נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבני הגיע לגיל 18. מה עושים כדי להתמנות לאפוטרופוס שלו?

בני הגיע לגיל 18. מה עושים כדי להתמנות לאפוטרופוס שלו?

"טוב ששאלתם": אתם שואלים על זכויות של אנשים עם מוגבלות; המומחים של עמותת "קשר" עונים. והפעם: השאלה של מאיר מאזור הדרום

הדמיה: ביגסטוק

????

מאיר מאזור הדרום שואל 

בני שחר, בן 18, מאובחן עם מוגבלות שכלית עמוקה, מוכר בביטוח הלאומי. נאמר לי שכדי להמשיך לנהל את ענייניו, אני צריך לבצע תהליך אפוטרופסות. אני לא יודע מה זה אומר. מספיק להסתכל עליו, כל אחד מבין שאינו יכול לנהל את ענייניו. אני רוצה להבין אם תהליך כזה בכלל נדרש.

!!!!!!

אנחנו עונים

שלום מאיר. לפי החוק, עד גיל 18 ההורים הם האפוטרופוסים הטבעיים של ילדיהם. כלומר מנהלים עבורם את כל תחומי החיים. מגיל 18 הילד הופך בעיני החוק לבגיר בעל אחריות משפטית לכל דבר. הדבר נכון בהתייחס לכל אחד, גם כאשר מדובר בבוגר עם צרכים מיוחדים. המשמעות היא שהוריו מנועים מלבצע במקומו כל פעולה, או לקבל החלטות עבורו. הדבר כמובן עלול להיות בעייתי, כאשר מדובר בבגיר שכושר השיפוט שלו לקוי, או שאין לו יכולת לקבל החלטות עבור עצמו בתחומים השונים. לדוגמה:

ענייני רכוש – ניהול כספים, חשבונות בנק

ענייני רפואה – טיפול תרופתי, רפואי, אשפוזים 

עניינים אישיים – מגורים, תעסוקה, פנאי, השכלה

במקרים האמורים זה אך מובן כי הורה יבקש להמשיך לדאוג לכל מחסורו של ילדו, לעזור לו, ללוות אותו, לנהל את ענייניו ולהיות בעל סמכות חוקית לפעול למענו ובמקומו. הדבר אפשרי באמצעות קבלת מינוי כאפוטרופוס על ידי בית משפט לענייני משפחה. ההליך המשפטי אינו מתבצע באופן אוטומטי ועל ההורים מוטלת החובה לפנות לביהמ”ש.

בתהליך המינוי ביהמ”ש בודק שתי שאלות חשובות: למה? ומי?

למה? ביהמ”ש בוחן מדוע מתבקש לשלול מהבגיר את הזכות לקבל החלטות עבור עצמו ולנהל את ענייניו.

מי? ביהמ”ש בוחן מי האדם שמבקש להתמנות כאפוטרופוס.

הפרוצדורה כרוכה במילוי טופס “בקשה למינוי אפוטרופוס לבגיר”. בבקשה יש למלא את פרטי הילד הבגיר. חשוב לנמק ולהסביר את הצורך במינוי אפוטרופוס, להדגיש כי אינו מסוגל לנהל את ענייניו, אינו מסוגל לקבל החלטות ולדאוג לעצמו. יש לצרף מסמך רפואי עדכני, שיכלול לא רק התייחסות למצב הרפואי, אלא התייחסות לשאלות האם מסוגל באופן מלא/חלקי לדאוג לענייניו, האם יכול להביע את רצונו לגבי המינוי, והאם הוא יכול להופיע בבית משפט.

כמו כן, יש להגיש תסקיר עובד סוציאלי שמעריך את מידת הצורך במינוי ואת התאמת המבקש לתפקיד האפוטרופוס. בנוסף, צריך לציין את עמדתו של הבגיר שמבקשים למנות לו אפוטרופוס. ביהמ”ש רוצה כמובן לבחון את התייחסותו לעניין. במידה שלא ניתן להשיג את עמדתו של הבגיר, יש לנמק מדוע לא ניתן היה להשיג, למשל במקרה שאין לו יכולת להביע דעה. בהמשך, יש למלא את פרטי האדם המתבקש להתמנות לאפוטרופוס, פרטי בני משפחה מדרגה ראשונה של הבגיר וציון עמדתם לגבי הבקשה. לסיום, יש לחתום על תצהיר לאימות העובדות הכלולות בבקשה. 

בית המשפט ימנה לאדם אפוטרופוס לאחר שהתרשם מלקות בכושר השיפוט, באופן שאותו אדם אינו יכול לנהל ענייניו בכוחות עצמו. מינוי של בית המשפט לאפוטרופוס הינו מינוי לתפקיד בפיקוח המדינה באמצעות האפוטרופוס הכללי. עניין זה מחייב את ההורים שמונו בכללים שונים וחובות דיווח שונות. על האפוטרופוס לפעול במסירות, תוך שמירה על כבודו של האדם, רצונו, ומעל לכל – טובתו.

חשוב לציין כי במקרים שבהם יש לבגיר יכולת מסוימת לקבל החלטות ומצבו אינו חמור דיה כדי לשלול את כשירותו המשפטית, ניתן לבחון חלופה של מינוי תומך החלטות. בשונה מאפוטרופוס, תומך ההחלטות אינו מקבל החלטות עבורו, אלא מסייע בהבנת מידע מגופים שונים וקבלת החלטות בהתאם לרצונותיו של הבגיר. 

מאיר, על פי תיאורך נראה כי תהליך מינוי אפוטרופוס הוא נכון ונצרך עבור בנך. מומלץ לבצעו במהירות האפשרית, על מנת שתוכל להמשיך ולדאוג לכל צרכיו. בכל שאלה אתה מוזמן לפנות למרכז הסיוע ומיצוי הזכויות של עמותת “קשר” – הבית של המשפחות המיוחדות. נשמח לסייע במייל [email protected]  או בטלפון 1-700-501-601.

גם לכם יש שאלה חשובה? מוזמנים לפנות אלינו

במסגרת המדור “טוב ששאלתם”, אתם, הקוראים, מוזמנים לשלוח שאלות הנוגעות לזכויותיכם כאנשים עם מוגבלות או כבני משפחה של ילדים/בוגרים עם מוגבלות, והמומחים של “קשר” ישמחו לענות לכם.

השאלות יכולות לעסוק בכל תחומי החיים: קצבאות נכות, הנחות והטבות כספיות ואחרות המגיעות לכם, זכויות במערכות החינוך, הבריאות והרווחה, תעסוקה, נגישות ועוד. את השאלות אתם מוזמנים לשלוח ללינק הבא.

אנחנו נבחר שאלות מעניינות או כאלה שרלוונטית למספר גדול של אנשים, ונפרסם אותן עם התשובה כאן במדור. אנחנו מתחייבים שזהותכם האמיתית תישמר בסוד (השמות שיפורסמו יהיו בדויים).

שימו לב! אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות להשתמש בשאלות שלכם, ועליכם לקחת זאת בחשבון כאשר אתם פונים אלינו. שוב, שמותיכם האמיתיים לא יופיעו בפרסומים. כמו כן, חשוב להדגיש כי התשובות במדור אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים, “קשר” או מערכת “שווים”, אחראים לתוצאות השימוש בהן.

עמותת "קשר"
עמותת “קשר”

למדורים קודמים:

You searched for טוב ששאלתם | שווים (shavvim.co.il)

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

עוד בנושא:

אלה החידושים בנושא תומכי החלטה לאנשים עם מוגבלויות

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות