נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםפלא, צעיר על הרצף, כמעט התייאש. חיל הים לא ויתר עליו

פלא, צעיר על הרצף, כמעט התייאש. חיל הים לא ויתר עליו

את רב"ט פלא רז אני מכיר עוד מצילומי הסדרה "מיוחדת". ראיתי אותו נשבר בטירונות ואז שוב בחיל הים . תושייה של מפקדים הובילה אותו להצטיין | הטור של אודי הלר

פלא מקבל את תעודת ההצטיינות ממפקד זירת ים סוף, בסיס חיל הים באילת. צילום: דוברות הבסיס
פלא מקבל את תעודת ההצטיינות ממפקד זירת ים סוף, בסיס חיל הים באילת. צילום: דוברות הבסיס

מאת אודי הלר

פלא רז, צעיר עם אוטיזם, התגייס במחזור השלישי של תוכנית “תתקדמו” לגיוס צעירים עם אוטיזם כחיילים מן המניין – אבל עוד לא היה חייל. כבר בהתחלה היה ברור שפלא הוא מיוחד, לא רק בגלל הופעתו בסדרת נוער שמשלבת צעירים עם מוגבלות (“מיוחדת”, בכאן חינוכית), אלא בעיקר כי ידעתי שפלא יהיה השראה עבור כולנו.

פלא הוא האמצעי מבין שלושה אחים עם אוטיזם, כאשר אביו, שגיא, שליווה אותו ללשכת הגיוס, נשאל על ידי הפסיכיאטרית האם הוא בטוח שכדאי לגייס את פלא. “הוא גבולי בעיקר מבחינה רגשית”, אמרה והוסיפה, “יהיה לו קשה. הוא יחווה המון שינויים וחוסר וודאות, ואני לא ממש בטוחה שהוא יכול”. האב לא ויתר, וסיפר לה כיצד פלא לימד את כל אלו שהטילו בו ספק עד כמה הוא מסוגל להצליח מול אתגרים, בין אם זה צילומים ובין אם בגרות מלאה.

אני, פלא ושגיא באירוע הקדם בכורה לסדרה "מיוחדת", דיזינגוף סנטר. צילום: באדיבות המשפחה
אני, פלא ושגיא באירוע הקדם בכורה לסדרה “מיוחדת”, דיזינגוף סנטר. צילום: באדיבות המשפחה

פלא בדרכו לא מוותר לעצמו, ומחפש דמויות בחייו שלא יוותרו עליו. בכך, הוא מייצר שינוי ומלמד את העולם איך לנהוג ואיך לשנות התנהלות והתנהגות שתהיה מותאמת עבורו. הייחוד שלו שהוא אינו מנסה להיות מה שהוא לא, והוא שלם עם עצמו. שבועיים לאחר שפלא החל את הטירונות בבסיס מחו”ה אלון, כתבו הוריו: “הוא מביע קושי הולך וגובר להמשיך בטירונות, אנחנו חוששים ליכולתו לסיימה, ובכך להמשיך את שירותו הצבאי. נשירה תהווה מכה קשה לפלא בדרכו להיות אזרח מן המניין”. פלא היה זקוק לכתובת פיקודית אחת, מרווחי זמנים בין פעילויות ובהירות באשר לעתיד לבוא. “אנו חווים מכל הצוות רצון עז שפלא יצליח ונכונות שיא לעזור לו בכל קושי וקושי”, כתבו ההורים למפקד הבסיס.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

בהתמדה ובנחישות, פלא, הוריו, החונכת והמפקדת גיבשו מסמך שכותרתו “לכל בעיה יש פתרון”, כדי לייצר לפלא “תאורת רחוב” לצעוד בה במעלה הטירונות. בין אם היו אלו בעיות לוגיסטיות כמו “מדים לא נוחים” (פתרון: “להצר את המכנס”), ובין אם בעיות רגשיות כמו “קשה לי להיות כל הזמן עם אנשים סביבי” (פתרון: “להחזיק פתקים ולמסור אחד למפקדת כל פעם שאני צריך לצאת להתאוורר”), או “קשה לי לשתף את המפקדת במה שאני מרגיש” (פתרון: “כותב בפנקס ומוסר למפקדת”).

משפחת רז בסיום טירונות מחזור ג', בסיס מחו"ה אלון, אוגוסט 2022. צילום: באדיבות המשפחה
משפחת רז בסיום טירונות מחזור ג’, בסיס מחו”ה אלון, אוגוסט 2022. צילום: באדיבות המשפחה

פלא זכה להערכה רבה מצד הסגל על מאמציו, ויום לפני טקס סיום הטירונות קיבל תעודת מצטיין צוות בה נכתב: “תזכור שאתה יותר חזק ממה שאתה חושב”.

אי ההתאמה לשירות הפכה להזדמנות

פלא מאוד רצה להיות עצמאי ולגור במרכז, רחוק מבית הוריו באילת. אך שגיא, אביו, הבין כי ייטב לפלא להשתבץ בבסיס חיל הים הקרוב לביתם, כדי שיוכלו להעניק לו את המעטפת הנדרשת. הזמן הוכיח כי הם צדקו. קשייו של פלא המשיכו והוא התקשה בהיעדר מענה של תיווך מוגבר, וכמעט ששוחרר מהצבא בעקבות חוות דעת מקצועית שקבעה כי הוא לא יכול להמשיך בשירות. פלא, בעידוד הוריו, לא רצה לוותר ופנה למיתר, מפקדת פלגת הלוגיסטיקה בבקשה כי תיקח אותו תחת חסותה. לא רק שהיא הסכימה, אלא בהחלטה נכונה הצמידה לפלא חיילת שתהיה אחראית עליו בשם דניאל, לה ניסיון קודם כמתנדבת בכנפיים של קרמבו.

בשיחתי עם דניאל גיליתי צעירה מיוחדת שחלומה היה להיות מפקדת של אוכלוסיות מיוחדות. היא ידעה כיצד לגרום לפלא להפוך לחייל עתיר מוטיבציה, להגדיר עבורו משימות, להנגיש עבורו לוחות הזמנים ברמה יומית ושבועית ולסייע ביצירת קשרים חברתיים. גם כאשר נפצעה ונותרה בביתה, היא המשיכה ללוות את פלא מרחוק ועודדה אותו לעצמאות.

פלא מקבל את תעודת ההצטיינות ממפקד זירת ים סוף, בסיס חיל הים באילת. צילום: דוברות הבסיס
פלא מקבל את תעודת ההצטיינות ממפקד זירת ים סוף, בסיס חיל הים באילת. צילום: דוברות הבסיס

רגע השיא התקיים בתאריך 12 למרץ 2023, כאשר פלא קיבל תעודה ממפקד בסיס זירת ים סוף לרגל יום העצמאות ה-75. רגע של ניצחון שמוכיח שלאנשים כמו פלא יש מקום וזכות לשרת את המדינה ככל חייל אחר ואף להצטיין, אך יותר מכך, מלמד עד כמה כל שצריך אדם כמותו הוא לפגוש את האדם הנכון וחיל הים אכן ידע לתת לו את זה. “זכינו במפקדת פלגה בשם מיתר שלא ויתרה עליו, וראתה לפניה פרויקט משמעותי והכרחי”, כתבו הוריו הנרגשים. פלא חווה בבסיס תהליך של צמיחה שעבור משפחתו היה כל מה שקיוו שיקרה – חייל שמח שמרגיש שייך. תוכניות לעתיד? להופיע בעונה השנייה של “מיוחדת” (כאן חינוכית).

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות