נושאים קשורים

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"



“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"
ראשיאוטיזם"הכיתה המגוונת" הוא ספר ילדים עם מסר מיוחד

“הכיתה המגוונת” הוא ספר ילדים עם מסר מיוחד

תלמיד על הרצף נפגש עם חבר על כיסא גלגלים, ילדה ממושקפת נפגשת עם ילד לבקן – כך נפתח ספר ילדים חדש, שהמחברת שלו חרטה על דגלה להילחם בתופעת החרם

איור מתוך "הכיתה המגוונת" של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון
איור מתוך “הכיתה המגוונת” של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון

עידו, ילד ג’ינג’י, יהלי, ילדה עם משקפיים, רפאל, תלמיד על הרצף, מתן, שנעזר בכיסא גלגלים ועוד אחרים הם חלק מהדמויות שמופיעות בספר ילדים חדש ומיוחד בשם “הכיתה המגוונת”. הסופרת, אורית דסטה בת ה-32 ממגדל העמק, היא אשת חינוך ותולעת ספרים בעצמה – שהתנסתה לראשונה בהוצאת כתביה לאור, עם מטרה חשובה ביותר: לקרב בין ילדים, ולקבל אחד את השני על אף השונות.

עלילת הספר מתחילה כשהמורה מקבלת את פניהם של תלמידי כיתה א’ ביומם הראשון בבית הספר, ושמה לב לשונוּת של כל אחד מהילדים. משימתה הראשונה היא ללמד את הילדים לקבל את האחר ואף יותר מזה, לראות את הקסם שבשונוּת, נושא שהיה ועודנו לא קל לתלמידים בבתי ספר רבים ואפילו להוריהם.

בהמשך הספר, המורה מעודדת את כל אחד מהילדים להציג את עצמו בפני חבריו, ולשתף בתחביבים האישיים שלה או שלו. כך, למעשה נפתח צוהר לילדים האחרים להכיר אותה או אותו טוב יותר, ובכך גם ליצור חברויות אמת ביניהם.

כותבת הספר, דסטה, היא בעלת תואר ראשון בחינוך, והיא מתנסה בכתיבה עוד מילדותה. בחודשים האחרונים היא עבדה על הספר, שיצא לאור בהוצאת “ספרי ניב”. הספר הוא למעשה לא רק יצירה אמנותית גרידא, אלא גם כלי לימודי עם רבדים משמעותיים של חינוך לסבלנות ולסובלנות. הילדים, גיבורי הספר, מגיעים למסגרת חדשה ולא מוכרת, עם כל החששות, הפחדים וההתרגשות המלווים למפגש ראשוני במסגרת חדשה.

איור מתוך "הכיתה המגוונת" של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון
איור מתוך “הכיתה המגוונת” של אורית דסטה. עיצוב גרפי: לי מימון

חינוך נגד חרם

דסטה מספרת שהספר נכתב בהשראת אחיינה רפאל, שהוא על הרצף האוטיסטי. “אחותי הגדולה היא אמא לשלושה ילדים, כשהבכור שבהם נמצא על הרצף האוטיסטי. כשראיתי את ההתנהלות המופלאה שלה מול האחיין שלי, ואת ההתנהלות המכילה של האחיינים האחרים שלי מול אחיהם, זה נתן לי השראה לכתוב את הסיפור. גם אני כילדה עברתי חרם בבית הספר, כך שנושא השונות והחשיבות של הכלה וקבלה נמצאים עמוק בדמי”, היא אומרת ל”שווים”.

בפתיחת הספר כתבה דסטה הקדשה מרגשת לבני משפחתה: “לרייצ’ל אחותי, כל כולך אהבה, הכלה וסבלנות, אני מעריצה אותך”. לאחיינה, שנמצא על הרצף, הוסיפה: “לרפאל, בובי שלנו, אתה ההשראה, היופי והאור. ספר זה הוא שלכם. תודה”.

“כמישהי שגדלה בבית שבו חינכו לכבוד וערכים, וכאחת שלמדה חינוך, אני מוצאת את החשיבות הרבה של חינוך מגיל צעיר, כשהאישיות והאופי עדיין בשלב ההתהוות”, היא מוסיפה. “לאור הסיפורים הקשים על חרם במוסדות החינוך שאנחנו שומעים חדשות לבקרים, שמוטלת עלינו משימה להתוות דרך לקבלת השונה כבר מגיל צעיר, לכבוד הדדי ולערכי חברות”, היא אומרת לסיכום.

את הספר ניתן להזמין דרך אתר הוצאת “ספרי ניב”

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות