלות במסגרות לאנשים עם מוגבלות. אנחנו לצד ארגונים הפועלים למען אנשים עם מוגבלות התרענו שוב ושוב שהשימוש בהגבלות, ועיגונו בנוהל, אסורים ופסולים מכל וכל”. לטענת מנכ”לית “בזכות”, למשרד הרווחה היה קל לקבוע את הנוהל, כי לא נדרש שום אישור מלבד זה של המשרד. “עכשיו הצעת החוק מגיעה לממשלה ולכנסת – זה מאפשר דיון ציבורי, זה מאפשר לכולנו להגיב בממשלה, זה מאפשר לכולנו להגיע לכנסת ולעשות הכל כדי שהצעת החוק לא תעבור”, היא מוסיפה.

מנכ"לית ארגון "בזכות", עו"ד נטע דגן. צילום: אריאל שרוסטר
מנכ”לית ארגון “בזכות”, עו”ד נטע דגן. צילום: אריאל שרוסטר

משרד הרווחה: החוק נוסח בשיתוף גורמי המקצוע

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר: “תזכיר החוק שפורסם להערות הציבור קובע הנחיות ברורות להתמודדות עם התנהגות מאתגרת מסכנת אצל אנשים עם מוגבלות המקבלים שירותי רווחה. החוק המוצע נועד להסדיר את השימוש באמצעי הגנה מגבילים ולאזן בין שמירה על חירותו, זכויותיו וביטחונו האישי של האדם לבין אלו בסביבתו”.

“החוק נכתב בשיתוף גורמי מקצוע בכירים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, ומשרד המשפטים, והוא מבוסס על ידע שנצבר בספרות המקצועית ומניסיון שנצבר במדינות מפותחות אחרות”, נמסר עוד. “ברצוננו להדגיש כי מקבלי שירותים או בני משפחותיהם אשר חשים שנפגעו משימוש באמצעי הגנה מגבילים או שרוצים לקבל מידע נוסף יכולים לפנות למפקחים על המסגרת, או לקו הייעודי למשפחות במוקד 118 בכל שעות היממה ויקבלו מענה מלא”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות