נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותנלחמה כל חייה: הסיפור של הודיה ריגש את ילדי החטיבה

נלחמה כל חייה: הסיפור של הודיה ריגש את ילדי החטיבה

מיזם "צמ"ד בסלון" מפגיש בין אנשים מעוררי השראה עם מוגבלות לבין בני נוער. הודיה שמילוביץ' (35) סיפרה את סיפורה האישי: "השמיים בשבילי הם רק מדרגה"

הודיה שמילוביץ'. צילום: גיא וקנין
הודיה שמילוביץ’. צילום: גיא וקנין

חמישה אנשים עם מוגבלות ישבו לספר את סיפורם מול תלמידי כיתה ט’ במסגרת מיזם “צמ”ד (צרכים מיוחדים) בסלון”, בשיתוף עם תוכנית “תיקון עולם”. במסגרת המפגשים מעוררי ההשראה, שנערכו בקריות, סיפרה הודיה שמילוביץ’ (35) את סיפור חייה המרגש.

שמילוביץ’ נולדה עם שיתוק מוחין, אבל העובדה הזו לא הפריעה לה לנצח לאורך חייה, גם כשנתקלה במכשולים רבים בדרך. המסע של הודיה התחיל עוד ממעמד הרישום לבית הספר, שלא רצה לקבל אותה לכיתה רגילה, והעדיף לצרף אותה לכיתה של ילדים עם מוגבלויות שמתאימה לצרכיה. גם היא וגם הוריה לא ויתרו והתעקשו שתשתלב בכיתה רגילה. בבית ספר נענו לבקשה, והודיה הצליחה להשתלב ואף לסיים את בית הספר עם בגרות מלאה בממוצע גבוה מאוד.

חיים רצופים במאבקים

במהלך לימודיה בתיכון נמנעה משמילוביץ’ ההזדמנות לנסוע עם בני כיתתה למסע המסורתי לפולין. גם במקרה הזה היא החליטה לא לוותר, ושנה לאחר מכן היא נסעה למסע אלטרנטיבי בעזרת עמותת “קו לחיים”, שהוציאה משלחת של אנשים עם מוגבלות לפולין.

כששמילוביץ’ סיימה תיכון היא רצתה להתגייס לצבא, ושוב נתקלה בקשיים. “לא רצו לקבל אותי בגלל המוגבלות”, היא מסבירה. בסיוע של עמותת “אתגרים”, היא עברה תהליך של שנה וחצי עד שקיבלו אותה לצבא. למרות ששמחה מאוד על הבשורה, שמילוביץ’ הבינה שהיא עדיין תצטרך להילחם על מקומה. כשהמפקד שלה שראה את מצבה רצה לשבץ אותה לשירות חלקי בלבד במסגרתו תגיע לצבא רק פעם בשבוע, שמילוביץ’ נלחמה, ולבסוף שירתה שירות מלא בחיל האוויר כמורה לשוחרים.  

השוחרים שקיבלו אותה כמורה לא האמינו שהיא באמת יכולה ללמד ולהדריך אותם. “הם שאלו אותי איך בדיוק אלמד אותם, ואמרתי להם שייתנו לי צ’אנס – ואוכיח להם”, היא משחזרת. לאחר שקיבלה את ההזדמנות, שמילוביץ’ לקחה אותו בשתי ידיים, הדריכה את השוחרים, ולא ויתרה גם כשהיה לה קשה.

כשהשתחררה מהצבא עשתה תואר ראשון במכללת גליל מערבי בניהול ומשאבי אנוש, וכשסיימה בהצלחה עברה לאוניברסיטת חיפה ועשתה תואר שני בחינוך.

משתתפי תוכנית "תיקון עולם". צילום: גרי שמילוביץ'
משתתפי תוכנית “תיקון עולם”. צילום: גרי שמילוביץ’

“להסביר לילדים על קבלת השונה”

בשנת 2018 הגיעה נקודת מפנה בחייה של שמילוביץ’ כשקראה סקר שעשתה החברה למתנ”סים ובו נשאלו הורים האם הם מוכנים שילדיהם יהיו עם ילד עם מוגבלות בחוג. התוצאות היו עגומות: 90% מההורים לא רצו שילדיהם ילמדו לצד ילד עם מוגבלות.

שמילוביץ’ הצטערה מאוד לקרוא את הסקר, והחליטה לפעול לשנות את המצב. היא כתבה ספר ילדים שנקרא “הארנב וחבריו מגלים עולם רחב”. בספר מוצגות דמויות עם מגבלות כאלה ואחרות, בעזרתן ניסתה להסביר לילדים על קבלת השונה. “כתבתי ספר שכשילדים יקראו אותו, יבינו שיש ילדים ואנשים שונים בחברה, וילמדו לקבל אותם”, היא מספרת.

"הארנב וחבריו מגלים עולם רחב". כריכת הספר של הודיה שמילוביץ'
“הארנב וחבריו מגלים עולם רחב”. כריכת הספר של הודיה שמילוביץ’

כיום, שמילוביץ’ עובדת כבר 12 שנים בחברת החשמל. במקביל לכתיבת הספר ולתארים שעשתה, היא מתכוונת להמשיך ולצלוח אתגרים לצד המוגבלות, ולא לוותר גם כשיגיעו קשיים. “בשבילי השמיים הם לא הגבול, הם רק מדרגה”, סיכמה.

תיקון עולם היא תוכנית ארצית שפועלת למען שינוי עמדות ויחס של בני נוער לאנשים עם מוגבלויות. אחד המיזמים בעזרתם היא משיגה מטרה זו הוא מיזם “צמ”ד (צרכים מיוחדים) בסלון”, שמפגיש אנשים עם מוגבלות שניצחו את המגבלה עם אחרים.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות