נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותב-2024: יחלו העבודות על היישוב החדש לאנשים עם מוגבלות

ב-2024: יחלו העבודות על היישוב החדש לאנשים עם מוגבלות

האישור ניתן: העבודה על היישוב "שיבולת", בו יתיישבו יחד אנשים עם ובלי מוגבלות, תתחיל בקרוב. האכלוס הרשמי צפוי בעוד שלוש שנים

המקום בו יוקם היישוב "שיבולת". צילום: מועצה אזורית גליל תחתון
המקום בו יוקם היישוב “שיבולת”. צילום: מועצה אזורית גליל תחתון

היישוב הקהילתי “שיבולת”, המיועד לחיים בצוותא של אנשים עם ובלי מוגבלות, צפוי להיכנס בחודשים הקרובים לתוכנית בניין העיר (תב”ע) של המועצה האזורית גליל תחתון, לאחר שהוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים נתנה את אישורה למועצה הארצית לתכנון. כזכור, דיווחנו על הכוונה להקמת היישוב ב”שווים” כבר בשנה שעברה, וכעת הקמתו עוברת שלב קריטי נוסף, והמימוש צפוי כבר בשנה הבאה.

האישור ניתן לאחר שמיעת כלל התנגדויות הציבור, לרבות המועצות הסמוכות והרשות להגנת הטבע. טענת הרשות המקומית שהתנגדה להסדרתו של שיבולת כיישוב רשמי הייתה שהמדיניות היא שלא מקימים יישובים חדשים בתחומי המועצה המקומית. עם זאת, הוועדה דחתה את הטיעון לאור העובדה שליישוב שמוסדר יש ערך ציבורי מוסף. “בגלל שמדובר ביישוב ייחודי, שישלב אנשים ללא מוגבלות עם אנשים עם מוגבלות, ויעזור להם להשתלב בחברה, הוועדה אישרה – ואני מברך על כך”, מספר אופיר שיק, סגן ראש המועצה האזורית גליל תחתון.

צפי האכלוס: בעוד שלוש שנים

הגשת תוכנית התב”ע החדשה, הכוללת מעתה גם את היישוב שיבולת, תיקח בין חודשיים לארבעה חודשים. לאחר שהמועצה תגיש את התוכנית, תיספר תקופת המתנה נוספת של ארבעה חודשים בהם מי שלא מעוניין בהקמת היישוב יוכל שוב להביע את התנגדותו. לאחר השלבים האלו, המועצה תתחיל לעשות עבודות פיתוח ביישוב, כשהצפי להתחלתן הוא סוף שנת 2024.

בתקווה, כשנה לאחר מכן, לקראת סיום שנת 2025, יידלק האור הראשון ביישוב, ואנשים יתחילו לגור בשיבולת. “אנחנו אופטימיים בקשר לסיום הבנייה והתחלת האכלוס עד תחילת 2026”, מסביר שיק. במהלך עבודות הבנייה יותאמו מגרשים לאנשים עם מוגבלות, בהיקף של כ-20 אחוזים מסך השטח של היישוב. כ-1,200 אנשים צפויים לגור ביישוב, מתוכם 120 עם מוגבלויות (10%).

"שיבולת" בתכנית המתאר המחוזית. צילום: מועצה אזורית גליל תחתון
“שיבולת” בתכנית המתאר המחוזית. צילום: מועצה אזורית גליל תחתון

מגורים הכוללים ליווי ותמיכה

במהלך השנה האחרונה, המועצה חנכה מחנה קדמי בתוך בית רימון של עשר משפחות שעתידות לגור בשיבולת. המשפחות שגרו במבנים אמנם מורכבות מאנשים ללא מוגבלות, אך בתוך המבנים קיימת דירה מותאמת לבעלי מוגבלויות שבקרוב תאויש על ידי משפחה עם צרכים מיוחדים. “יש כמה משפחות עם מוגבלות שעכשיו אנחנו בוחנים את התאמתן לדירה. אנחנו מקווים שעד הקיץ אחת מהמשפחות יגורו שם”, מסביר שיק. הדירה תסובסד על ידי משרד הרווחה למשפחה שתתאים.

למרות הסובסידיה של משרד הרווחה, למועצה המקומית יש צפי מסוים לקבלת הכנסות מעצם הקמת היישוב, ולכן היא מתכוונת לייצר מקומות עבודה בתוך שיבולת. מלבד העבודות בתוך היישוב, המועצה מתכננת לנסות ולספק עבודה גם בקריה הממשלתית בנוף הגליל, שקרובה מרחק של כמה עשרות דקות נסיעה מהיישוב הטרי. אם השילוב יצליח, המועצה מתכוונת לספק שירותי הסעה מהיישוב לקריית הממשלה ובחזרה, כדי להבטיח את עבודתם הרציפה של התושבים.

המשפחות ללא מוגבלות שירצו לגור ביישוב יעברו ועדת קבלה, ויהיו מודעים לקונספט הייחודי של היישוב. משפחות שלא ירצו ללוות משפחות אחרות עם מוגבלות ככל הנראה לא יעברו את ועדות הקבלה. “המטרה היא כמובן לשלב בין המשפחות, וליצור חיים משותפים”, מסביר עוד שיק.

היישוב “שיבולת” יהיה היישוב השני המותאם ברובו לאנשים עם מוגבלות. היישוב הראשון הוא “דניאל”, שגם הוא מוקם בימים אלו.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות