נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיחדשותהונאה בעשרות מיליונים: זייפו תביעות נכות לילדים – ונעצרו

הונאה בעשרות מיליונים: זייפו תביעות נכות לילדים – ונעצרו

על פי החשד, במשך חודשים עובדי ובעלי משרד לתביעות רפואיות הונו את הביטוח הלאומי בעזרת מסמכים רפואיים כוזבים, תוך הבטחות שווא להורים. כך עבדה השיטה

אחת מהחשודות שנעצרו בפעילות המשטרה. צילום: דוברות המשטרה
אחת מהחשודות שנעצרו בפעילות המשטרה. צילום: דוברות המשטרה

הותר לפרסום: המשטרה עצרה הבוקר (רביעי) מספר חשודים, עובדים ובעלים של חברה המתעסקת בהגשת תביעות נכות לביטוח הלאומי, לאחר מעקב בן מספר חודשים בו התגלה חשד כבד לביצוע עבירות של מרמה, הונאה, זיוף מסמכים ומסירת מידע כוזב.

החקירה, שהתנהלה בשיתוף אגף החקירות של הביטוח הלאומי, העלתה כי במשך חודשים עובדי החברה עשו שימו במסמכים רפואיים מזויפים על מנת לסייע, כביכול, להורים לילדים עם מוגבלות לקבל קצבת נכה, בתמורה לקבלת התשלום הרטרואקטיבי מהן. בהמשך היום, בהתאם להתפתחויות החקירה, יובאו החשודים לביהמ”ש לדיון בהארכת מעצרם. בד בבד, פועלת המשטרה לקבלת צו לחילוט הכספים והנכסים שהתקבלו במרמה.

הכספים שנמצאו בעת חיפושי המשטרה. צילום: דוברות המשטרה
הכספים שנמצאו בעת חיפושי המשטרה. צילום: דוברות המשטרה

שיטת הונאה מורכבת

החברה, שעובדיה ובעליה נעצרו, ניצלה למעשה את צמצום הביורוקרטיה שהנהיגו בשנים האחרונות בביטוח הלאומי, במסגרתו נקבע כי ילדים הזקוקים לוועדה רפואית לא נדרשים להגיע לסניפים, וכי ניתן להסתמך בעיקר על מסמכים רפואיים. את המסמכים האלו, על פי החשד, החברה זייפה.

בין יתר ממצאי החקירה הסמויה עלה החשד כי משרדי החברה, הממוקמים בצפון ובמרכז הארץ, הפעילו “עסקנים” בקרב לקוחות פוטנציאליים בקהילה, שהבטיחו למשפחות השונות סכומי כסף גדולים אם ישתמשו בשירותי החברה. על פי החשד, בעת גיוס הלקוחות, הם נאלצו כבר מראש לחתום ויתור על סכום הכסף שייזקף לזכותן עם קבלת ההכרה על ידי הביטוח הלאומי.

מה שהעלה את חשדם של אגף החקירות של הביטוח הלאומי הוא מצבור של מאות בקשות זהות להכרה בנכות של ילדים, בעלות מאפיינים מחשידים, שהתקבלו בשנה האחרונה בסניפים שונים. בהמשך החקירה עלה חשד נוסף כי במקרים מסוימים הגישה החברה בקשות שונות עבור כמה ילדים מאותה המשפחה, כדי להגדיל את תשלומי הקצבאות החודשיות. שווי התשלומים שעל פי החשד נלקחו במרמה מהביטוח הלאומי נאמד בעשרות מיליוני שקלים. חקירת החשודים נמשכת.

“ניצול ציני ועברייני”

בהודעה שנמסרה ממשטרת ישראל בעקבות חשיפת המקרה, נכתב כי “ממצאי החקירה הסמויה חשפו ניצול ציני ועברייני של הקלות לציבור, הקשורות להליכי קבלת הכרה בנכות לילדים ונועדה להטיב עם האזרחים ומשפחות נזקקות. מעשי המרמה המיוחסים לחשודים הביאו להוצאת מיליוני שקלים מקופת המוסד על חשבון כספי הציבור ומי שבפועל באמת זקוק לסיוע ומטפל בילדים עם מוגבלות. מדובר בחקירה מורכבת שנמצאת בתחילתה לאחר שלבי איסוף עד כה. נמשיך לחקור את הפרשה, תוך שיתוף פעולה עם גורמי החקירה מטעם ביטוח לאומי במטרה להגיע אל חקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים בכך”.

מנהל אגף החקירות בביטוח הלאומי, אמיר שהרבני, מסר: “נדרשת אחריות ציבורית כוללת ומידה של ערבות הדדית כדי להבין שכל ניסיון מרמה שכזה פוגע בנזקק, בנכה, במשפחות שצריכות סיוע – ומדובר בפשע פלילי, חברתי ומוסרי גם כלפיהם”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות