נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיחדשותגם נלחם במענק וגם לקח עליו קרדיט: הספין של ביטוח לאומי

גם נלחם במענק וגם לקח עליו קרדיט: הספין של ביטוח לאומי

"מתוך ראייה חברתית נעתרנו לשלם את התוספת למשפחות עם לפחות שני ילדים נכים", הודיע הביטוח הלאומי, ורק שכח לציין שנאבק נגדה בשני בתי משפט שונים

אברהם כהן ועורך דין איתן פלג. באדיבות המצולמים

לפני שלושה ימים דיווחנו בדף הפייסבוק של “שווים” כי הורים לשני ילדים עם מוגבלות ויותר יקבלו מהביטוח הלאומי החזר חד פעמי על סך אלפי שקלים. כעבור זמן קצר העלו גם בדף הביטוח הלאומי פוסט, שבו הודיעו על ההחלטה וגם לקחו לעצמם קרדיט. “מתוך טעמים סוציאליים וראייה חברתית, הכוללת תהליך של שנים בעבודה משותפת עם ארגוני הנכים על העלאת הקצבאות עבורם, נעתר הביטוח הלאומי לשלם את התוספת”, כתבו שם.

הורים שהיו מעורבים במאבק הממושך לקבלת המענק שיפשפו את העיניים בתדהמה. “מה ששכחו לציין בביטוח הלאומי זה שהם עצמם נאבקו נגד המענק הזה בשתי ערכאות שונות בבית משפט”, סיפרו לאתר “שווים”. למעשה, הם אומרים, המענק היה מחולק כבר בשנה שעברה אלמלא לאחר פסק הדין הראשון, שנתן בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, הגיש הביטוח הלאומי ערעור לבית הדין הארצי לעבודה נגד ההחלטה לתת את המענק.

“הייתי בדיון בבית הדין הארצי יחד עם עו”ד איתן פלג וארגון לי”ן (למען ילדים נכים – א.ח)”, מספר העותר בתיק אברהם כהן, אב לשני ילדים עם מוגבלות. “השופטים אמרו מההתחלה שהפסיקה שקבע בית הדין האזורי בבאר שבע היא המוצדקת. בביטוח הלאומי רק דיברו כדי לשנות את פסק הדין, אבל השופטים לא השתכנעו. הם (המערערים) יצאו להתייעצויות, ובסוף חזרו חפויי ראש לתוך אולם בית המשפט ואמרו שהם החליטו למשוך את הערעור. לטעמי, הם הבינו שאין להם סיכוי”.

“מתוך ראייה חברתית”. הפוסט של הביטוח הלאומי

“נלחמו בנו עד הדקה האחרונה”

כהן לא קונה את הדברים שפורסמו בפוסט של הביטוח הלאומי, כאילו טעמים סוציאליים וטובת הנכים עמדו לנגד עיני המוסד. “אם הם כאלה חברתיים, למה הגשתם ערעור?” הוא תוהה, “עד הדקה האחרונה הם נלחמו בנו”. לדבריו הצטרף גם עו”ד פלג, שייצג אותו בתיק, שביקר בחריפות את דרך ההתנהלות של הביטוח לאומי ומחה על ההטעיה בפרסום ההודעה שלו לציבור. מה שהוציא את השניים משלוותם אלו המחמאות שקיבל הביטוח הלאומי בעקבות הפוסט, מגולשים שלא ידעו כלל שהוא התנגד בכל מאודו למענק.

בערעור לבית הדין הארצי טען הביטוח הלאומי ש”מסקנת כבוד בית הדין (האזורי בבאר שבע – א.ח) אינה עולה בקנה אחד עם לשון החוק”. הטענה העיקרית שלו הייתה שהמענקים שניתנו למשפחות על ילד אחד עם מוגבלות היו חד פעמיים ושולמו בנוסף לקצבאות הרגילות, ולכן אינם חלק מהקצבה שיש להגדיל. עוד טענו בערעור שלא הוקצה לכך מקור תקציבי, ואם ייאלצו לשלם למשפחות את הכספים, עשויות להיות לכך השלכות קשות על זכויותיהם של מקבלי ההחזר הכספי, כמו שלילה רטרואקטיבית של כספים ואף יצירת חובות.

אחרי שנאלצה למשוך את הערעור, עו”ד לירון דגון, שייצגה את הביטוח הלאומי, הסבירה כי היא מושכת אותו למרות שהיא חושבת שהוא מוצדק. “לא בלי התלבטות ולאחר התייעצות עם הנהלת המוסד (ביטוח לאומי), ולמרות שאנו חושבים שהטענות המשפטיות שלנו נכונות, הוחלט לחזור בנו מן הערעור”, אמרה לשלושת שופטי ההרכב, בראשות הנשיאה סיגל דוידוב מוטולה. “תוך שהקשבנו קשב רב לדברי והמלצת בית הדין ולאחר שכל טענותינו נשמעו, אנו מבקשים למחוק את הערעור”.

27 מיליון ל-17 אלף משפחות

השופטים הורו על מחיקת הערעור של הביטוח הלאומי, ומכיוון שהאחרון חזר בו מההליך, החליט בית המשפט שכל צד יישא את הוצאות המשפט שלו בעצמו. בשורה התחתונה השופטים קבעו כי הביטוח הלאומי ישלם כ-27 מיליוני שקלים לכ-17,000 משפחות שיש להן יותר מילד אחד עם מוגבלות.

מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה: “בתקופת הקורונה, כשלא היה תקציב מדינה, הוחלט על תשלום מענק במקום העלאת קצבאות נכות. החוק נקרא ‘מענק חד פעמי, חלף (תחליף) הגדלת קצבאות הנכות לשנת 2020’. את החוק לא קבע הביטוח הלאומי אלא המחוקק בכנסת ישראל. גוף ציבורי אינו יכול לעבור על לשון החוק, וזו הסיבה מדוע הדיון הועבר אל בית הדין.

“ראוי לציין שמי שקיבל את המענק, לא החשבנו זאת כהכנסה, דבר שאיפשר הטבות בקצבאות נוספות למשפחות. במהלך הדיון בית המשפט ציין לשבח את פעילות הביטוח הלאומי וביקש לבחון את משיכת הערעור. המוסד החליט לעשות כן ולהעביר באופן אוטומטי את התשלום אל חשבונות הבנק של משפחות שלהן שני ילדים ומעלה הזכאים לקצבת ‘ילד נכה’. הביטוח הלאומי ימשיך לפעול בצורה ישרה, עם אחריות ציבורית כלפי כלל הזכאים”.

כזכור, בשנים 2021-2020 לא אושר תקציב המדינה, וכתוצאה מכך לא התבצעה העלאה של קצבאות הנכות, כפי שהממשלה התחייבה כחוק. כאשר המדינה וארגוני הנכים הגיעו סוף סוף להבנות, הוחלט כי הנכים, וגם משפחות עם ילדים נכים, יקבלו החזרים רטרואקטיביים על התקופה שבה היו אמורים לקבל קצבה גדולה יותר ולא קיבלו. התקופה הוגדרה מינואר 2020 ועד דצמבר 2021 (כולל), וההחזר קיבל את השם “מענק חד פעמי, חלף הגדלת קצבאות הנכות”.

המהלך יצא לפועל, החזרים ניתנו לנכים ולמשפחות, אבל אז התברר שבניגוד למה שנכתב בהוראת שעה, הביטוח הלאומי לא מוכן לשלם את התוספת למשפחות שבהן יש יותר מילד נכה אחד. לפי אותה הנחיה, משפחות כאלה זכאיות למענק מוגדל ב-50% עבור כל ילד נכה בבית. כהן שם לב שלא קיבל את המענק המוגדל המגיע לו, ולכן החליט להגיש עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע.

אז כמה יקבלו המשפחות

עו”ד פלג מדגיש כי אין שום צורך לנקוט בשום פעולה, וכי התוספות יועברו באופן אוטומטי לחשבון הבנק במהלך החודש הקרוב. תאריך מדויק יפורסם בקרוב.

איך תדעו כמה מגיע לכם?

שלב א’: יש לחשב את מספר החודשים בהם היו מוכרים לפחות שני ילדים במשפחה על ידי המוסד לביטוח לאומי בתוך התקופה 1.1.20-31.12.21.

שלב ב’ – חישוב הסכומים:

א. ילד בדרגת קצבה 75% (שזה בעצם 50% בצירוף תוספת אח) יקבל 42 ש”ח עבור כל חודש.

ב. ילד בדרגת קצבה 150% (שזה בעצם 100% בצירוף תוספת אח) יקבל 42 ש”ח עבור כל חודש.

ג. ילד בדרגת קצבה 168% (שזה בעצם ילד שנקבעה עבורו דרגת תלות של 8 עד 9 נקודות, המקנה דרגת קצבה של 112% בצירוף תוספת אח) יקבל 245 ש”ח עבור כל חודש.

ד. ילד בדרגת קצבה 282% (שזה בעצם 188% בצירוף תוספת אח) יקבל 245 ש”ח עבור כל חודש.

שלב ג’- מכפילים ומסכמים:

לאחר שמצאתם את מספר החודשים בהתאם לשלב א’, יש להכפילו בסכום התואם את דרגת הקצבה של הילד באותה תקופה בהתאם לשלב ב’.

באופן דומה יש לחשב את הסכום לגבי כל אחד מהילדים אשר היו מוכרים בשנים 2020-2021.

באם הילדים היו מוכרים במוסד לביטוח לאומי משך כל התקופה, יש להכפיל את הסכום החודשי ב-24 (חודשים).

אלו הסכומים לגבי ילדים אשר היו מוכרים משך התקופה כולה (כל 24 החודשים):

ילד בדרגת קצבה 75%:  1,008 ש”ח.

ילד בדרגת קצבה 150%: 1,008 ש”ח.

ילד בדרגת קצבה 168%: 5,880 ש”ח.

ילד בדרגת קצבה 282%: 5,880 ש”ח.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות