נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותהסיוע בשכר דירה לנכים לא התעדכן – לח"כים דווקא כן

הסיוע בשכר דירה לנכים לא התעדכן – לח”כים דווקא כן

חברי בית הנבחרים שגרים מחוץ לבירה נהנו השנה מעלייה של 27% בהשתתפות במגורים – בעוד שהמענק לאנשים עם מוגבלות לא התעדכן כבר יותר מעשור

עלייה בשכר הדירה (אילוסטרציה). צילום: BigStock
עלייה בשכר הדירה (אילוסטרציה). צילום: BigStock

לפני שבועיים דיווחנו ב”שווים” שהסיוע בשכר דירה למתמודדי נפש עלה, לאחר כ-13 שנים בהן לא עודכן כלל. המצב אצל שאר הנכים נשאר זהה, והם זכאים ל-770 שקל ליחיד בכל חודש. עם זאת, נציין כי עלות שכר הדירה הממוצע בעשור האחרון עלתה בכ-50 אחוזים.

במקביל למצב הבלתי נתפס הזה, ועדת הכנסת אישרה בחודש מרץ האחרון את הגדלת הסיוע בשכר דירה לחברי הכנסת בעשרות אחוזים. כידוע, שכרם של חברי הכנסת הוא גבוה מאוד, ומגיע לעיתים קרוב ל-50 אלף שקל ברוטו בחודש. קהילת הנכים הזכאים גם הם לסיוע בהשתתפות בשכר דירה מטעם המדינה, בקושי גומרת את החודש, וחברי הכנסת שמתגוררים מחוץ לירושלים מקבלים תוספת של 4,600 שקלים בחודש (עלייה מגולמת של 27%).

על פי התקנות, זוג אנשים עם מוגבלות זכאי לקבל השתתפות בשכר דירה בגובה של 1,040 שקלים בחודש (770 שקל עבור כל אדם עם נכות), כשהקטגוריה הבאה לעדכון מדרגת ההשתתפות היא רק במצב בו במשפחה יש ארבעה ילדים ומעלה, וכשהמפרנס או המפרנסת העיקריים בה עצמאי/ת. במקרה הזה, זכאית המשפחה להשתתפות בשכר דירה בגובה 1,640 שקלים בחודש.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“הסיוע בקושי עוזר”

איציק (שם בדוי), עבד בעבודה פיזית קשה עד לפני עשור. עקב העבודה לקה בעקמת בגב, ונקבעו לו 61 אחוזי נכות בביטוח לאומי, המונעים ממנו לעבוד, וכיום הוא מתפרנס מקצבת נכות בגובה 4,700 שקלים בחודש. בשל מצבו, מקבלים הוא ובת זוגו סיוע בשכר הדירה על סך 1,040 שקלים בחודש. “אני משלם 3,500 שקל שכירות, והסיוע בקושי עוזר לי”, מספר איציק בצער.

בעל הדירה בה מתגוררים איציק ובת זוגו, מעלה את שכר הדירה ב-5 אחוזים בכל שנה בקביעות, על פי החוק. עליית מחיר השכירות מקשה על מחייתם של בני הזוג, ומאלצת אותם לחיות ברמת חיים נמוכה יותר. איציק רוצה שסכום הסיוע יעלה בהתאם לעליית מחירי השכירות: “אני לא מצליח להתפרנס בכבוד. כמו ששכר הדירה שלי עולה בכל שנה, שיעלו גם את הסיוע באותם אחוזים”.

“נאלצתי לעבור לגור עם הבת שלי”

סבטלנה (שם בדוי), נכה מלידה עם 75 אחוזי נכות מוכרים בביטוח הלאומי, מתפרנסת מקצבת נכות ומקבלת סיוע בשכ”ד בסך 1,040 שקלים בחודש לה ולבן זוגה. לפני שבע שנים נאלצה לעבור לגור עם בתה בשל מצבה הכלכלי. סבטלנה ובן זוגה לא עמדו בתשלום שכר הדירה שלהם, שעמד על 4,000 שקלים בחודש.

“הייתי צריכה דירה שתהיה מותאמת לי, עם מעלית”, מספרת סבטלנה ל”שווים”, “לכן נכנסתי לדירה כל כך יקרה”. עקב העלייה ביוקר המחייה, סכום הסיוע שנשאר זהה לא הספיק במרוצת השנים. “נאלצתי לעבור לגור עם הבת שלי”, היא משתפת בצער. “למזלי הדירה של הבת שלי נגישה, אז יכולנו לעבור”. כיום גרים סבטלנה, בעלה ובתה היחידה ביחד. “נקלענו לסיטואציה הזאת, אך אין לנו ברירה אחרת”, היא מסבירה.

מגלגלים אחריות

כדי לפתור את המציאות הקשה הזו לאלפי נכים הזקוקים לסיוע חודשי בדמי השכירות, הקצה משרד האוצר בשנה שעברה עשרות מיליוני שקלים למשרד השיכון. לטענת האוצר, במקום להשתמש בכספים אלו כדי לשפר את רמת חייהם של הנעזרים בקצבת הסיוע, משרד השיכון הפנה את התקציב לאוכלוסיות אחרות. בעקבות החלטה זו, קהילת הנכים נשארה עם סיוע נמוך ולא מעודכן לשנה נוספת.

עם זאת, בשורה משמחת הגיעה בחודש שעבר דווקא מהקצבה המוענקת למתמודדי הנפש, שקצבת הסיוע לשכר הדירה שלהם הוגדלה בכמה מאות שקלים. עיניהם של הנכים, אפוא, נשואות למשרד האוצר ולמשרד השיכון, כדי לקבל עדכון דומה.

פנינו למשרד השיכון לקבלת תגובה, אך זו טרם התקבלה. תגובתם תפורסם ככל שתתקבל.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות