נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזםבגלל חוסר במטפלות: מאות ילדים אוטיסטים יישארו ללא קייטנה

בגלל חוסר במטפלות: מאות ילדים אוטיסטים יישארו ללא קייטנה

במועצת פרדס חנה הוחלט להעביר סייעות מקייטנה אחת לאחרת, ובעקבות כך ילדים על הרצף יישארו בבית בחופשה. ההורים שבתו מול המועצה: "לא נוותר"

ההפגנה מול בניין המועצה. צילום: גיא וקנין
ההפגנה מול בניין המועצה. צילום: גיא וקנין

בתחילת החודש הבא יחל רשמית החופש הגדול, ותלמידי בתי הספר היסודיים ייצאו לקייטנות השונות. למרבה הצער, זה לא המקרה עבור כולם. מספר רב של ילדים על הרצף האוטיסטי מפרדס חנה ייאלצו לוותר על ההצטרפות לחבריהם בקייטנה, לא ישתתפו בה בעקבות מחסור בסייעות – ויבלו את חופשת הקיץ שלהם בבית לצד הוריהם.

קרן שגיב היא רופאת ילדים מפרדס חנה, לה שלושה ילדים שמתוכם שניים על הרצף בתפקודים שונים. שגיב החליטה להפגין מול בניין המועצה במחאה על המצב בו תצטרך לבלות בבית בחופש הגדול עם ילדיה. ההשלכות לכך הן ש-2,500 ילדים שמקבלים את טיפולה של שגיב, לא יקבלו טיפול במשך הקיץ.

ההפגנה הראשונה בנושא התקיימה כבר ביום ראשון שעבר, כששגיב הגיעה עם ילדיה לבניין המועצה והניפה שלטים במחאה. לדבריה, מדובר במחדל שיגרום צער למאות ילדים שזקוקים לסיוע. “הבנתי שאין מנוס מלעשות מעשה”, היא משחזרת.

הרופאה העלתה פוסט בפייסבוק עם הסיפור המצער ותמונה מהמחאה. הפוסט צבר מעל ל-150 תגובות, ועורר עניין רב ברשת החברתית. בעקבות המחאה, המועצה כינסה ישיבה ביום שני, אך לא אושר בה הסיוע התקציבי המתאים, וההורים הבינו שהם צריכים להצטרף להפגנות. מאז נערכו עוד שתי הפגנות, אחת מהן בתחילת השבוע. במידה ולא יאושר הסיוע, שגיב, לצד הורים נוספים, מתכננים להגיע מיום ראשון הבא להפגין מול בניין המועצה בתקווה לשנות את המצב. “אנחנו לא מתכוונים לוותר”, אמרה שגיב.

ההפגנה מול מועצת פרדס חנה-כרכור. צילום: גיא וקנין

כל הניסיונות העלו חרס

לרופאה נודע עוד בינואר כי ייתכן ולא יהיו משלבות בקייטנת הקיץ, אך חרף ניסיונות הכנה ושכנוע של הרשויות וגורמי החינוך לטפל בבעיה לפני מועד היציאה לחופשת הקיץ – העניין לא טופל. “הילדים שלכם כבר גדולים, אין קייטנות מתאימות”, אמרה האחראית לשגיב.

נוסף על ההפגנות, פנו ההורים לעורך דין, והגישו דרכו בקשה לפיקוח גם למשרד החינוך וגם למועצה, אך נענו בשלילה. בהמשך הם פנו גם למבקר המדינה, אך הניסיון הזה לא צלח. “כשראיתי ששום דבר לא הולך, החלטתי לשבות מול מקבלי ההחלטות”, מספרת שגיב.

יעל ברוך, אמא לילד על הרצף בתפקוד גבוה, נמצאת בבית עם בנה לאורך כל חופשות הקיץ בשנים האחרונות, בגלל שהסייעת של בנה לא יכולה לעבוד בחודשי הקיץ. “אני עוברת גיהינום בכל שנה”, היא מספרת. ברוך מנהלת בית קפה, ובמהלך חופשות הקיץ היא נאלצת להחסיר ולהיות בבית עם בנה. “בכל שנה אני בקושי מגיעה לבית הקפה, וזה פוגע בעבודה שלי”, היא מעידה. גם היא נכחה בהפגנה, אחרי שהחליטה “להילחם ולהצטרף למאבק”, לדבריה. בנה של ברוך הצטרף לדבריה, ותבע בקריאות אל עבר בניין המועצה לעזור לו לצאת לקייטנה עם משלבת, כדי שיוכל להיות עם חבריו בקיץ: “רציתי לעשות פעילויות ולשחק, אבל אני לא אוכל”, אמר בצער.

תגובות

מטעם אגף החינוך של המועצה המקומית פרדס חנה-כרכור נמסר בתגובה לדברים: “כפתח דבר, נציין ונדגיש שאנו כרשות חפצים להעמיד לרשות התלמידים והתלמידות בעלי הצרכים המיוחדים, המשולבים לאורך השנה בכיתות רגילות עם תומכות הוראה, מסגרות חינוכיות בחופשות הקיץ מהן ייהנו, ככלל הילדים השוהים במסגרת בלתי פורמלית, וזו תהיה המותאמת לצרכיהם, וילוו על ידי תומכות הוראה המכירות ומלוות אותם לאורך השנה.

“אנו מברכים על כך שהמקרה הפרטני המובא כאן, יהווה פתח לדיון ברמה ארצית, והמדינה תשכיל לקחת אחריות על בני נוער משולבים הנותרים ללא מענה ראוי בקיץ. המקרה המצער הוא בעיה לאומית, אוזלת יד של משרדי הממשלה ויש לציין שהוא אינו מקרה פרטני של  המועצה המקומית פרדס חנה כרכור. יש להפנות את הנושא לטיפולם של משרד החינוך ומשרד הרווחה אשר לא מאפשרים כיום לדבר זה להתקיים בשל בירוקרטיה מסועפת שאינה מאפשרת לרשויות להוציא קייטנות אלו לפועל. ליבנו עם הילדים אשר נותרים ללא מסגרת מפוקחת, והוריהם הנדרשים למצוא חלופות בלתי הולמות עבורם, זאת כדי שיוכלו להמשיך להתפרנס בכבוד בימי הקיץ, ולהיות בטוחים כי ילדיהם בידיים עוטפות ומחבקות.

“כיום, בכל רחבי הארץ (לאחר בירור עם מספר רשויות גדולות וקטנות) לא מתקיימות קייטנות מפוקחות לבני נוער בעלי צרכים מיוחדים אשר בהן ניתן לאפשר לתומכות ההוראה ללוות את הילדים, דהיינו, קייטנות שנמצאות תחת פיקוח של משרד החינוך/הרווחה.

“חשוב להבין שההתניה לקיום קייטנות אלו טומנת בחובה תנאים כמעט בלתי אפשריים לקיומה; רכזת תוכן עם הכשרה של שלוש שנים בבניית תוכניות חברתיות לילדים עם צרכים מיוחדים, העסקת מורות לחינוך מיוחד על כל 3 ילדים, וכן קייטנה זו אשר אם כבר מסובסדת על ידי משרד הרווחה מתוקצבת (750 ₪ לילד) אך ורק לארבעה ימים. מיותר לציין שמורות החינוך המיוחד עובדות ברובן בחופשת הקיץ במסגרות החינוך המיוחד או שמבקשות לצאת לחופשה וכך יש חוסר בכוח אדם שלא ניתן לגשר עליו.

“בהיעדר לקיחת אחריות מצד משרדי הממשלה, ראש המועצה וכל בעלי התפקידים הנוגעים לדבר, פועלים תקופה ארוכה למצוא חלופות לקיום הקייטנה כולל הקצאת משאבים רשותיים לטובת ילדנו בעלי הצרכים המיוחדים. בדיקות נוספות להתכנות נעשות גם אל מול המתנ”ס המקומי המשמש כזרוע ביצועית לקייטנות ומסגרות הקיץ ברשות. אנו מקווים שנצליח לקבל את כל האישורים הנדרשים להפעלה, דבר מאוד מורכב בימים אלו ובלוחות הזמנים הקיימים ונוכח התנאים הבלתי אפשריים שהממשלה מחייבת אותנו בהם.

“אנו מבקשים לציין שחלק גדול מהכתוב, שהובא אליכם בפניה זו אינו נכון ומייצר מצג שווא ולכל הפחות חלקי. אנו בוחרים לא לדון בכך בתגובת הרשות מתוך סבלנות, אמפתיה וחמלה למשפחה הפונה ומתוך שמירה על חיסיון ופרטיות הילדים”.

משרד החינוך טרם הגיב לפנייתנו, ותגובתו תתפרסם ככל שתתקבל.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות