נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהכירו את הפסטיבל שיציג הופעות גם לקהל אוטיסטי בוגר

הכירו את הפסטיבל שיציג הופעות גם לקהל אוטיסטי בוגר

"מקומות שמורים": בשנתו החמישית, אירוע התרבות היחיד מסוגו בעולם המונגש לילדים עם אוטיזם, יציג גם תכנים המתאימים לבוגרים

אור אלתרמן-ברנע ושרון גבריאלוב. צילום: אורית פניני
אור אלתרמן-ברנע ושרון גבריאלוב. צילום: אורית פניני

מאות אלפי ילדים עם צרכים מיוחדים החיים בישראל מודרים יום יום מהזכות הבסיסית ליהנות מאירועי תרבות ואומנות. פעילות פשוטה לכאורה כמו ללכת לתיאטרון או לקולנוע, היא בגדר משימה בלתי אפשרית עבור ילד על הרצף האוטיסטי – בין אם בגלל הישיבה הממושכת באולם הצפוף, הקולות והתאורה החזקים, ההימצאות במקום לא מוכר או תגובות מקהל שיפוטי וחסר סובלנות.

פסטיבל “מקומות שמורים” הוא אירוע תרבות רגיש ונגיש, ששם דגש על יצירת מרחב לא שיפוטי בו כל התנהגות או תגובה מתקבלת. ניתן לצאת ולחזור מההצגה בכל רגע, להסתובב באולם, וכמובן גם לדבר, לצחוק ואפילו לצעוק אם צריך. המטרה היא להשתמש בכוחה העצום של התרבות ליצירת תחושת שייכות, שחסרה מאוד לילדים על הרצף, שאינם זוכים לקחת חלק בפעילויות הפנאי ה”רגילות”.

“מקומות שמורים” קם מתוך האמונה העמוקה בזכותם של כל ילד וילדה לקבל תרבות איכותית, שמגרה את היצירתיות ואת המחשבה, ולספק את הצורך האקוטי בתרבות לילדים ובוגרים על הרצף ולבני משפחותיהם. הפסטיבל, בתמיכת מועצת הפיס לתרבות ואמנות והקרן המשפחתית על שם תד אריסון, יתקיים בין התאריכים ה-9 ל-11 באפריל במרכז תרבות מנדל ביפו.

פסטיבל "מקומות שמורים"
פסטיבל “מקומות שמורים”

מתמחים בהנגשה קוגניטיבית וחושית

השנה, לראשונה, יציג הפסטיבל תכנית ערב המיועדת לבוגרים על הרצף האוטיסטי, בגילאי 15 ומעלה – כולל מופע המחול “משכמו והצידה” העוסק בהתקדמות למרות המהמורות והקשיים בחיים. בנוסף, יוצג המופע “אקו אקו וואן וואן” – הרצאת פיתוח עצמי אינטראקטיבית ויתקיים פאנל העוסק בחשיבותה של תרבות רגישה, בהשתתפות יוצרות ומומחות מרחבי העולם.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

העמותה המפעילה את הפסטיבל, ונושאת את אותו השם, הוקמה ומנוהלת מאז 2017 על ידי היזמית החברתית, ואם לילד על הספקטרום האוטיסטי, אור אלתרמן-ברנע, ועל ידי יוצרת התיאטרון שרון גבריאלוב. יחד למדו השתיים את תחום הנגשת ההצגות במסגרת תוכנית מיוחדת של הלינקולן סנטר בניו יורק. מ-2018 ועד היום הנגישה העמותה כ-30 מופעי תרבות ואמנות של טובי היוצרים והתיאטראות. 11,500 ילדים ומשפחות זכו בבילוי משפחתי משותף בתיאטרון, רובם הגדול לראשונה בחייהם.

המיזם מתמחה בהנגשה קוגניטיבית וחושית של תרבות ואמנות לילדים, המלווה בצוות מקצועי טיפולי, זאת מבלי להתפשר על התוכן האמנותי. תכני ההצגות והטריגרים הפוטנציאלים שבהן מפורסמים ומפורטים מראש באתר האינטרנט, מה שמאפשר להורים “להתכונן” יחד עם הילדים לקראת האירוע. בנוסף להתאמות, ניתן למצוא באולם אזורים שקטים ורגועים המיועדים למי שצריך “פסק זמן” בהם צוות מאומן שמסייע לקהל הצעיר והמלווים שלהם.

מצורף עלון הכנה לקראת המופע, המופץ לילדים והוריהם מטעם הפסטיבל. העלון מאפשר לילדים להתכונן ולהכיר את המתרחש במהלך ההצגה, כדי שהסיטואציה תהיה פחות מאיימת, וכמה שיותר נעימה ומוכרת.

העלון המיוחד למשתתפי פסטיבל "מקומות שמורים". באדיבות "מקומות שמורים"
העלון המיוחד למשתתפי פסטיבל “מקומות שמורים”. באדיבות “מקומות שמורים”

ההבטחה העיקרית של הפסטיבל היא לא להשאיר אף ילד או בוגר מחוץ לאולם. “השנה הצבנו לעצמנו את הרף הכי גבוה שיכולנו, ללא פשרות ועם הרבה רעיונות חדשים ויחד יצרנו תכנית עשירה ומחבקת עבור הקהל שלנו”, מספרת המנהלת האמנותית של “מקומות שמורים”, שרון גבריאלוב.

המנכ”לית, אור אלתרמן ברנע, מוסיפה: “דווקא בימים כאלה, חשוב יותר מכל להבליט את המגוון האנושי שהחברה שלנו מורכבת ממנו. אבל מעבר להכרה בכך, החובה האזרחית והאנושית שלנו היא להבין שהדרך לייצר שוויון היא על ידי הסרת מכשולים וחסמים במקומות הכי יומיומיים, כמו למשל הצגות ומופעי מוזיקה. אנחנו מזמינות אתכם ואתכן לבוא לפסטיבל שלנו כמו שאתן וכמו שאתם, כי אצלנו כל התנהגות מקובלת וכל תגובה היא טובה”.

יו”ר מפעל הפיס, רו”ח אביגדור יצחקי, מסר: “מפעל הפיס גאה לתמוך במיזם הנפלא והייחודי הזה, כחלק ממהלך רחב היקף שאנחנו מובילים בשנים האחרונות למען שוויון הזדמנויות לאנשים עם מגבלה ושילובם בכל תחומי החיים. התרבות הישראלית היא של כולנו, ולכולנו עומדת הזכות ליהנות מפירות היצירה שהיא מניבה. מפעל הפיס ימשיך להשקיע משאבים משמעותיים מאד בתחום, מתוך הבנה שהמשימה שלנו כחברה היא לוודא שגם עולם התרבות יהיה נגיש לכולם”.

לפרטים נוספים תוכלו להיכנס לאתר הפסטיבל בקישור

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות