נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותושוב: עובד במעון "נווה רם" חשוד בהתעללות בדיירים

ושוב: עובד במעון “נווה רם” חשוד בהתעללות בדיירים

הוארך מעצרו של סטודנט לרפואה מטמרה שעל פי החשד התעלל ותקף כמה דיירים עם מוגבלות. מדובר בפרשה שלישית במעון בתוך 3 שנים בלבד

הכניסה למעון “נווה רם”. צילום מגוגל מפות

בית המשפט בקריות האריך היום (שלישי) בשלושה ימים את מעצרו של סטודנט לרפואה מהיישוב טמרה שעובד במעון “נווה רם” ברכסים שליד חיפה, לאחר שעל פי החשד התעלל ותקף כמה מדיירי המעון, כולם אנשים עם מוגבלות.

המעצר הגיע בעקבות תלונה שהגישו במעון למשטרה. מדובר במקרה השלישי בשלוש שנים האחרונות שבו חשודים עובדים ב”נווה רם” רכסים בהתעללות בחסרי ישע, רשלנות ואף גרימת מוות.

צביקה כהן, אחיו של אריה ז”ל, שעל פי החשד הוכה באותו מוסד והגיע לבית החולים במצב קשה עם חבלות על גופו, ושם נפטר כעבור שבוע, שמע על מעצרו של העובד מהתקשורת. “הייתי מזועזע כשראיתי את הכתבה”, אמר לאתר “שווים”. “אני חושב שצריכים להיכנס למעון ולסגור אותו. איפה מבקר המדינה? איפה המשטרה? זה המקרה השלישי כבר אחרי מותה של משי ז”ל (חשד לרשלנות שהובילה למוות – א.ח) ואחי ז”ל.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

“צריך לעשות סדר בנושא”, הוסיף צביקה, “הרשויות צריכות להגן על חסרי הישע. פשוט מפקירים אותם. יש כאן נורה אדומה ובוהקת, ואני מופתע שהמוסד הזה עוד ממשיך לתפקד. זה רק עניין של זמן עד המקרה הבא. אני לא מכיר את העובד החשוד. הבנתי שהוא חדש במעון. הייתי המום כשראיתי את זה. איפה מנהלת המעון? למה לא עוצרים אותה ודורשים ממנה הסברים על כל האירועים האלה? איפה שר הרווחה? יש לו סמכות לסגור את המוסד למען יראו וייראו. איפה הם?”

“לאף אחד לא אכפת”

יו”ר התנועה לעצמאות, נעמה לרנר, הצטרפה לדבריו. “משהו שם לא בסדר, משהו קורה שם”, אמרה ל”שווים”. “משרד הרווחה יודע את זה, אבל התשובות שלו להורים הן: ‘שינוי לא קורה ביום ושינוי לא קורה בשנה’. אלו אמירות מזעזעות. אנחנו לא יכולים, כל פעם שיש שר חדש, להתחיל הכל מההתחלה. הסיסמאות חוזרות – והדברים לא משתנים. יש לכם מוסד ששומעים עליו? תפעלו מולו. רק לפני כחצי שנה היה שם מוות של אריה ז”ל. אריה הגיע לבית חולים עם עין שפוכה וחבלות בכל הגוף, והם ממסמסים את זה. לפני שלוש שנים הייתה הרשלנות שהובילה למוות של משי פרץ ז”ל, שהייתה עם מוגבלות שכלית ועיוורון. משרד הרווחה ממסמס את זה ובכך מביא את הפעם הבאה”.

צביקה כהן בהפגנה לזכר אחיו אריה ז”ל. צילום: אביחי חיים

לטענת לרנר, “נושא הטיפול בהוסטלים גדול על משרד הרווחה. צריך כאן שינוי עמוק. אם הם לא מסוגלים לעשות את זה לבד, צריך להביא פרויקטור שיקים את הכל מחדש בשביל אנשים עם מוגבלויות כדי שנפסיק לשמוע מקרים כואבים כאלה פעם אחר פעם. דיור בקהילה הוא הפתרון הטוב ביותר וצריכים לפעול עכשיו ולא בעוד חמש שנים. זה מה שאמרו לנו בעבר, עוד חמש שנים, ועובדה ששום דבר לא השתנה. גם במשטרה תיקים שקשורים לאנשים עם מוגבלויות נסחבים במשך שנים, וגם בתי המשפט גם לא חפים מטעויות, ובכך זה סוג של אמירה של מערכת החוק. אנשים יודעים שמול אנשים עם מוגבלויות הם יכולים לבצע עבירות קשות וייקח הרבה זמן כדי לטפל בזה, בין אם בגלל קשיים טכניים, או עצלנות המערכת. לאף אחד לא אכפת”.

עו”ד דן זילברמן, המייצג את צביקה כהן בפרשת החשד למות אחיו, התייחס למצב תיק החקירה. “אני בקשר מול המשטרה, אין הרבה חדש בנושא”, עידכן זילברמן, “אנחנו ממתינים לדוח הפתולוגי על מנת לראות איך ממשיכים את כיווני החקירה הקיימים”.

הדוח: “לסגור את ההוסטלים תוך 5 שנים”

במהלך השנים האחרונות נפטרו עשרות דיירים עם מוגבלות במוסדות שונים ברחבי הארץ, וחלק מהם הוזכרו גם במחאה מול משרד הרווחה בחודש ינואר האחרון תחת הכותרת “לכל דייר יש שם”. בין הדיירים שהוזכרו היה אפי בן ברוך ז”ל, שעבר התעללות קשה בידי חמישה מטפלים ממעון “רמת חיפה”. התיק נמצא בשלב ההוכחות, ובמסגרתו בני המשפחה של בן ברוך אמורים להעיד בבית המשפט בחודש הבא.

רק לפני חודשיים פירסם משרד הרווחה את ממצאי דוח הוועדה הציבורית לבחינת דרכי הניהול וההפעלה של מסגרות דיור חוץ ביתיות לאנשים עם מוגבלויות. הוועדה הוקמה על ידי השר לשעבר מאיר כהן, בעקבות אירועי ההתעללות החמורים כלפי דיירים שהתגלו במעון “בני ציון” בראש העין, והחשד להרעלת מזון ב”בית דפנה”, שהובילה למותם של שלושה דיירים.

חברי הוועדה, בראשות נשיאת בתי משפט השלום בדימוס, השופטת שולמית דותן, התבקשו לבחון את ההסדרים הנהוגים למגורים חוץ ביתיים לאנשים עם מוגבלות. על פי המלצות הוועדה, יש לפעול להשמתם של כל דיירי המעונות בדיור בקהילה בתוך חמש שנים בהליך שנקרא “אל-מיסוד”. ההמלצות מציעות להגדיר את ההליך כ”משימה לאומית”.

כמו כן מציעה הוועדה לאמץ הגדרה ברורה של דיור בקהילה ככזה שבו אדם מתגורר בדירה משלו וזכאי למעטפת שירותי תמיכה, או לחילופין במערך של דיור מוגן בקהילה, כאשר הדייר חי בחדר לבדו בדירה שבה עוד שלושה שותפים לכל היותר. בנוסף, ממליצה הוועדה על גיבוש תקנות לחוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות בהתאם לממצאי הדוח, על הגדלת שכר העובדים והשקעה בהכשרתם, על שינויי חקיקה בנוגע לשימוש באמצעים מגבילים כלפי דיירים, על שינויים במנגנוני הפיקוח של משרד הרווחה ועל שינויים ארגוניים נוספים.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות