נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותיותר מחצי מאתרי הממשלה לא נגישים במלואם

יותר מחצי מאתרי הממשלה לא נגישים במלואם

דוח מבקר המדינה המפורסם היום מותח ביקורת חריפה על התנהלות חלק גדול מהגופים האמונים לתת שירות דווקא לאנשים עם מוגבלות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן. צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דוח מבקר המדינה שמפורסם היום (רביעי) מצביע על בעיה קשה בנגישות שירותי האינטרנט שמעניקה המדינה לאזרחים עם מוגבלות. על פי הדוח, 13 גופים מתוך 23 דיווחו כי לא הנגישו את כלל התכנים באתרי הממשלה.

בנוסף, כ-50% מהגופים שהשתתפו בסקר הנגישו לכל היותר רק חלק מהמסמכים שנדרש להנגיש על פי החוק באתרי האינטרנט הציבוריים. עוד עלה כי 43% מהגופים שנבדקו לא ביצעו בדיקת נגישות של אתרי האינטרנט אחת לחמש שנים. כמו כן עולה מן הדוח כי ב-60% מהגופים לא נמצאה הצהרת נגישות במקום גלוי לעין. בחלק מהאתרים גם הופיעו מסמכים לא נגישים, על אף שנדרש להנגישם על פי חוק.

מבדיקת מבקר המדינה עולה כי 44% מהאנשים עם מוגבלות מעדיפים להגיע פיזית ללשכות קבלת הקהל כדי לצרוך את השירותים הממשלתיים, או להשתמש בשירות הטלפוני, ולא לצרוך את השירותים בערוצים הדיגיטליים, בשל קשיי נגישות וחוויית שירות לא טובה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


המבקר מעביר ביקורת חריפה על היחידה לשיפור השירות הממשלתי לציבור במערך הדיגיטל הלאומי שטוען כי למרות שאוכלוסיית ישראל מורכבת מכ-17% אנשים עם מוגבלות (1.6 מיליון), מערך הדיגיטל הלאומי לא מדד את איכות השירות הדיגיטלי הממשלתי הניתן לציבור מבחינת נגישותו לאנשים עם מוגבלות, ובשל כך לא ניתן למצוא מידע בנדון בדוחות השנתיים שפרסמה לציבור. בנוסף, מבקר המדינה מציין כי לא הועבר חוק שמחייב את ספקי הבריאות, לרבות קופות החולים ובתי החולים, להנגיש את אתרי האינטרנט או האפליקציות שלהם.

סימני הנגשה: ראיה, שמיעה ומוגבלות קוגנטיבית
סימני הנגשה: ראיה, שמיעה ומוגבלות קוגנטיבית

המבקר: “קיימו תוכנית מעקב”

המבקר ממליץ כי על גופי הממשל לפעול כדי להנגיש לאנשים עם מוגבלות את כלל התכנים והשירותים לציבור, המפורסמים באתרי האינטרנט של שירות המדינה מאז שנת 2017. “על גופי הממשל לספק מלל חלופי לפריטים ויזואליים, ולהכין כתוביות לסרטונים ולקטעי שמע שיש בהם דיבור”, ציין המבקר בדוח.

בנוסף, המבקר המליץ לגופי הממשל לבצע בדיקות תקופתיות בכל אתר אינטרנט שנועד לשירות הציבור, כדי לוודא שכל הפריטים הדורשים הנגשה אכן הונגשו לכל סוגי המוגבלויות. עוד נכתב בדוח כי מומלץ לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות לקיים תוכנית מעקב כדי להבטיח הנגשה מלאה של אתרי האינטרנט לאנשים עם מוגבלות על ידי גופי הממשל.

המשרדים מתחייבים: “הליקויים יתוקנו”

בתשובותיהם למשרד מבקר המדינה מינואר ופברואר 2023 כתבו גופי הממשל הבהרות או ציינו פעולות שהם מבצעים כיום לקידום ההנגשה באתרי האינטרנט שלהם. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כתבה כי תמשיך לפעול במגוון האפיקים שבהם היא פועלת כיום בתחום הנגישות.

ממשרד החינוך נמסר כי הם עושים מאמצים לכך שהמסמכים המועלים לאתרים יהיו נגישים ויפעלו לתקן את שאר המסמכים הסרטונים עם כתוביות.

ועדת הבחירות המרכזית מסרה כי החל מהבחירות לכנסת ה-24 מונגשים כלל המסמכים המועלים לאתר הוועדה. לדברי הוועדה, החל מהבחירות לכנסת ה-25 אתר הוועדה מנוהל על גבי פלטפורמת האתר הממשלתי האחוד וכי עבר ביקורת על ידי יועץ נגישות לפני עלייתו לאוויר, וכי באתר יש קישור להצהרת נגישות שפרסמה.

משרד הבריאות מסר כי האתר נמצא לקראת סיום תהליך החלפתו של אתר זה באתר חדש, וכי הוא יהיה מונגש על פי כל הדרישות. משרד הפנים מסר כי הוא פועל מאמצע אוגוסט 2022 להנגשת המסמכים וכל הליקויים תוקנו.

ממשרד הרווחה והביטחון החברתי נמסר כי יש קושי להתייחס לממצאים כאשר אין דוגמאות ספציפיות, וכי עד כמה שידוע למשרד, לא התקבלו תלונות על בעיות נגישות באתר שלו.

המוסד לביטוח הלאומי מסר כי הוא מייחד מאמצים רבים להנגשת השירותים הדיגיטליים והשירותים בכלל לאנשים עם מוגבלויות ולאנשים שאינם משתמשים במדיה דיגיטלית, עם קבלת הממצאים תיקן את הליקויים.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות