נושאים קשורים

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש
הסתדרות 480-100

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד
ראשיאנשים עם מוגבלויותבעקבות חשיפת "שווים": הדיון במחדל הפנסיות מגיע לכנסת

בעקבות חשיפת “שווים”: הדיון במחדל הפנסיות מגיע לכנסת

התחקיר שהציג מחדלים חמורים בניוד של זכויות פנסיוניות בקצבת השארים של ילדים עם מוגבלות, ידון בוועדת העבודה והרווחה: "פגיעה קשה בזכויותיהם של המבוטחים"

מליאת הכנסת. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סדרת כתבות התחקיר שפורסמו לראשונה ב”שווים” הראו כי הורים לילדים עם מוגבלות שניידו ב-15 השנים האחרונות את קרן הפנסיה שלהם, ויתרו מבלי לשים לב על הזכות להשאיר לילדיהם קצבת שארים לכל חייהם. כעת, הדיון החשוב בלקונה המשפטית שמאפשרת את המצב הבלתי נסבל הזה, מגיע לוועדת העבודה והרווחה של הכנסת.

כידוע, קצבת שארים היא 40% מיתרת סכום החיסכון הפנסיוני שמחולקת חודשית לכל החיים ומוענקת לאחר מות ההורים. כשילד “רגיל” מתייתם מהוריו, הוא זכאי לקצבה חודשית מהפנסיה שלהם, עד שהוא מגיע לגיל 21. במקרה של ילדים עם צרכים מיוחדים, המוכרים ככאלו על ידי הביטוח הלאומי, הם זכאים לקצבה זו לכל חייהם. מדובר באובדן הכנסה שמסכן את עתידם הכלכלי של אלפי ילדים עם מוגבלות, שכושר ההשתכרות שלהם נמוך בדרך כלל.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


בעקבות הפרסום הראשוני ב”שווים”, גופים ועמותות העוסקות בנושא נרתמו לתיקון העוול, ופנו במכתב לממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר, עמית גל. במכתב פירטו הארגונים על הפגיעה הקשה בכיסוי הביטוחי-פנסיוני של הורים לילדים עם מוגבלות.

עמית גל, מ”מ הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. צילום: מארק ניימן, לע”מ

כעת, ועדת העבודה והרווחה של הכנסת החליטה לקיים דיון דחוף (בהתראה של עד 10 ימים מראש) בנושא, בו ישתתפו חברי הכנסת מאיר כהן, אברהם בצלאל ואפרת רייטן מרום. כותרת הדיון: “פגיעה כלכלית קשה בזכויותיהם של ילדים עם מוגבלויות עקב ביטול הזכאות לקבלת פנסיית הורה בעת ניוד קרנות הפנסיה”.

ח”כ אפרת רייטן. צילום – דוברות הכנסת
חה”כ אפרת רייטן מרום. צילום: דוברות הכנסת
חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חה”כ מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“יחד עם חברי הכנסת מאיר כהן ואפרת רייטן מרום דרשנו לקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בנושא חשוב זה”, אומר בתגובה חננאל שאול, יועץ החקיקה של חה”כ אברהם בצלאל. “לא ייתכן שזכויות שמגיעות בדין לילדים אלו ילכו לאיבוד כתוצאה מניוד קרן הפנסיה. עשרות ילדים, אם לא מאות, מאבדים את זכאותם מבלי שהם יודעים על כך”.

אור קשת, עו”ד ומנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל של אלו”ט, מוסר: “המדיניות הפרוצה של חברות הפנסיה ביחס לניוד כספי הפנסיה של הורים לילדים עם מוגבלות חייבת להשתנות. טוב שקבוצת חברי כנסת בהובלת ח”כ מאיר כהן הרימה את הכפפה וזימנה דיון מיוחד בנושא. לאחר חשיפת הנושא ב’שווים’, אנחנו, יחד עם קבוצת ארגונים שמייצגים ציבור עצום, ביניהם אקים, איל”ן, ‘אותי’ והמרכז לעיוור – פנינו לממונה על רשות שוק ההון והביטוח והמפקח על תחום הפנסיות, ואנחנו מצפים שבמסגרת הדיון הממונה יתייחס לכך ויציג מענה הולם לבעיה”.

“סוכן הביטוח בעצמו לא ידע על הבעיה הזו”

הורים לילדים עם מוגבלות ששוחחו עם אתר “שווים” סיפרו כי נדהמו לגלות בדיעבד שההחלטה התמימה לנייד את קרן הפנסיה שלהם עלתה לילדיהם במחיר כלכלי כבד. לדבריהם, כאשר ביקשו לתקן את המצב, נאמר להם שזה בלתי אפשרי להחזיר את הגלגל לאחור.

טל ניסים, אמא לאליעד בן ה-13 שבגיל שנתיים וחצי הוכר בביטוח הלאומי עם עיוורון ואוטיזם, סיפרה: “אני עובדת עירייה כבר 14 שנה, ובשלב כלשהו הציעו לכל העובדים אצלנו לעבור למנורה מבטחים בגלל תנאים טובים יותר ודמי ניהול נמוכים יותר. כולם יודעים שהבן שלי מתמודד עם אוטיזם ועיוורון. שלוש שנים אחרי שניידתי את קרן הפנסיה לשם, גיליתי שלאחר שאלך לעולמי הבן שלי יקבל סכום מסוים של כסף רק עד גיל 21, בשעה שלפני הניוד הוא היה אמור לקבל סכום כל חודש למשך כל חייו”.

כשנשאלה ניסים האם הסוכן שהעביר אותה למנורה מבטחים הזהיר אותה שהזכויות שלה ייפגעו כתוצאה מהמעבר, ענתה ניסים: “לא יידעו אותי בנושא בכלל. יכול להיות שאפילו הסוכן עצמו לא ידע על הדבר הזה”. חלק גדול מסוכני הביטוח, כפי שההורים טענו, כלל לא מודעים לבעיה.

פנינו לסוכני ביטוח רבים, שהעידו שאינם מכירים בכלל את הנושא, ולכן לא מיידעים את הלקוחות על הסכנה שבניוד הקרן. סוכן אחר שהתראיין ל”שווים”, דווקא הכיר את הבעיה והמליץ באופן חד משמעי לא לנייד את קרן הפנסיה: “גם אם זה פחות משתלם כלכלית, וצריך לשלם עוד אלף שקלים בשנה, הרבה יותר חשוב להשאיר את ההטבות הקיימות מאשר לקחת סיכון שבעקבות הניוד ההטבות יילקחו מהלקוח”.

“אני בא תמיד לקראת הלקוחות שלי”, הוסיף, “ואם אני יודע שיש להם ילד עם מוגבלות מסוימת, אני מפציר בהם להישאר באותה קרן פנסיה, כדי שזכויותיהם לא ייפגעו. עדיף לשלם קצת יותר ולהיות בטוחים שעתיד ילדיכם מוגן”.

עקבו אחרי העדכונים מהדיון בכנסת באתר “שווים”!

חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות