נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאוטיזםאבחון וטיפול באוטיזם"לוקח יותר מ-5 שעות נסיעה כדי להגיע לטיפול עם הילד"

“לוקח יותר מ-5 שעות נסיעה כדי להגיע לטיפול עם הילד”

הורים לילדים עם אוטיזם ומוגבלויות שונות מאילת חוששים: בקרוב לא יוצעו טיפולים במקצועות הבריאות בעיר מגוריהם. משרד הבריאות: "עובדים על פתרון"

דורון אלמליח מאילת, ובנו לביא בן ה-4. צילום: באדיבות המצולמים
דורון אלמליח מאילת, ובנו לביא בן ה-4. צילום: באדיבות המצולמים

“אנחנו מרגישים אזרחים סוג ב’, המדינה לא סופרת אותנו”, כך אמר ל”שווים” דורון אלמליח, אבא ללביא בן ה-4 שלומד בגן תקשורת באילת ומקבלי טיפולים במסגרת סל הטב”ם (טיפול בריאותי מקדם). אלמליח חושש כי החל משנה הבאה בנו, לצד 46 ילדים על הרצף האוטיסטי בעיר אילת, יישארו ללא טיפול.

הרקע לכך הוא דרישה שהוגשה למשרד הבריאות מטעם עמותת “אותי” לתקצוב נוסף המוערך בכ-800,000 שקלים לצורך המשך טיפולי הטב”מ בגני התקשורת, והטסתם ושיכונם של המטפלים הפרא-רפואיים בעיר המגיעים מדי שבוע לאילת. הצורך לכך נובע ממחסור גדול שיש בעיר בתחום הטיפולים במקצועות הבריאות, שמחייבים הטסה שוטפת של מטפלים לעיר כדי לענות על צורכי המסגרות השונות.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


מוותרים על ימי עבודה כדי להגיע לטיפול

“אנחנו סופר-פריפריה”, ממשיך אלמליח, “אנחנו רחוקים מהכול, ומשלמים את המחיר בכל התחומים. מאז שסגרו את שדה דב הפכנו להיות אזרחים נחותים, שצריכים להגיע לשדה התעופה רמון, משם לנתב”ג, מרחק של 5 שעות נסיעה עם ילד קטן – רק בשביל לקבל טיפול רפואי. שלא נדבר על הפקקים שיש במרכז, או תדירות הרכבות לאזור. כל ההליך הזה הוא לא פשוט לאף אחד, לא להורה ולא לילד”.

מיותר לציין שנסיעה למרכז, עבור הורים מסוימים מאילת, מכלה יום עבודה שלם, לעיתים אפילו יומיים (אם יש צורך בלינה במרכז בהתאם ללו”ז הטיסות). “יש גם מטפלים שמסרבים לטפל בילדים שמגיעים מאילת ישירות באותו היום, כי הם אומרים שהטיפול לא יהיה אפקטיבי. לכן, אנחנו גם צריכים להישאר במרכז וללון לילה על חשבוננו, בנוסף לטיסות, כדי שהילד יתאפס על עצמו והטיפול יהיה טוב יותר”, מוסיף אלמליח.

ההמתנה לטיפולים פרא-רפואיים באילת, על פי ההורים, יכולה להגיע גם לפרק זמן בן שבעה חודשים. “ברגע שלא יהיה לילדים גם טיפולים בגנים, אנחנו נמצא את עצמנו חסרי אונים”, מודה אלמליח, “זה גזר דין קשה מאוד עבור ילד, זה כמו לכבות לו את האור ולהשאיר אותו בחשיכה”.

סל הטב”מ ניתן באמצעות עמותות המפעילות את הגנים, ומעניק טיפול בתחומי קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פסיכולוגים, תחומי רפואה שונים (נוירולוג ילדים, פסיכיאטר ילדים, רופא ילדים), טיפול באומנויות ועוד. הטיפולים ניתנים בהיקף של 14 שעות שבועיות לילד, שמתוכן 10.5 מיועדות לטיפול ישיר בילד, הכולל טיפול פרטני, טיפול קבוצתי והדרכת הורים. שלוש וחצי שעות נוספות מיועדות לעבודה עקיפה הקשורה לטיפול (ישיבות צוות והדרכה מקצועית למטפלים).

הפתרון: העברת מטפלים למגורי קבע באילת

“עמותת ‘אותי’ היא היחידה שמפעילה שירותי טב”מ באילת”, הדגישה מנכ”לית העמותה, ציפי נגל אדלשטיין. “האג’נדה שלנו היא להנגיש שירותים בפריפריה – באילת, באר שבע, הגליל העליון, הגליל התחתון ובמגזר הערבי. לא היו שירותים במקומות האלו עד שהגענו אליהם”, טוענת נגל אדלשטיין. “כבר לא מעט זמן אנחנו מציגים למשרד הבריאות כי העלויות גדלו עם השנים, וכך גם ההוצאות. לא יכול להיות שאותו תקצוב יינתן לילד בתל אביב כמו בעיר אילת. המדינה צריכה לשאת בעלויות, ולהשקיע בעיר בפתיחת מגמות ללימוד של מקצועות פרא-רפואי, לתגמל מטפלים שיעברו לאילת דרך קבע”.

“אנחנו מנסים לצמצם בעלויות, ולהשתמש בשירותי קופות החולים בשירותי הטסה שונים, אבל זה לא מספיק וזה לא פתרון קבע”, מוסיפה נגל אדלשטיין. “בעבר לא יכולנו להעניק את סל הטיפולים המלא. היום, בזכות המימון שלנו, יש לילדים את הפתרון – אך הגענו לקצה היכולת שלנו. מדובר על כ-25-30 מטפלים שלנו שחלקם מוטסים באופן קבוע כדי לעבוד בעיר אילת, ולתת לילדים את המיטב. זה לא ייתכן שבשנים הקריטיות למימוש הפוטנציאל של הילדים יימנע מהם טיפול רק בשל עלויות תקציביות לא גדולות עבור גוף גדול כמו משרד הבריאות”.

בימים האחרונים, בעמותה הוציאו מכתב להורים ולמשרד הבריאות בו הם מתריעים על המצב הקשה שנוצר ועל הקשיים מול משרד הבריאות. “אנחנו מרימים דגל אדום. במידה והנושא לא ייפתר, לא יהיו טיפולי טב”ם בגנים בעיר אילת. אנחנו דורשים התחייבות ממשרד הבריאות ולא הבטחות שבעל פה שהנושא יטופל בהקדם”, כתבו מטעם העמותה.

מנכ"לית עמותת "אותי", ציפי נגל אדלשטיין. צילום: שירלי פוקס
מנכ”לית עמותת “אותי”, ציפי נגל אדלשטיין. צילום: שירלי פוקס

“עד שבוע הבא הנושא ייפתר”

בתוך כך, ל”שווים” נודע כי נערכה פגישה בין ראש העיר אילת אלי לנקרי, לבין נציגי ההורים שילדיהם מקבלים טיפולים בגנים. בפגישה נאמר להורים שעד שבוע הבא הנושא ייפתר. ההורים והעמותה עדיין סקפטיים, אך מקווים לטוב.   

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לדברים: “משרד הבריאות מתקצב את עמותת ‘אותי’ באופן רציף עבור סל טב”מ. גורמי המקצוע במשרד נמצאים בקשר הדוק עם הגורמים הרלוונטיים בעיריית אילת על מנת למצוא מענה שיאפשר את המשך מתן השירות לילדים. אנחנו מודעים למחסור במקצועות הבריאות, ושותפים לגיבוש פתרונות לצד משרדי ממשלה נוספים לכלל מקצועות הבריאות, בהובלת משרד ראש הממשלה”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות