נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשימדריכיםאיך עושים את הצעד הראשון לעבר טיפול אצל פסיכיאטר?

איך עושים את הצעד הראשון לעבר טיפול אצל פסיכיאטר?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתב "שווים", אמיר שטיין, יענה. והפעם: איך מגיעים אל ספת המטפל

טיפול פסיכולוגי/פסיכיאטרי (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
טיפול פסיכולוגי/פסיכיאטרי (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

???

טובי, 30, מאזור המרכז שואלת

שלום אמיר, אני יוצאת המגזר החרדי, ואני מרגישה שאני בתוך מעגל מטורף כבר שנים. עברתי טראומות קשות מאוד בילדות, וזה משפיע מאוד על התפקוד שלי. יש תקופות שאני בסדר, ואז אני עובדת מאוד קשה. ואז יש תקופות שאני בכלל לא מצליחה לעבוד ונופלת לחובות קשים, וחוזר חלילה. התפקוד שלי מאוד מושפע מהסערות הפנימיות, ולכן החיים שלי כאוטיים. אני רוצה לצאת מהמעגל הזה, כי אני מרגישה שאני לא מצליחה לחיות חיים טובים ככה.

לכתוב עכשיו על הטראומות שלי מפחיד אותי מאוד. זו פעם ראשונה שאני כותבת את זה בכלל, וזה מרגיש שזה הופך את זה לאמיתי. אף פעם לא הלכתי לפסיכיאטר כי לא סמכתי עליהם ועל כל התרופות שהם דוחפים לאנשים, ואני חוששת שיהיה לי קשה להוכיח שאני באמת סובלת מפוסט טראומה מורכבת… למה שיאמינו לי? בכל אופן, אני כותבת לך כדי לעשות את הצעד הראשון. אני מוכנה לעשות עם זה משהו. אשמח שתגיד לי מאיפה להתחיל.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


!!!

אמיר עונה

שלום טובי, קודם כל רציתי להגיד לך כל הכבוד על זה שבחרת לפנות אלי. עצם הפנייה מראה שהחלטת לקחת אחריות, ולהתחיל לצעוד לעבר חיים של בריאות נפשית. לבקש עזרה זה קשה, אז כל הכבוד על האומץ שלך. אני מקווה שאני אוכל לעזור.

אני יכול להבין את החשש מפסיכיאטרים, חשש מתרופות וחשש שלא יאמינו לך. אני רוצה להגיד שקודם כל, אני מאמין לך. אני חי עם פוסט טראומה מורכבת, ואני יודע בדיוק על מה את מדברת. אני חושב שכל רופא שמכיר קצת טראומה ידע לזהות את התסמינים. בשביל זה עוברים הכשרות. כמו כן, חשוב לי להדגיש שמניסיוני בטיפול נפשי לא בוחנים אותך. זה לא מבחן בו בודקים אם את באמת סובלת או לא סובלת. נקודת המוצא של רוב המטפלים שפגשתי היא שאם הגעת אליהם, כנראה שאת סובלת והם יעשו ככל יכולתם לעזור לך.

ראשית, צריך לפנות לרופאת או רופא המשפחה כדי לקבל הפנייה למרפאת בריאות הנפש. ברגע שיש הפנייה, צריך לבחור מטפלת או מטפל בכל מגוון תחומי הטיפול של בריאות הנפש. בכל מקרה, רק כדי להקטין את החשש, יש קבוצת פייסבוק בה משתתפים ומשתתפות נותנים המלצות וחוות דעת על פסיכיאטרים ומטפלים. מומלץ לבקר שם ולראות את חוות הדעת על המטפלים השונים.

בנוסף חשוב לי לחדד את ההבדל בין פסיכולוג לבין פסיכיאטרית. פסיכולוג או פסיכותרפיסט זה אדם שבהכשרתו מטפל בדיבור. טיפול כזה לא יכלול אבחנה או טיפול תרופתי, אלא רק טיפול בשיחה. פסיכיאטרית לעומת זאת היא רופאה שתחום ההתמחות שלה הוא בריאות הנפש. אם את לא במקום בחיים בו את חשה צורך בהתערבות תרופתית, את יכולה לפנות ישירות לטיפול נפשי בשיחה, וככה בכלל לא לקבל מרשם לתרופות אלא רק עזרה טיפולית.

בכל מקרה, כדי לקבל עזרה נפשית ההמלצה שלי היא לפנות למרפאת בריאות הנפש בקופת חולים. טיפול במרפאה כזו יהיה בחינם. בקופות חולים יש רשימות המתנה שנעות בין מספר חודשים לבין שנה ומעלה. אם קיבלת הפנייה לטיפול בזמן לא סביר, ז”א שרשימת ההמתנה ארוכה מדי, כדאי לשלוח תלונה למשרד הבריאות בטופס הבא, על מנת לקצר את זמן ההמתנה לתור.

כשתפני למרפאת בריאות הנפש, בהתחלה תפגשי פסיכיאטר. הפסיכיאטר יראה אם יש אבחון או חשד לאבחון, ולפיו הוא יחליט להפנות אותך הלאה לטיפול פסיכותרפיה או כל טיפול מתאים אחר. כמו שכבר ציינתי, לא מדובר במבחן אלא בבדיקה של איש מקצוע כדי לראות איזה טיפול הכי מתאים לך ולאן להפנות אותך הלאה. אני ממליץ בשלב הזה לשתף בכנות בקשיים שאת חווה ביום יום. אני מאחל לך המון בהצלחה, ומקווה שתמצאי את השקט והשלווה שמגיע לך למצוא.

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות