נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותמכת מדינה: אנשים עם מוגבלות מחכים שנה לטיפול שיניים

מכת מדינה: אנשים עם מוגבלות מחכים שנה לטיפול שיניים

אמונה שהם בת ה-21, המתמודדת עם נכות שמצריכה ניתוח דנטלי בהרדמה מלאה, מחכה חודשים לתור בבית החולים "שיבא". יעל, אמה, מספרת: "זה מצב הזוי"

אמונה שהם ואמה יעל. צילום: מתוך פייסבוק
אמונה שהם ואמה יעל. צילום: מתוך פייסבוק

“לחכות שנה לטיפול שיניים? זה הזיה”, אמרה ל”שווים” יעל שהם, אמה של אמונה בת ה-21, המתמודדת עם תסמונת רט (תסמונת גנטית המשפיעה על ההתפתחות). את הדברים היא אמרה על רקע העובדה שטיפול השיניים שלה בבית החולים “שיבא” תל השומר נדחה בשנה – ליוני 2024.

תופעת דחיית טיפולי השיניים הדחופים היא בעיה נפוצה ביותר לאנשים עם מוגבלויות. הסיבה לעיכובים נובעת ממורכבות הטיפול לאנשים עם מוגבלות, שלרוב צריכים הרדמה מלאה במהלכו. בשל מחסור במרכזים רפואיים המטפלים בנושא, אנשים רבים עם מוגבלות נאלצים לחכות זמן רב. בכתבה שפורסמה ב-Ynet לפני כשנה, דווח שההמתנה לתור בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים התארכה ל-10 חודשים.

הסיפור זהה בכל בתי החולים

אמונה, המתמודדת עם תסמונת רט, לקות המשפיעה על ניידות והליכה, היחלשות שרירים, התקפים אפילפטיים, ירידה במסת שריר ועוד, מחכה יותר משנה לטיפול השיניים שהיא חייבת לעבור. “כשמדובר בנערה כמו אמונה, זה הופך את העניין לעוד יותר מסובך, כי היא לא משתפת פעולה בכלל”, מספרת אמה, יעל. “את כל הטיפולים שנדרשנו לעשות לה בעבר עשינו בהרדמה מלאה בבית חולים”.

“זה לא  סימפטי בכלל”, היא ממשיכה. “זה כולל צום, הרדמה, שעות בחדר ניתוח והתאוששות. עם זאת, הקושי היותר גדול בסיפור הזה הוא דווקא התורים הארוכים לטיפולים בהרדמה. הזוי שבמדינה מתוקנת כמו שלנו יש תורים לביקורת לעוד כמה חודשים, ולתור בהרדמה מחכים שנה ויותר. בדקנו במספר בתי חולים, הסיפור זהה בכולם. בינתיים אנחנו רואים שיש חורים ובעיות בשיניים שדורשות טיפול מידי”.

“למה הבת שלי צריכה לסבול רק בגלל שהיא נכה? אם לא הייתה לה נכות, היא הייתה ניגשת לאחת ממרפאות השיניים ומטפלת בנושא. לולא הייתה נכה, הייתה פשוט ניגשת למרפאה לקבלת טיפול בעזרה ראשונה, ואח”כ קובעת תור לטיפול מקיף בימים הקרובים. במקרה שלנו סוחבים וסוחבים ויש החמרה”, משתפת עוד האם. “אני רואה אותה לפעמים מתכווצת בלעיסה, וגם הלב מתכווץ יחד איתה עם כל ביס שלה”.

“לפעמים יש תקופות של חוסר שקט ובכי מתמשך, ואנחנו תוהים אולי זה בגלל כאבי שיניים. לי אין דרך לקדם את העניין, וזה מתסכל בצורה בלתי רגילה. לצערי, בסוף גם נאלצים לעקור שיניים, ויש לזה מחיר. גם ככה אנשים עם צרכים מיוחדים לעיתים סובלים מעיוות כזה או אחר בגוף שמושך את עיני הסביבה, אז למה הם גם צריכים אח”כ להסתובב בלי שיניים – מה שיעוות עוד יותר את החיוך המלאכי שלהם? למה אי אפשר לקבל טיפול הולם במדינה שלנו?”, אמרה לסיכום.

שיבא: “הטיפולים מורכבים”

מהמרכז הרפואי שיבא, המקום בו מטופלת אמונה נמסר: “טיפולי שיניים בהרדמה הם טיפולים מורכבים הניתנים לאוכלוסיות בעלות רקע רפואי מורכב, במספר מועט של מרכזים רפואיים בישראל. הצוותים הרפואיים ימשיכו להעניק את הטיפול הטוב והמקצועי ביותר”.

תגובת משרד הבריאות תפורסם כשתתקבל.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות