נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

לא יהיה צדק לאיאד

הרשתות החברתיות ודפי העיתונים התמלאו בכותרות – והקהילה האוטיסטית בארץ הותקפה זעם ופחד עם הודעת הזיכוי של השוטר שירה למוות בצעיר הערבי עם אוטיזם | טור אורח

איאד אלחאלק, איור
איאד אלחאלק, איור

מאת עמית נודל

איאד אל חלאק היה בחור ערבי עם אוטיזם שנורה למוות בידי שוטר משמר הגבול לפני שלוש שנים בדרך למרכז עמותת “אלווין” לצרכים מיוחדים בעיר העתיקה בירושלים. המוות שלו היה מוות מיותר, שנגרם בין היתר בגלל שלשוטרים ולמג”ב אין שום מושג מה זה אוטיסטים, ובכלל מה זה אומר אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים (ובעיקר הפערים שיש בין החברות לדרכי התמודדות מול הנושאים האלו). נציבות שוויון לאנשים עם מוגבלויות אף שיחררו שני דוחות בשנת 2021 שממליצים על דרכי התמודדות והכשרה בנושא, אבל לא הצלחתי למצוא מידע על מה קורה עם יישומם בפועל כמה שנים אחרי.

למה אני מתעסקת בזה עכשיו? כי שנינו שייכים לאותה הקבוצה, שנינו אוטיסטים. לפני שלושה ימים בית המשפט המחוזי בירושלים החליט לזכות את השוטר א’ בן ה-21, שירה באיאד למוות. זו לא פעם ראשונה שחוויתי אובדן, אבל הפעם זה לא אובדן אישי שלי. זה אובדן שקרה בגלל מערכת שהתיישנה – ורק עכשיו נזכרנו לדבר עליה.

כל היום אני בלופים, שומעת איפשהו אחרי ארוחת הבוקר משהו על שוטר, על זיכוי. ואז, הדיווחים על הרפורמה המשפטית שוב תפסו את שאר תשומת הלב התקשורתית. פתאום אני קוראת את השם “איאד”, ומשהו מהדהד בי, איזשהו כעס לא פתור. לוקח לי עוד כמה שעות עד שההבנה נופלת עליי, ואני נכנסת לקרוא את הכתבה. נכנסת לקרוא עוד פוסט. קוראת את הכתבה שוב, דיון, ואז את תמצית הכרעת הדין, פוסט, הודעות בוואטסאפ, וחוזרת שוב לכתבה. אני מתחילה להריץ חיפושים ברשתות החברתיות, ומוצאת – לא יהיה צדק לאיאד, לא יהיה צדק לאיאד, לא יהיה צדק לאיאד.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


האקולליה שלי חוגגת. היה לי אפילו פלאשבק קטן ל-2020, כשהייתי כבר לקראת אבחון רשמי. התחלתי להיחשף לנתח מהקהילה האוטיסטית בארץ. אז שמעתי על איאד. לאורך היום אני רואה את כל התכנים עליו בעיקר מהאוכלוסייה היהודית. חסרים היו לי הקולות הערביים. אני כותבת את זה בעצבות גדולה – כי גם פה אנחנו מופרדים.

הכאב הקולקטיבי

מאחרי הצהריים, כשסוף סוף הבנתי מה צריך לעשות, חיפשתי מישהו שיצטרף אליי ויכתוב איתי, כי יש לנו כאב משותף שהוא מעבר לדת וללאום. אנחנו לא יכולים לטעון שאנחנו מבינים את הצד השני אם אנחנו לא מצליחים להבין אחד את השני ברמה הכי אנושית שיש. יש לנו עולם מגוון, לאנשים יש צרכים שונים, לא הגיע הזמן שנדבר על זה בגובה העיניים? למה צריך שאלימות תעורר את הדיון הזה? היא מרגשת את הסביבה לרגע, ומשאירה בנו חותם לתמיד. יש פה גם כאב אישי וגם כאב קולקטיבי.

מעבר לצעקות הכאב שקראתי במשך היום, היה המון פחד בקהילה האוטיסטית, חרדה, חששות. למה זה הצליח לקרות בכזו קלות? הייתי באמצע סיור באולם חתונות כשגיליתי שהולכת להיות היום הפגנת כעס על הזיכוי של השוטר. זה מה שאני צריכה, הבנתי – ללכת להרגיש את הכעס המשותף, להצטרף לאנשים שיחשבו שאני מזדהה איתם.

יש פחד בקהילה האוטיסטית. זו לא הפעם הראשונה שאנחנו שומעים על אלימות ואף הרג של אנשים עם צרכים מיוחדים. גם ככה יש לנו המון מאבקים מול המערכת. רמות הקורטיזול שלנו בשמיים, הפסימיות נוגסת בכולנו. כל מה שאני כרגע רק רוצה, שיהיה אולי חלק נוסף לכתבה, ממישהו שיוכל לחלוק את הפרספקטיבה שאנחנו לא שומעים עליה וממנה מספיק. אם אצלנו יש פחד, אז מה קורה בקהילה הערבית? 

כולי תקווה שיהיה פרק ב’ לכתבה, כי אני רק קול אחד מתוך קבוצה גדולה ומגוונת של אנשים שצריכים לשמוע מהם יותר.

מערכת שווים כוללת כ-12 כותבים, כמעט כולם אנשים עם מוגבלויות. כל עבודתה מוקדשת לסיקור חייהם של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כתבות אחרונות