נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויות"שואף להיות החירש הראשון שמתחרה באומנויות לחימה"

“שואף להיות החירש הראשון שמתחרה באומנויות לחימה”

אורן אברבנאל נולד חירש, אבל זה לא מונע ממנו להפוך למדריך במגוון ענפי ספורט תחרותיים, ואפילו להשתתף באירוע MMA לצד מתחרים שומעים: "הצבתי לעצמי יעדים ולא ויתרתי"

אורן אברבנאל (מימין) מתאמן באומנויות לחימה. צילום: באדיבות המצולם
אורן אברבנאל (מימין) מתאמן באומנויות לחימה. צילום: באדיבות המצולם

אורן אברבנאל בן ה-25 מראשון לציון הוא חירש מלידה, אך העובדה הזאת לא עוצרת בעדו מלהשתתף באירוע בינלאומי מקצועי של אומנויות לחימה, לצד מתמודדים שומעים. “מה שקידם אותי והפך ל’אני מאמין’ ולמוטו שלי הן הערכים של המועדון ושל הסנסיי סהר טלמור – כדי להיות ספורטאי ולוחם טוב אתה צריך מגוון של יכולות וטכניקות ממגוון של ענפי לחימה, ומכל אחד להפיק ערך”, הוא מספר ל”שווים” בראיון מיוחד.

אברבנאל נולד בראשון לציון, ועד גיל עשרה חודשים הכל היה נראה רגיל ושגרתי לחלוטין. אלא שאז, הבחינו הוריו כי משהו לא תקין בתפקוד שלו, ולאחר מספר בדיקות גילו כי הוא חירש. המשפחה לא ויתרה, וכבר כשהיה בן 3 החלו יחדיו ללמוד את שפת הסימנים בעזרת קורסים רבים ומורים פרטיים.

להתגבר על הקושי

בגיל 8, במהלך חיפושים אחר תחומי עניין, גילה אברבנאל את תחום אומנויות הלחימה, והצטרף לבית הספר של סנסיי סהר טלמור. ההתחלה לא הייתה קלה, וכללה בין היתר אתגרים רבים: “בהתחלה הייתי מאוד ביישן, פחדן וחסר ביטחון, גם בגלל שהייתי החירש היחיד. בתחילת הדרך הייתי מביא מתורגמן לאימונים, אבל בהמשך למדנו לתקשר גם בלי”, הוא משחזר.

“החירשות לפעמים מהווה יתרון, כי כשלא שומעים רעשי רקע, זה מגביר את הריכוז. לפעמים זה גם מהווה חיסרון, כי כשרוצים לשמוע את המאמן תוך כדי הקרב זה לא אפשרי, אבל גם על זה התגברנו”, ממשיך אברבנאל ומספר על הקשיים והיתרונות המלווים בלהתאמן בלי לשמוע. “יש קושי בלתקשר כשלא כולם יודעים את אותה השפה, כמו דוברי שפות אחרות, אבל אני בדרך כלל מבין גם ללא מילים, קצת קורא שפתיים, דרך כתיבה וכו’. החירשות פוגעת קצת בשיווי המשקל, אבל גם על זה התאמנתי, ואני מתמודד באומץ ובגבורה רבה”.

אורן אברבנאל. צילום: באדיבות המצולם
אורן אברבנאל בסטודיו של סהר טלמור. צילום: באדיבות המצולם

מתלמיד – למורה

אברבנאל שיתף על התהליך אותו עבר עד שהפך ממתאמן למאמן, ואמר ל”שווים”: “בזמנו ביקשתי מהפרטנר או מהמדריך שיסבירו לי באופן אישי, או יראו לי את הטכניקה ללא שימוש במילים. המאמנים מאד תמכו, וביחד עם סנסיי סהר טלמור עודדו אותי להמשיך להתאמן באומנויות לחימה”. כיום, מעיד אברבנאל, הוא מרגיש שהביטחון העצמי שלו גבר, והפחד נמוג לחלוטין. הוא מתאמן במועדון של טלמור, ומדריך שם תלמידים בעצמו בתחומים שונים כמו ג’וג’יטסו ברזילאי, אייקידו, קרב מגע ו-MMA.

בזמנו הפנוי מעבר לשעות בהן הוא מבלה בסטודיו אומנויות הלחימה, אברבנאל מדריך גם במוזיאון חולון, וגם הספיק להשתתף בתחרות נינג’ה ישראל. בזמן הקרוב הוא יתחרה, לראשונה בחייו, בקרב בין לאומי.

אורן אברבנאל (מימין) זוכה במדלייה. צילום: באדיבות המצולם
אורן אברבנאל (מימין) זוכה במדלייה. צילום: באדיבות המצולם

“אתם לא חייבים להיות לבד”

“מודל ההשראה שלי הוא מאט אמיל, ‘הפטיש’, שהיה לוחם ה-MMA החירש הראשון”, מספר אברבנאל. “המטרה שלי היא להפוך לספורטאי פורץ דרך, לחירש הראשון במדינת ישראל שמתחרה בג’וג’יטסו ברזילאי ו-MMA. אני גם רוצה להיות מדריך לאומנויות לחימה בקהילת החירשים וכבדי השמיעה, ליצור קשרים עם חירשים בחו”ל, וגם לקיים תחרויות לקהילת החירשים וכבדי השמיעה בלבד, כפי שארגון ספורט החירשים מקיים בתחומים שונים כמו כדורגל וכדורסל”.

אורן אברבנאל (מימין) מקבל את החגורה הסגולה מהסנסיי שלו. צילום: באדיבות המצולם
אורן אברבנאל (מימין) מקבל את החגורה הסגולה מהסנסיי שלו. צילום: באדיבות המצולם

“תקשורת טובה עם הסביבה היא הבסיס להבנה הדדית ולביטחון העצמי”, טוען אברבנאל. “זכרו שאתם לא חייבים להיות לבד, הגדירו לעצמכם את האנשים במעגל התמיכה שלכם. הכישלון הגדול ביותר הוא כשתפסיקו לנסות, לא משנה ניצחון או הפסד. אם לא תנסו – לא תדעו. כשאתם עושים משהו טוב, אתם מקבלים בחזרה מהיקום. תציבו לעצמכם יעדים ואל תוותרו”, הוא מוסיף לסיכום.

התחרות תתקיים ביום חמישי, ה-9 במרץ בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב. כרטיסים בקישור

יליד 1994. רווק מראשון לציון. מתמודד עם קרוהן, אבל לא נותן למחלה לנהל את חיי. בוגר תואר ראשון במדעי המחשב, ומשלב בכך את תפקידי בשווים, שנותן במה גם ליצר העיתונאי וליצר הנתינה לקהילה שבי, שקיימים מילדות.

כתבות אחרונות