נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאנשים עם מוגבלויותהדיון במחדל הפנסיות עלה לכנסת: "עוול שזועק לשמיים"

הדיון במחדל הפנסיות עלה לכנסת: “עוול שזועק לשמיים”

חשיפת "שווים" הביאה להתכנסות חשובה ודחופה. חה"כ אייכלר: "לרשות שוק ההון יש 45 יום להגיש מסקנות והמלצות לתיקון". ההורים: "לא ישנים בלילה מהדאגה"

חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מחדל הפנסיות שנחשף לראשונה באתר “שווים”, הגיע היום (רביעי) לראשונה לדיון בכנסת, בהשתתפות חברי הכנסת מאיר כהן, דבי ביטון (יש עתיד), איימן עודה (חד”ש-תע”ל), טלי גוטליב (הליכוד) ויו”ר ועדת הרווחה חה”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה).

“לא היינו מודעים לכך, זוהי אפליה”, אמרו פה אחד חברי הכנסת שהשתתפו בוועדה, וקראו לכל ההורים לילדים עם מוגבלות שלא לנייד את קרנות הפנסיה שלהם. כזכור, המחדל שהתגלה בתחקיר “שווים” נוגע לקצבאות השארים של הורים לילדים עם מוגבלות. אלו מהם שבחרו לנייד את קרן הפנסיה שלהם בין חברות הביטוח והקרנות ב-15 השנים האחרונות – ויתרו למעשה על הכיסוי הביטוחי של ילדיהם, לקבלת יתר תגמולי הפנסיה שחסכו עד לסוף ימיהם.

“חשוב להעלות את הנושא למודעות”

באולם הוועדה שררה תמימות דעים כי המחדל הזה ראוי לתיקון במהרה. יו”ר הוועדה הצהיר כבר בראשית ההתכנסות כי המסקנה ברורה, ויש לתקן את הלקונה. “לרשות שוק ההון יש 45 יום להגיש מסקנות והמלצות לתיקון הלקונה”, אמר. “אנחנו דורשים יישור קו בין כל החברות לשמור על כל הזכויות של ההורים והילדים. הוועדה תמשיך לעקוב, ומיד אחרי הפגרה נקיים ישיבה נוספת בנושא”.

יו"ר ועדת הרווחה, חה"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו”ר ועדת הרווחה, חה”כ ישראל אייכלר (יהדות התורה). צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

חה”כ מאיר כהן, שיזם את הדיון בוועדה, הדגיש כי ברצונו להציג עוול שזועק לשמיים, והודה לאתר “שווים” על חשיפת הנושא. “הורים שנולדו להם ילדים עם צרכים מיוחדים, הם הורים שהאתגרים שלהם אחרים לגמרי”, אמר כהן תחילה. “השאלה מה יקרה עם הבן שלי כשלא אהיה היא מוטיב חוזר אצל כולן. עדיין, יש הורים שלא יודעים שברגע שהם מניידים את קרן הפנסיה הזכויות של הילדים נעלמות, ולכן, קודם כל, חשוב לנו להעלות את זה למודעות”.

כהן ציין כי חלק מחברות הביטוח ציינו כי הן מכירות את הלקונה, והן “באות לקראת” ההורים, בעוד חלק מהחברות אומרות להורים “קפצו לנו”, כלשונו, ומשאירות אותם בערפל לגבי העתיד. ח”כ דבי ביטון הצטרפה לדבריו, והדגישה כי היא אם לשתי ילדות עם עיוורון ועורכת דין, ושהיא מעולם לא קראה את האותיות הקטנות בעת הצטרפות לקרן פנסיה.

חה”כ טלי גוטליב (הליכוד), אם לילדה על הרצף האוטיסטי, אמרה: “אנחנו, כהורים לילדים עם מוגבלויות, לא נסבול במשמרת שלנו שום פגיעה באדם חסר ישע. לא יכול להיות מצב שהורים לא ידעו את הנושא הזה. ילד שהוריו נפטרו הופך להיות רכוש המדינה, ואחרי זה זורקים אותו בכל מיני מקומות. הוא ילך ויתבע את חברות הביטוח, וילחם נגד האנשים הגדולים האלה? אין בזה שום היגיון. אנחנו רוצים דין וחשבון, ונעמוד על כך. לילדה שלי יש זכות קיום כמו לכל ילד או ילדה, וחובתי להקל על חייה”.

רשות שוק ההון והביטוח: “שאלה פרשנית”

מנהלת מחלקת הפנסיה ברשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון במשרד האוצר, מיכל היימן, הסבירה לחברי הוועדה על קרנות הפנסיה והמורכבויות שבהן. “הבנו שמדובר פה בשאלה פרשנית, ופתחנו בבדיקה. מהבדיקה שלנו, רוב החברות כן משמרות את זכויות קצבת השארים, מיעוט מהן – לא שומרות”. עוד עלה מהבדיקה, לדבריה, שלא קרה נכון להיום מצב שילד עם מוגבלות תבע את קרן הפנסיה ולא קיבל את הכספים המגיעים לו.

“אנחנו צריכים לעשות עוד בדיקה אחת”, הוסיפה היימן, “יכול להיות שתיפתר הבעיה, לכן אנחנו לא רוצים להתחייב ולהוציא הבהרה בנושא. נסיים את הבדיקה ונבדוק את הנתונים”.

גילי פארן, סוכן ביטוח המתמחה בטיפול במשפחות מיוחדות אמר כי הוא מציף את המידע החשוב לציבור, ועד עתה אף אחד לא ידע על כך, גם לא רשות שוק ההון. “יש חברות שאמרו לי, באופן אישי, כי פעם הם נהגו לכבד את הקצבה והיום לא. על סמך מה? חייבת לצאת הבהרה בנושא”.

נציגי שלושת העמותות אלו”ט, “אותי” ואיל”ן השתתפו גם הם בוועדה, וטענו כי המצב הנוכחי מייצר “כבילה” דה-פקטו של הורים לילדים עם מוגבלות לקרן הפנסיה שלהם, ובכך נשללת כוונת המחוקק באפשרות הניוד. “ההורים יודעים שלאבד כיסוי ביטוחי וללכת לחברה אחרת, מול להישאר בחברה שהם לא מעוניינים להישאר בה, אבל לקבל אצלה כיסוי לקצבת שארים בעת הצורך – מבטל את אלמנט הבחירה”, אמר עו”ד אור קשת מאלו”ט.

ח”כ טלי גוטליב. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

עו”ד הדס ארנון שרעבי מ”אותי”, אמרה כי הם פנו בנושא לממונה על שוק ההון והביטוח, עמית גל, ולא קיבלו מענה סדור. כעת, הם דורשים הסדרה גורפת לנושא בפיקוח של רשות שוק ההון והביטוח. עו”ד דקלה סיתי מאיר מעמותת איל”ן הצטרפה לדבריה של שרעבי ואמרה כי: “אנחנו יודעים שהנטל הכלכלי בדאגה לאנשים עם מוגבלות יעבור לאחיות ולאחים, בהיעדר קצבת שארים מההורים שהלכו לעולמם. לכן, אנחנו דורשים שמי שנפגע מכך רטרואקטיבית בשבע השנים האחרונות – שזכותו תישמר”.

ההורים מפחדים מהעתיד: “לא ישנים בלילה”

“אני לא ישן בלילה מהמחשבות ומהדאגה לגבי העתיד”, הודה שלומי כהן, אבא לשני ילדים עם מוגבלות, והדגיש כי רק אתמול התקשר לסוכן ביטוח גדול, והורה לו לבדוק את הנושא של ניוד קרן הפנסיה שלו. “אתם יודעים מה הוא אמר לי? אני בודק”, הודה כהן. “אחרי שחזר אליי, לא היו לו תשובות, וכרגע אני באוויר”. 

טל ניסים, אמא לאליעד בן ה-13 עם עיוורון ואוטיזם, סיפרה: “אני מסתובבת כמו סהרורית, כי עשיתי את טעות חיי. אני עובדת עירייה כבר 14 שנה, ובשלב כלשהו הציעו לכל העובדים אצלנו לעבור למנורה מבטחים, בגלל תנאים טובים יותר ודמי ניהול נמוכים יותר. כולם יודעים שהבן שלי מתמודד עם אוטיזם ועיוורון. שלוש שנים אחרי שניידתי את קרן הפנסיה לשם, גיליתי שלאחר שאלך לעולמי הבן שלי יקבל סכום מסוים של כסף רק עד גיל 21, בשעה שלפני הניוד הוא היה אמור לקבל סכום כל חודש למשך כל חייו”.

שולמית אלנקווה, אמא לשני ילדים עם צרכים מיוחדים, סיכמה: “אומרים לנו ברשות שוק ההון והביטוח כי הם לא מכירים אף מקרה ביטוחי. בטח שהם לא מכירים, כי אנחנו עדיין חיים. אנחנו הורים צעירים, שנבדל לחיים ארוכים. מי ידאג לילדים שלנו?”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות