נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםהסייעות עוזבות, וילדים עם מוגבלות נותרים עם מסגרת חלקית

הסייעות עוזבות, וילדים עם מוגבלות נותרים עם מסגרת חלקית

מחסור חמור בכוח אדם הוביל לכך שבמשך חודשיים מעון היום השיקומי של "עזר מציון" בפתח תקווה עובד רק שלושה ימים בשבוע. משרד הרווחה: "נתערב במידת הצורך"

מעון היום השיקומי של "עזר מציון" בפתח תקווה. צילום: מתוך גוגל מפות
מעון היום השיקומי של “עזר מציון” בפתח תקווה. צילום: מתוך גוגל מפות

“במקום ארבע סייעות, הביאו רק שתיים”, מספרת צילה (שם בדוי), אמא לילד אוטיסט שרשום למעון היום השיקומי של עמותת “עזר מציון” ברחוב הנשיאים בפתח תקווה. במשך חודשיים המעון מופעל רק שלושה ימים בשבוע, במקום במתכונת שבועית מלאה – ושגרת חייהם של הילדים וההורים נפגעת באופן דרמטי.

הסיפור הזה מצטרף לשורה ארוכה של מקרים דומים הנובעים מפער חמור בכוח אדם בכל מסגרות היום של החינוך המיוחד, לרבות מעונות היום השיקומיים. הסיבה העיקרית: היעדר תקצוב מתאים, שגורם למטפלות לעזוב את עבודתן. אמש דיווחנו ב”שווים” על כוונתם של ארגונים רבים המפעילים מסגרות שונות של החינוך המיוחד לצאת לעיצומים החל משנת הלימודים הקרובה (ה-1 בספטמבר), בעקבות הקושי בהגעה להבנות מול האוצר והמדינה בנושא פערי השכר.

צילה הייתה בין עבודות עד חג הפסח האחרון, ותכננה להתחיל עבודה חדשה מיד בסיום החג, אך נאלצה לוותר על ההזדמנות כדי להישאר בבית ולטפל בבנה. היא טוענת בריאיון ל”שווים” שהיה ניתן להימנע מהמצב הנוכחי בעזרת היערכות מוקדמת של הנהלת העמותה: “הסייעות שעזבו יצאו לחופשת לידה, וההנהלה הייתה יכולה להיערך לכך מראש”. לאחר שאלו עזבו, נוצר פער של ארבע סייעות, שאותן מלאו רק שתיים חדשות. “ב’עזר מציון’ אומרים שהם לא מצליחים למצוא סייעות שיעבדו בשכר המועט שנותנים להן”, מוסיפה צילה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


פער גם במקצועות הבריאות

במתחם המעון ישנן שתי כיתות, ובכל כיתה משובצים שבעה ילדים. כאמור, עקב המצב והמחסור בכוח אדם, רק כיתה אחת יכולה להגיע ביום, כשילדי הכיתה השנייה נאלצים להישאר בבית.

לבד ממשבר השכר הממושך איתו מתמודד מטה המאבק של הארגונים השונים, ישנו גם מחסור משמעותי במטפלים ומטפלות ממקצועות הבריאות. צילה מספרת בצער שמאז חודש ינואר לא קיבלו הילדים במעון היום השיקומי טיפול בריפוי בעיסוק: “הילדים במעון זקוקים לכך כדי לשפר את מצבם, אך אין מענה כבר קרוב לחצי שנה”.

אפרת, (שם בדוי) גם היא אמא לילד במעון, עובדת כעצמאית בתחום העיצוב. היא נאלצה להוריד את כמות העבודה ב-70 אחוז כדי להישאר עם בנה בבית. “כבר חודשיים שאני מקבלת פניות ולא יכולה לקחת עבודות בגלל המצב”, היא מסבירה. עוד היא טוענת שלא די בכך שהילדים יכולים להגיע רק שלוש פעמים בשבוע, אלא שגם במתכונת הזו יש שינויים: “במהלך החודשיים האחרונים הם מתקשרים לפעמים ואומרים שהסייעת חולה, וגם ביום שהילד כן אמור להגיע, הוא לא יכול לבוא בגלל אותה סייעת”.

ההורים משלמים למעון שכר לימוד על פי מצבם הכלכלי, ובגלל המצב בחודשיים האחרונים בו הילדים היו במעון רק חצי מהזמן, הם אמורים לקבל החזר ממשרד הרווחה בגובה של 50 אחוז מעלות המסגרת – אך לא קיבלו אותו עד עכשיו. “לא מספיק שאנחנו נאלצים לשנות את שגרת חיינו ולהתאים אותה, אנחנו גם לא מקבלים חזרה את הכסף שלנו”, אומרת אפרת לסיכום.

משרד הרווחה: “נתאם החזרים כספיים להורים”

ממשרד הרווחה והביטחון הרווחתי נמסר בתגובה: “בימים אלה המשרד פועל להשיב את עבודת מעונות היום השיקומיים לפעילות רגילה, בין השאר בעקבות ההסכמות שהושגו להעלאת שכר הסייעות העובדות במעונות. באשר למעון המדובר המשרד הנחה את המפעיל להתחיל בהשבת הפעילות הסדירה לרווחת ההורים ולעמוד בקשר עם ההורים לטובת שיח על ביצוע ההחזרים הכספיים בעקבות ההפעלה המצומצמת. המשרד ימשיך לעקוב עד לפתרון הסוגיה ויתערב במידת הצורך”.

פנינו לקבלת תגובה מ”עזר מציון”, וזו טרם התקבלה. תגובתם תתפרסם ככל שתתקבל.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות