נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםשואו על הרצף: "שואפים להיות נגישים לקהל"

שואו על הרצף: “שואפים להיות נגישים לקהל”

גיא באיו ועומר פנחסי, מוזיקאים בני 18 עם אוטיזם, קרעו את הבמה בפסטיבל "תו המשווה" בדיזינגוף סנטר, במסגרתו מופיעים אמנים עם מוגבלויות: "כימיה מדהימה"

עומר פנחסי וגיא באיו על הבמה בפסטיבל "תו המשווה" בדיזינגוף סנטר. צילום: דנה כהן
עומר פנחסי וגיא באיו על הבמה בפסטיבל “תו המשווה” בדיזינגוף סנטר. צילום: דנה כהן

גיטריסט אחד עלה על הבמה המרכזית בדיזינגוף סנטר לבוש בבגדים נועזים, השני הצחיק את הקהל בין שיר לשיר – התוצאה הייתה חוויה תרבותית ומוזיקלית יוצאת דופן. השניים שעלו על הבמה הם עומר פנחסי וגיא באיו, מוזיקאים בני 18 על הרצף האוטיסטי. השניים חברו יחד להופעה מחשמלת בתל אביב במסגרת פסטיבל “תו המשווה”, יוזמה של המפיקה יפעת שועה, במסגרתה מופקים אירועי תרבות המציגים אמנים מיוחדים עם מגוון רחב של מוגבלויות במרכז הבמה.

החיבור בין באיו לפנחסי נולד דווקא בהופעה אחרת אותה התבקשו להכין, לפני ארבעה חודשים ב”בית היוצר”. השניים צוותו יחד על ידי מורדי בן חמו, מרצה, חוקר וגיטריסט – גם הוא על הרצף. בן חמו מכיר את פנחסי הרבה שנים, ואת באיו הכיר אחרי שצפה בסרט תיעודי בו סיפר על החיבור האישי שהוא מקיים בין האוטיזם למוזיקה. “מורדי חיפש אומנים אוטיסטים”, מסביר באיו. “לאוטיסטים יותר קל לעבוד לבד. הוא רצה לאתגר אותנו וציוות בינינו. מהחזרה הראשונה היה ביני לבין עומר חיבור. הוא היה מגיע אליי הביתה כל יום מ-15:00 עד 20:00, והייתה כימיה מדהימה”. הוא מספר שמאז נוצרה ביניהם חברות גם מעבר למוזיקה.

“להרגיש את החיבור המיוחד”

כיום, פנחסי עושה שירות לאומי ב”תנועת תרבות”, ואילו באיו עדיין לומד בתיכון בכיתה י”ב. בהופעה הראשונה שלהם ב”בית היוצר” כל אחד מהם ביצע חמישה שירים מקוריים, והשניים הצליחו לסחוף בעזרתם קהל שלם. בהופעה ב”פסטיבל תו המשווה” הם ביצעו גם גרסאות כיסוי לשירים אחרים, לצד שירים מקוריים נוספים שלא הספיקו לשיר בהופעה הקודמת.

עד לא מזמן, באיו היה נגן רחוב בעיר מגוריו נס ציונה. הוא שר בליווי הגיטרה שלו, ואנשים מסביב ביקשו ממנו לבצע שירים נוספים. “זה מה שגורם לי להסתכל על הקהל בגובה העיניים, גם בהופעות אני מאוד מקפיד להיות חלק מהם, כדי להרגיש את החיבור המיוחד”, הוא משחזר. “עומר שונה ממני”, מעיד באיו. “הוא בעולם משלו כשהוא מנגן, אך גם אוהב לבלוט. כך נוצר האיזון בינינו. הכי חשוב זה שאנחנו מאוד נגישים לקהל, והם לא מרגישים מנותקים מאיתנו”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

חשוב לגיא להדגיש שההופעה לא מרעישה מדי, ושהכול מונגש לאנשים בעלי מוגבלויות. “זה לא מופע כאוטי”, הוא מסביר. “לאנשים עם מוגבלויות מסוימות יותר מדי רעש צורם, אז אנחנו מקפידים לבצע את השירים שלנו בצורה יותר מסודרת ונקייה, כדי שירגיש קוהרנטי ולא מפוזר”. במהלך ההופעה ניכר היה שהקהל היה מהופנט מפנחסי ובאיו. באיו זרק בדיחות משעשעות לקהל בין שיר לשיר, ודאג לשתף את הקהל עם האינטליגנציה השקטה שלו, ועומר לעומתו, פצצת אנרגיה, לבוש בגדים נועזים, הצליח לסחוף את הקהל עם הכריזמה האינסופית שלו. פנחסי מעיד שהוא מאוד מושפע מצביקה פיק ז”ל, הן בלבוש והן במוזיקה: “אני מאוד אוהב להביע את עצמי גם באופנה, לכן אני תמיד לבוש בצבע. אני בן אדם מאוד רגשן – גם בדיבור וגם בשירים. זה בא לי בטבעיות, ללא שום מאמץ”.

“עובדים עם אמנים סופר מוכשרים”

שועה, מנהלת פרויקטים וקשרי קהילה ב”תו המשווה”, הודתה שההפקה לא הייתה יכולה להתקיים מבלעדי שיתוף הפעולה עם דן פילץ, מנכ”ל דיזינגוף סנטר. רק בשבוע שעבר זכה פילץ בפרס הוקרה של מגזין “ליברל” על תרומתו בתחום העסקי. הוא מאוד פעיל חברתית, ודואג לתת פלטפורמות ואירוח בתחומי הסביבה והחברה. היא מספרת שראתה כתבה על פילץ, והתרשמה ממנו ומהגישה שלו לטובה. היא יצרה איתו קשר דרך פייסבוק, וקיבלה מענה מהיר מאוד.

דן פילץ, מנכ"ל ובעלים משותף של הדיזנגוף סנטר. צילום: גיא חמוי
דן פילץ, מנכ”ל ובעלים משותף של הדיזנגוף סנטר. צילום: גיא חמוי

כך למעשה קרם עור וגידים הפסטיבל בן היומיים בדיזינגוף סנטר. האירועים במהלכו התאימו לכל הגילאים, אך הפעילויות לילדים היו בחלל סגור ושקט יותר, ואת ההופעות הגדולות יותר ביצעו בחלל פתוח, כדי שיוכלו להנות מהן גם קהל יזום וגם עוברי אורח.

“אנחנו מקבלים אנשים שמתמודדים עם מוגבלויות, אבל הם חייבים להיות באמת טובים במה שהם עושים”, מספרת שועה על “תו המשווה”. “יש לנו אנסמבל של אמנים בתחומי המוזיקה, התנועה, התיאטרון ועוד. כולם מאוד מוכשרים וראויים לבמה”. שועה אומרת כי שאיפתה היא לקדם את “תו המשווה” ולהתאימו לקהלים נוספים כמו עיריות, מועצות מקומיות, מוסדות חינוך פורמלי ובלתי פורמלי. “אנחנו עובדים עם מנעד גדול של אמנים סופר מוכשרים, ויש לנו את היכולת והניסיון לתת מענה תרבותי לכל גוף שיפנה אלינו. הרווח יהיה כפול, גם אמנותי וגם ערכי חברתי”.

מנהלת הפרויקטים של פסטיבל "תו המשווה", יפעת שועה. צילום עצמי
מנהלת הפרויקטים של פסטיבל “תו המשווה”, יפעת שועה. צילום עצמי

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לאתר שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> עיגול לטובת שווים – למען אנשים עם מוגבלויות – האגורות שלך יכולות לשנות חיים! (igul.org.il)

**************

חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות