נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותהמדריך המלא לתו הנכה

המדריך המלא לתו הנכה

איך מקבלים זכאות, איפה מותר לחנות ואיך מקבלים חנייה ליד הבית? | כל מה שאתם צריכים לדעת על תו החנייה לנכים מאת עורך הדין המומחה לנושא, רונן אבניאל

תו חניה לנכה. צילום: אהוד קינן
תו חניה לנכה. צילום: אהוד קינן

נושא חשוב מאוד עבור קהילת האנשים עם מוגבלות בישראל (ואולי גם בעולם) הוא סוגיית תו הנכה, וסביבו עולות תמיד שאלות רבות: מה התנאים לקבלתו, איך משתמשים בו כראוי ומהן מגבלותיו? על כל השאלות האלו והרבה יותר עונה רונן אבניאל, עורך דין מומחה למימוש זכויות רפואיות ולחוק חניית הנכים בישראל.

מי זכאי לתו נכה?

השאלה הראשונה, החשובה והמתבקשת ביותר. תו הנכה ניתן לנכה שרופא שהוסמך לאשר נכות על פי דין אישר לגביו בכתב את אחד מהתנאים הבאים: דרגת נכותו מגיעה ל-60% לפחות ותנועתו בדרכים בלי רכב עלולה לערער את בריאותו, הוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים לצורך ניידותו או שהוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל מוגבלות בתנועת הרגליים.

החנייה בחניית נכים מותרת אך ורק לנכה או אדם המתלווה אליו ונוהג בעבורו ברכב (גם בחנייה פרטית שהוקצתה לבעל רכב נכה ופרטיו מצוינים בתמרור). בחניון ציבורי שהגישה הנגישה היחידה אליו לאדם עם מוגבלות היא דרך חניה הכרוכה בתשלום, נכים לא מחויבים בתשלום בעד החניה.

ככלל, רכב הנושא תו נכה לא ייגרר, ינעל או יוזז אלא אם כן הוא חונה בניגוד להוראות החוק, והשארתו במיקום מסוים מסכנת את עוברי הדרך או גורמת להפרעה ממשית לתנועה.

חשוב לדעת כי בישראל ישנם לא פחות מ-340 אלף זכאים לתו נכה השייכים למעל מ-417 אלף כלי רכב. רק בשנתיים האחרונות הונפקו 121 אלף תווי נכה חדשים. מדובר בזינוק משמעותי בכמות תווי הנכה, לעומת שנת 2017 למשל, במהלכה הונפקו רק 22 אלף תווים חדשים.

לא רק למוגבלים בתנועה

החל משנת 2010, גם הורים לילדים עם אוטיזם רשאים להגיש בקשה לקבלת תו נכה. הזכאות לקבלת תו נכה ניתנת אך ורק לזכאים לגמלת ילד נכה בשיעור של 60% לפחות, שתנועת ילדם בלי רכב עלולה לערער את מצבו הבריאותי, וכן הורים לילדים עם מוגבלות ברגליהם, הזקוקים לכיסא גלגלים או לרכב באמצעי תנועה.

כדי להוציא תו נכה בעילה זו צריך לפנות למשרד הרישוי המחוזי באזור המגורים, ולהגיש את הטופס הייעודי לבקשת תו נכה ופטור מאגרת רישוי, בצירוף מסמכים רלוונטיים שיעידו על מצב הילד, כולל פירוט הסיבות בגינן יש צורך בתו (צילום ת”ז של בעל הרכב, עם הספח בו רשום שם הילד, צילום רישיונות רכב ונהיגה, אישור מהביטוח הלאומי על קבלת גמלת ילד נכה ועוד, על פי דרישה).

איך מקבלים חניית נכה בבית?

המציאות החדשה בה יותר ויותר אנשים עם מוגבלות מממשים את זכותם לקבלת תו נכה, מחייבת את הרשויות המקומיות לטפל בבעיית המחסור בחניות לבעלי תו נכה, הן במקומות ציבוריים והן בחניות פרטיות הצמודות לבתים.

בעלי תו נכה יכולים לקבל אזור חניה פרטי לפי מספר רכב, במרחק שלא יעלה על 200 מטר מביתם. בעלי התו צריכים לפנות לרשות המקומית כדי לבקש סימון כזה. אם לא תימצא חניה בטווח של 200 מטר מהבית, הרשות המקומית יכולה לסמן חניה עד 400 מטר מהבית.

הזכאות אינה חלה על נכים שיש להם חניה המותאמת לצרכיהם, כולל חניה פרטית לדירה, ותינתן בכפוף לאישור בכתב מרופא שהוסמך לאשר נכות על פי דין ולתנאים הבאים:

  • מוגבלות בהליכה והתניידות בכיסא גלגלים
  • נכות המצריכה רכב כאמצעי תנועה להתניידות
  • דרגת נכות של 90% לפחות, כשההתניידות ללא רכב עלולה לדרדר מצב בריאותי

ומה לגבי בתים משותפים?

על פי החוק, בעל דירה בבית משותף שהוא, בן משפחתו המתגורר עימו, או אדם השוכר ממנו את הדירה – הוא אדם עם מוגבלות, רשאי להכשיר עבורו מקום חניה מיוחד. נדרשת הסכמה של 60% מבעלי הדירות בבניין כדי להקצות את החניה. חשוב להדגיש שבעל הדירה יישא בעלויות התהליך, כולל התאמת מקום החניה לצורכי האדם עם מוגבלות. משרד השיכון מעניק סיוע במימון הכשרת מקום החניה על פי דרישות מסוימות, כמו גישה מהחניה לכניסה לבית וכו’.

יזם שבונה בניין מגורים חדש, מחויב להתקין מקומות חניה לאנשים עם מוגבלות. בשנת 2022 נקבע בחוק כי רוכש דירה שהוא אדם עם מוגבלות וזכאי לתו נכה לרכב, יוכל להצמיד לדירתו חניה נגישה מתוך סך החניות הנגישות שהוקצו לבית המשותף. גם מי שירכוש דירה בבניין בשלב מאוחר יוכל להצמיד לדירתו חניה נגישה מתוך החניות הקיימות, ללא צורך בהסכמת שאר בעלי הדירות.

אזור פריקה וטעינה

הרשות המקומית מחויבת על פי חוק לסמן מקומות חניה לכלי רכב הנושאים תו נכה בשטח פריקה וטעינה, במועדים שאינם מיועדים לפריקה ולטעינה, ובלבד ששטח הפריקה והטעינה הוא לא נתיב נסיעה. מספר מקומות החניה שיסומנו יהיה לפי הגבוה מבין אלה:

  • מקום חניה אחד
  • מספר מקומות החניה שניתן לכלול במחצית משטח הפריקה והטעינה

המצב המורכב בתל אביב

מכון המחקר של הכנסת מצא בינואר 2022 כי בתל אביב רשומים 21.9 אלף כלי רכב בעלי תו נכה. כך, נוצר מצב שמבין 2,905 חניות נכים באחריות עיריית תל אביב, כמעט 70% מהחניות הן אישיות לבעלי תו נכה. בתל אביב קיימים 857 חניות ציבוריות לבעלי תו נכה. בירושלים, לשם השוואה, קיימות 500 חניות ציבוריות המיועדות לבעלי תו נכה. מספר כלי הרכב בעלי תו נכה הרשומים בעיר עומד על 36.3 אלף.

חשוב לציין שלא קיימת תקנה שמחייבת את הרשויות המקומיות במספר חניות קבוע שיש להקצות ברחבי העיר לחניות ציבוריות המיועדות לבעלי תו נכה, אך קיימת תקנה שמחייבת הקצאת חניה אישית על פי מספר רכב לבעלי תו נכה, מה שגורם לרשויות לגרוע חניות מהמרחב הציבורי המיועדות לחניה של הציבור הכללי או למטרות אחרות (שבילי אופניים, מדרכות רחבות, נתיבי תחבורה ציבורית ועוד).

עו"ד רונן אבניאל. צילום: יניב שדה
עו”ד רונן אבניאל. צילום: יניב שדה

הכותב הוא עורך דין מומחה במימוש זכויות רפואיות בביטוח לאומי ובחברות הביטוח, ומשמש כמנהל פורום ביטוח לאומי ונכות כללית באתר “זאפ משפטי”

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות