נושאים קשורים

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"



כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"
ראשיאוטיזםאם לאוטיסט נגד פרשמרקט: "חויבתי להשלים חוסרים בקופה"

אם לאוטיסט נגד פרשמרקט: “חויבתי להשלים חוסרים בקופה”

קופאית לשעבר ברשת הסופרים הגישה בקשה לתביעה ייצוגית לאחר שנכפה עליה, שלא כחוק, לשלם ממשכורתה את חוסרי הקופה הרושמת: "הבנתי שאין לי ממה לפחד"

קופאית בסופר (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
קופאית בסופר (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

אנסטסיה גורביץ’ (39), אם חד הורית לילד בן שש על הרצף האוטיסטי עם 100 אחוזי נכות, עבדה עד לא מזמן כקופאית בשכר מינימום ברשת הסופרמרקטים “פרשמרקט”. למרות שהיא מתקשה להתפרנס ולהבטיח יציבות כלכלית לה ולבנה, הממונים עליה ברשת המזון חייבו אותה, בניגוד לחוק, לשלם על חוסרים בעמדת הקופה הרושמת בה עבדה. עבור הקופאית מדובר בסכומים גדולים מסך המשכורת החודשית שלה, ולכן היא החליטה להתפטר מהסניף ולהגיש תביעה ייצוגית. “הבנתי שאין לי ממה לפחד”, אומרת גורביץ’, שעבדה כשנה בסניף רעננה של הרשת.

בדצמבר 2022, במהלך עבודתה, התגלה חוסר בקופה בה עבדה בגובה של כ-50 שקלים. הטעות ברשימת הסכומים בקופה נגרמה ככל הנראה בשוגג, בשל לחץ העבודה. לאחר שהתגלו החוסרים, בהנהלה החתימו את גורביץ’ על טופס המחייב אותה לשלם עליהם. ברשת טענו שגורביץ’ התחייבה לשלם על החוסרים בעת החתימה על חוזה העבודה, אך לדבריה היא כלל לא ידעה על כך, וטענה כי הדרישה הזו הגיעה במפתיע.

לפי החוק, אסור לרשתות לחייב את עובדי הקופה בגין חוסרים שיכולים לקרות עקב לחץ עבודה. גורביץ’ בדקה עם קופאים נוספים לגבי תופעת חיוב החוסרים, והדברים ששמעה זעזעו אותה. “עובד אחד סיפר לי שהתגלה חוסר של מאה שקל בקופה שלו אחרי שעבד 12 שעות ברצף, והיה מאוד עייף. הוא התבלבל בעודף שהחזיר ללקוח, וחייבו אותו בסכום הזה”. פרשמרקט גובה כל סכום של חוסר שמתגלה מעל 10 שקלים, אפילו אם נעשו בשוגג ובמהלך משמרות ארוכות. “תנאי העבודה והלחץ משפיעים”, מוסיפה גורביץ’.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“מכת מדינה”

לאחר שבמהלך שנת 2023 התגלו חוסרים נוספים בקופתה של גורביץ’, ושוב חויבה לשלם אותם, הבינה שאין לה ברירה, ופנתה לייעוץ משפטי. גורביץ’ פנתה לעו”ד איתן פלג אחרי שצפתה בכתבה על תביעה ייצוגית אחרת אותה הגיש נגד רשת “ויקטורי” בנושא החוסרים בקופות הרושמות. “כשראיתי שיש תופעה רחבה של קופאים שמשלמים על חוסרים למעסיקים שלהם, החלטתי לפעול”, היא מוסיפה. גורביץ’ מקווה לקבלת פיצוי על החוסרים ששילמה בפרט, ולצמצם את התופעה הרווחת בכלל. “הבנתי שמדובר במכת מדינה. שמחתי שמשהו מתחיל לקרות עם זה, והחלטתי להילחם גם על המקרה שלי, למען בני”, היא מסבירה.

כאמור התביעה נגד רשת ויקטורי הפכה לייצוגית במרץ האחרון, לאחר שהתגלו מקרים דומים לזה של גורביץ’ בסניפים שונים ברשת. “הגשנו בהתחלה בקשה על סמך תצהיר של קופאית אחת, אך לאחר בדיקה התגלה שיש עוד מספר רב של קופאיות שנאלצו לשלם על חוסרים”, סיפר עוה”ד פלג ל”שווים”. “המקרה של גורביץ’ כמעט זהה, ולא נסכים לכך. כדי לתקן את המצב הגשנו את הבקשה”.

בחודש שעבר הוגשה הבקשה לתביעה נגד פרשמרקט בתקווה שהשופט, אלכס קוגן, ששפט גם בתביעה נגד ויקטורי, יכיר גם בזו כתביעה ייצוגית. סכום הפיצוי האישי המבוקש יעמוד על כ-3,000 שקלים, ובמידה והתביעה תוכר כייצוגית, בית המשפט יוכל למנות בודק שיבחן את התנהלות הרשת, ולחייב אותה לשלם לקופאיות את הכספים שנגבו מהן.

“בקושי מצליחה לעבוד בגלל בני”

גורביץ’ עלתה לארץ מרוסיה בשנת 2013, ומאז נאלצת להסתדר עם שכר מינימום, דרכו היא מכלכלת גם את בנה בן השש, על הרצף. לדבריה, היא לא יכולה למצוא עבודה נוספת, וגם בעבודתה הקודמת לא הצליחה להגיע לכמות שעות מספקת: “אני בקושי מצליחה לעבוד בגלל המצב של בני”, סיפרה גורביץ’ בצער לבית המשפט. “כל שעה בעבודה חשובה לי, והסכום שגבו ממני הוא בגובה שכר של שעה וחצי. זה משמעותי עבורי”, הוסיפה.

“נשתדל להמשיך לסייע לאוכלוסיות המוחלשות לעמוד על זכותן בכל התחומים, הן מול מוסדות המדינה, והן מול הגופים הפרטיים”, אמר עו”ד פלג, שמייצג בתיקים רבים המערבים אנשים ונשים עם מוגבלות.

תגובת פרשמרקט לדברים טרם התקבלה, ותפורסם ככל שתתקבל.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות