נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"



הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםהיוזמה שתעזור לילדים עם אוטיזם ליהנות ממשחק בגינה

היוזמה שתעזור לילדים עם אוטיזם ליהנות ממשחק בגינה

בילוי בפארק השעשועים השכונתי יכול להיות משימה מאתגרת לפעוטות על הרצף, כשלעיתים הם לא יכולים להביע את רצונם כראוי. לוחות התקשורת שהותקנו במספרים גנים ציבוריים בחדרה עשויים לפתור את הבעיה

לוחות התקשורת שהותקנו בגנים הציבוריים בחדרה (מימין לשמאל: סגן יו"ר עיריית חדרה שלמה בוזגלו, תמי אבדוב, אפרת שגיא וכלנית שרון). צילום: עיריית חדרה
לוחות התקשורת שהותקנו בגנים הציבוריים בחדרה (מימין לשמאל: סגן יו”ר עיריית חדרה שלמה בוזגלו, תמי אבדוב, אפרת שגיא וכלנית שרון). צילום: עיריית חדרה

ילדים עם אוטיזם על כל רמות התפקוד השונות מתקשים לעיתים לתקשר עם סביבתם, ונתקלים בחומות של חוסר הבנה מצד הזולת. בשעת משחק בין חברים בגינה הציבורית זה יכול להפוך לעיתים למשימה מורכבת של ממש להסביר לחברים או להורים ולמשגיחים מה אדם עם אוטיזם רוצה. בדיוק בשביל המצבים האלו הומצא לוח התקשורת, מתקן נגיש שעליו ציורים ומילים שנועדו להקל על ילד עם אוטיזם לספר לסביבתו מה הוא רוצה או מרגיש. הבעיה – הלוחות האלו לא קיימים ברוב הגנים הציבוריים בארץ.

כעת, בזכות תמי אבדוב, אמא לילד על הרצף בן 4 מחדרה, לפחות ארבעה לוחות תקשורת הוצבו בגנים הציבוריים בעיר, והכוונה של העירייה המקומית היא להוסיף עוד לוחות במקומות שונים, לרווחת ילדים עם אוטיזם המתגוררים בעיר.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


“הילדים האחרים צחקו על הבן שלי”

הכל החל בפנייתה של אבדוב לעיריית חדרה, בבקשה להציב לוחות תקשורת בגנים, כדי שבנה יוכל ליהנות מהם כמו כל הילדים. במרץ 2022, כשבנה אובחן לראשונה עם בעיות תקשורת, אבדוב לא בזבזה זמן ופנתה לקלינאית תקשורת שתכוון אותה כיצד לעזור לו. “היא סיפרה לי לראשונה על לוחות התקשורת ואיך הם יעזרו לילד שלי, והחלטתי להילחם למענו”, היא משחזרת.

לפני הצבת הלוחות, כשהייתה יוצאת עם בנה לשחק בגנים הציבוריים בעיר, ילדים ללא מוגבלות היו לועגים לבנה כשהיה מנסה להסביר מה הוא רוצה. “הם פשוט צחקו עליו, והוא לקח את זה קשה”, מספרת אבדוב בצער ל”שווים”. לדבריה, מאז אותו מקרה בו פגעו בבנה, היא לא יצאה איתו לגנים ציבוריים.

משם, היא אזרה אומץ כדי לעשות מעשה ולשנות את המצב. “לא הייתי מוכנה שיפגעו בו שוב, אבל היה חשוב לי שייהנה כמו כל הילדים”, היא אומרת, “ולכן החלטתי לפנות לעירייה כדי שיציבו את הלוחות, ויאפשרו לו להיות כמו כולם”.

לא רק ילדים על הרצף יכולים לעשות שימוש בלוחות התקשורת, לדבריה. “חבר של הבן שלי רצה להתגלש במגלשה. כדי שהבן שלי יבין מה הוא רוצה לעשות, הוא הצביע על המגלשה בלוח התקשורת. כל הילדים יכולים להשתמש ולהנות מהלוחות האלה, ובזכותם אפילו לתקשר עם אנשים חדשים”, מספרת עוד האם.

אחד מלוחות התקשורת שהותקן. צילום: עיריית חדרה
אחד מלוחות התקשורת שהותקן. צילום: עיריית חדרה

“רוצים להנגיש את הגנים לכולם”

ביולי של שנה שעברה שיגרה האם מכתב לעירייה, בסיוע נציגת ההורים בוועדה העירונית לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, אפרת שגיא. הטיפול בפנייה לקח חודשים ארוכים, ולפני מספר שבועות נעשתה פנייה נוספת לסגן ראש עיריית חדרה ויו”ר הוועדה העירונית לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, שלמה בוזגלו. לאחר הפנייה לבוזגלו, חלה התקדמות בהצבת לוחות התקשורת. גולת הכותרת התרחשה לפני כשבועיים, כשהוצבו ארבעה לוחות בגנים ברחבי העיר.

“יכולות התקשורת של ילדים על הרצף חשובות לי מאוד, והחלטתי לזרז את העניינים כדי שיוכלו לתקשר וליהנות מהגנים הציבוריים”, מסביר סגן ראש העיר בוזגלו. בעיר חדרה יש מאות ילדים על הרצף ועשרות גנים ציבוריים, והמטרה היא שבסופו של דבר בכל גן יוצב לוח תקשורת. “זה ייקח זמן, אבל אנחנו רוצים להנגיש את הגנים לכולם”, מוסיף בוזגלו. בימים אלו הוא מקדם דרך מועצת העיר את הצבתם של עוד עשרה לוחות תקשורת.

למרות הבשורה החשובה בהצבת לוחות התקשורת, הוונדליזם לא איחר להגיע. לכאורה, קבוצה סוררת של בני נוער החליטה להשחית את אחד מהלוחות שהוצב בגן “בראשית”. “לא האמנתי כשראיתי את זה”, אומרת אבדוב בצער. גן בראשית הוא הגן הקרוב לביתה, וכעת אם תרצה שבנה ישחק בגן עם לוח תקשורת, תיאלץ להסתפק באחד מהגנים האחרים בעיר, המרוחקים מביתה. “אני לא יודעת אם אצליח ללכת כל פעם עד למקומות האחרים עם לוחות התקשורת”, מסבירה האם.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות