נושאים קשורים

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
הסתדרות 480-100

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
ראשיאנשים עם מוגבלויותהמכשיר הרפואי החדיש שעזר לאדם עם שיתוק ללכת שוב

המכשיר הרפואי החדיש שעזר לאדם עם שיתוק ללכת שוב

בעזרת קישור חשמלי מחודש בין המוח לעמוד השדרה, ייתכן שאנשים שהיכולת המוטורית שלהם נפגעה בתאונה או בשבץ - יוכלו ללכת שוב. צפו בצעדיו הראשונים של הנסיין הראשון

המכשיר שעוזר לאנשים עם שיתוק ללכת שוב. צילום: אי.פי.אפ.אל
המכשיר שעוזר לאנשים עם שיתוק ללכת שוב. צילום: EPFL

גרט יאן אוסקאם, בן 40 מהולנד נפצע לפני יותר מעשור בתאונת אופנוע בסין, ונשאר משותק. מכשיר רפואי חדש שפיתחו ד”ר גרגואר קורטין ועמיתיו מהמכון הפדרלי לטכנולוגיה בשוויץ, עזר לו ללכת שוב.

במקרה של שיתוק, היכולות הנוירולוגיות שאחראיות על תנועה בגוף האדם נפגעות. המכשיר הרפואי החדש שהומצא בשוויץ נקרא ממשק מוח-עמוד שדרה, והוא יודע לבסס מחדש את הקשר בין המוח לעמוד השדרה, שנפגעו בתאונה שגרמה לשיתוק, ובכך משקם את היכולות שנפגעו. שתלים במוח עוקבים אחר כוונות התנועה שיש לאדם עם השיתוק, כשהוא רוצה לזוז, והן מועברות באופן אלחוטי ליחידת עיבוד חיצונית שנלבשת על הגוף.

לאור העובדה שהמכשיר הוא חדשני מאוד, נערך מחקר חדש שכלל ניסוי בו אוסקאם היה המשתתף הראשון. כששמע על האפשרות להשתתף בניסוי הוא הביע תקווה רבה בקשר להטבת מצבו הרפואי: “המשאלה שלי הייתה ללכת שוב, והאמנתי שזה אפשרי”, סיפר בהתרגשות. בעבר, השתילו לאוסקאם מכשירי גירוי שהיו אמורים לעזור לו עם שיקום יכולת התנועה, אך כדי שאלו יעזרו, הוא היה צריך לעשות תנועה בעצמו. לצערו של אוסקאם, עקב התאונה הוא לא היה יכול להזיז שריר.

כך זה המכשיר יעבוד. צילום: EPFL
כך זה יעבוד. צילום: EPFL

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“אני יכול ללכת מאה מטרים”

כיום, לאחר שהשתתף בניסוי וסיים אותו בהצלחה, אוסקאם מעיד שהוא יכול ללכת מעט, אחרי למעלה מעשור בו התנייד אך ורק בכיסא גלגלים. “אני יכול ללכת לפחות מאה מטרים ולעמוד במשך כמה דקות בלי להיאחז במשהו”, אמר. מחקרים נוספים שנערכו בנושא בעבר הראו שקיימים זרמים חשמליים שיכולים לגרות אזורים ברגליים ולגרום להם לזוז, אך המרחב התנועתי שאלו מאפשרים – מוגבל. בטכנולוגיה החדשה שהומצאה, מתאפשר למטופלים שנעזרים במכשיר לבצע תנועות חלקות יותר, ובכך גם להסתגל טוב יותר לתנאי שטח.

עדיין אי אפשר להכתיר את הניסוי כהצלחה, ולהגיד שהמכשיר ישפר לכל האנשים עם שיתוק את יכולות התנועה, מכיוון שאוסקאם הוא המשתתף הראשון בניסוי. על אף האמור, החוקרים בהחלט אופטימיים שעוד אנשים יצליחו ללכת בעזרתו. הפציעה המדוברת אומנם הגיעה מתאונה, אך המכשיר יכול לשקם גם ידיים משותקות ואיברים ששותקו בעקבות שבץ. בעתיד, המכשיר החדיש, שכעת נחשב מסורבל וגדול, יוקטן ויהפוך קל ונגיש יותר.

מיד לאחר השתלת המכשיר, אוסקאם ביצע את אימון ההליכה הראשון בעזרתו. כבר למחרת הוא התחיל ללכת. “עכשיו אני צריך ללמוד ללכת רגיל”, אמר לאחר האימון. המערכת שהושתלה אצלו לא רק מסייעת לו ללכת, אלא גם מחזקת את היכולות הנוירולוגיות שלו, ועוזרת לו ללכת לבד גם כשהמערכת כבויה.

לדברי המפתח של המכשיר החדיש, ד”ר קורטין, הגירוי החשמלי שמשופר על ידי המערכת שהמציא, נשלט על ידי המשתמש בו, והוא יכול תוך כדי הליכה גם לעצור – ואפילו להשתמש במדרגות. “הרעיון של גשר דיגיטלי בין המוח לחוט השדרה מבשר על עידן חדש בטיפול בליקויים מוטוריים עקב הפרעות נוירולוגיות”, אמר לסיכום.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות