נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותדירה בהנחה? אלפי אנשים עם מוגבלויות נותרו בחוץ

דירה בהנחה? אלפי אנשים עם מוגבלויות נותרו בחוץ

מסלול מיוחד בהגרלה מיועד לנכים על כסאות גלגלים. אלא שהללו כמעט לא מנצלים את ההטבה, ובמקום להציע אותה לאנשים עם מוגבלויות אחרות – הדירות משוחררות לכלל הציבור. מחר תדון ועדה מיוחדת בהרחבת הקריטריונים

Image by SatyaPrem‏
האם הקריטריונים יורחבו? צילום אילוסטרציה: SatyaPrem‏

פרויקט “דירה בהנחה” זכה לפופולריות רבה בקרב הישראלים, כשמאות אלפי אנשים נרשמו להגרלות לאורך השנים ואלפים זכו בהטבות משמעותיות ברכישת דירה.

במסגרת הפרויקט, מכל הקצאת דירות בפרויקט – 3% מיועדים לאנשים עם מוגבלויות. מה שלא רבים יודעים, זה שההקצאה הזו לא מיועדת לכלל האנשים עם מוגבלויות – אלא אך ורק לנכים על כסאות גלגלים. הבעיה: אין מספיק נכים שעומדים בקריטריונים וגם רוצים את הדירות. התוצאה: במקום להרחיב את הקריטריונים ולהעניק את ההטבות לאנשים עם מוגבלויות נוספות – הדירות חוזרות בחזרה למאגר ומשוחררות לכלל הציבור. כך קורה שאלפי אנשים עם מוגבלויות שונות לא זוכים להיכנס להגרלה במסלול המיוחד, ונאלצים להתמודד בהגרלה הכללית בה סיכויי הזכיה נמוכים משמעותית.

קצת רקע: פרויקט “דירה בהנחה” של משרד השיכון והבינוי הוקם כדי לעזור לאנשים לרכוש דירה – באמצעות מתן הטבות. בהגרלות הראשונות האנשים הזכאים להטבות היו מחוסרי דירות, כלומר ההטבות ניתנו לדירה ראשונה. בהמשך הורחבה ההטבה גם למשפרי דיור. מי שמעוניין לקבל את ההנחה לדירה נרשם להגרלה, ומתוך כלל הנרשמים זוכים מעטים.

מתוך כלל הדירות המוקצות – משרד השיכון מקצה 3% לאנשים עם מוגבלויות. אלא שבמסגרת ההקצאה הזו, מתנה המשרד את הזכייה ב”100% ניידות” – הגדרה מקצועית רק אנשים עם כיסא גלגלים עומדים בה. כלומר, רק נכים על כסאות גלגלים יכולים בפועל להירשם להגרלה במסגרת המסלול המיוחד, וכמובן לזכות.

הבעיה העיקרית נוצרת בשל מימוש חסר של ההטבה: בפועל, אין מספיק נכים על כסאות גלגלים שעומדים בקריטריונים הכלכליים של הפרויקט וגם מעוניינים בפועל לממש את ההטבה. כך למשל בהגרלה האחרונה, שנערכה לפני כשבועיים, הוגרלו 7,000 דירות, מתוכן הוגרלו 210 דירות לנכים 100% – אך רק שתי דירות נוצלו. לאחר שהתבררו המספרים, במקום להרחיב את הקריטריונים ולהפנות את יתר הדירות לאנשים עם מוגבלויות אחרות – בחרו במשרד השיכון להפנות את הדירות לכלל הציבור.

זו לא הפעם הראשונה שזה קורה. מאז התחיל מסלול ההקצאה לנכים, התרחשו כבר 4 הגרלות – ובכולן זה קרה. כך למשל, בהגרלה שהתקיימה בינואר האחרון הוגרלו כ-6,500 דירות מתוכן הוקצו מעל ל-190 דירות לקהילה – אך אפילו לא דירה אחת נוצלה.

אם מסתכלים על המספרים של כל חמש ההגרלות שנערכו עד היום מגלים מתוך כ-1,000 דירות שהוקצו לנכים על כסאות גלגלים – רק 50 נוצלו בפועל. 950 הדירות האחרות הלכו לכלל הציבור.

“זה פשוט אבסורד, הרוב המוחלט של הדירות בהנחה המוקצות לנכים הולכות בסופו של דבר לכלל הציבור”, מספר בצער שי, שם בדוי (שמו האמיתי שמור במערכת). שי הוא אדם עם מוגבלות נפשית שכבר שנתיים מנסה לקבל דירה בהנחה. מכיוון שהוא לא עומד בקריטריונים של המסלול המיוחד (שכן הוא נייד), הוא נאלץ להירשם להגרלה הכללית ביחד עם עשרות אלפי אנשים נוספים. “אני גר בשכירות ואם היו מאפשרים לי להיכנס להגרלה, הייתי יכול לקנות דירה”.

שי פנה למשרד השיכון ולמועצת מקרקעי ישראל בבקשה להרחיב את הקריטריונים, ולאפשר לכלל האנשים עם מוגבלויות שזכאים לסיוע בשכר דירה להשתתף בהגרלות. לדבריו פעולה זו גם תקל על משרד השיכון, שכן שבמידה וזה יקרה – ייחסך מהם הצורך לתקצוב הנכים הזכאים לסיוע בשכר הדירה, תקציב שמסתכם בעשרות מיליונים.

מחר תתכנס הוועדה של רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ותדון בין היתר בהרחבת הקריטריונים. בין השאר נדונה אפשרות להגרלה במסלול המיוחד יוכלו להיכנס גם אנשים שגרים עם ילדים מרותקים עד גיל 21.

“אני מקווה שירחיבו את הקריטריונים כך שבהגרלה הבאה אוכל להיכנס אליה, ואולי אף לקנות דירה משלי”, מסכם שי.

דף הרשמה להגרלה של משרד השיכון
יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות