
נרשמה עלייה של 3% משנה שעברה בהנפקת תעודות עיוור, על פי נתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי שפורסמו היום (שלישי), לרגל יום העיוורים וכבדי הראייה. הנתונים שנחשפו מראים כי במהלך 2022 הוכרו 1,632 זכאים חדשים לקבלת התעודה, ובסך הכל ישנם 23,115 זכאים בישראל. מתוך הזכאים החדשים לתעודת עיוור, 7% הם ילדים, וכ-64% הם בגילאי 68 ומעלה.
עוד עולה מהנתונים שפרסמו במשרד הרווחה והביטחון החברתי, כי הגורמים העיקריים לעיוורון בשנים האחרונות הם ניוון מקולר רשתי (AMD), המופיע בגילאים מבוגרים מאוד, מחלת הרטיניטיס פיגמנטוזה התורשתית (RP), שפוגעת בכ-10% מהאוכלוסייה בישראל, וגלאוקומה, מחלה תורשתית הניתנת למניעה.
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
השירותים שניתנים למחזיקי תעודת עיוור
משרד הרווחה והביטחון החברתי מספק לנושאי תעודת עיוור שירותים רבים, לרבות גמלת דמי ליווי, מענק אחזקת טלפון, דמי אחזקת כלב נחייה ודמי תקשורת לאנשים עם מוגבלות חושית כפולה. שירותים אלה ניתנים לצד זכויות נוספות המוענקות לנושאי תעודת עיוור, כמו: קצבאות ביטוח לאומי, שירותים בסל הבריאות, זכויות תלמידים עיוורים ולקויי ראייה במשרד החינוך ועוד.
מידע נוסף בדבר השירותים והזכויות אליהם זכאים נושאי תעודת עיוור ניתן למצוא באתר האינטרנט של משרד הרווחה והביטחון החברתי, ובאתר “קליק לרווחה” המעניק מידע רחב ומפורט על השירותים השונים.
כמו כן, אתר חדש של חברת “אטוויזר” נועד לסייע ברכישת אביזרים לאנשים עם מוגבלות ומסייעת לנושאי תעודת עיוור. האתר חובר עם מערכת הנתונים של משרד הרווחה במטרה להציע לזכאים סלי סיוע מותאמים אישית בתחומים שונים (מכונות ברייל, מקלות נחייה, מוצרי הנגשה למחשב ועזרים כלליים חדשניים ועדכניים).
לפי משרד הרווחה והביטחון החברתי, מדובר בשינוי מרחיק לכת מאחר, והוא פותר תהליכים ביורוקרטיים, מאפשר ניהול עצמאי של רכישות מונגש ויעיל, ומאפשר לקבל את המשלוח עד הבית. בנוסף, במידה וישנם זכאים המבקשים לרכוש את המוצרים באופן פיזי הם יכולים לבצע רכישה בחנות של הספקים, להתנסות במוצרים בעצמם ובכך לבצע התאמה מדויקת.

איך זה עובד?
הזכאים משלמים עלות השתתפות עצמית בחלק יחסי, כך ששאר העלות מתוקצבת על ידי משרד הרווחה. המהלך מלווה בהדרכות לאוכלוסייה ובהעמדת שירות לקוחות יעיל העומד לרשותם הן במענה אנושי, הן במענה במייל והן במענה בוואטסאפ. השירות מאפשר התאמה מדויקת של מוצר, במטרה למנוע אכזבות ממוצרים שאינם מתאימים לצורך, ומאפשר חשיפה למגוון רחב מאוד ועדכני של מוצרים סיוע.
“שינויים משמעותיים בתחום”
“אנחנו עושים קפיצת מדרגה משמעותית בפיתוח שירותים לאנשים עם מוגבלות”, אמר שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי, לכבוד יום העיוורים ולקויי הראייה. “אני שמח שלרגל יום המודעות השנתי לעיוורים ולקויי ראייה יש לנו בשורה גדולה בשדרוג השירותים עבור אוכלוסייה זאת. המערכת החדשנית שהטמענו תקל על העיוורים למצות את זכויותיהם ביעילות וללא בירוקרטיה. נמשיך לפעול לפיתוח שירותים מתקדמים לאנשים עם מוגבלות בכלל ולאוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה בפרט”.
מנכ”ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני, הוסיף: “אנחנו נמצאים בתנופה של פיתוח של שירותים לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות במדינת ישראל. זה כולל את חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שמאפשר פיתוח שירותים מתקדמים בקהילה כך שכל אדם יוכל להשתלב, וזה בא לידי ביטוי גם בפיתוח מערכת טכנולוגיות מתקדמות שיסייעו לאזרחים למצות זכויות ולקבל את כל הסיוע והעזרה הנדרשת”.
מנהלת השירות לראייה, שמיעה וטכנולוגיה במשרד הרווחה והביטחון החברתי, ד”ר אילנה גלייטמן, מסרה: “השנים האחרונות כללו שינויים משמעותיים בתחומים רבים שהשפיעו רבות על אנשים עם מוגבלות ראייה – עזרים טכנולוגיים המקלים על חיי היומיום, טיפולים רפואיים חדשניים, שינויים דמוגרפיים בדמות הזדקנות האוכלוסייה ושינויים חברתיים במקומם של אנשים בעלי מוגבלויות בחברה ובשוק העבודה. בהתאם במשרד הרווחה אנו עושים מאמצים רבים לעמוד אל מול השינויים ולהתאים את השירות כך שאנשים עם מוגבלות בראייה יקבלו את המיטב”.