נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"
הסתדרות 480-100

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיחדשותבמשרד החינוך נזכרו שחסר מימון ל-1,000 ילדי חינוך מיוחד

במשרד החינוך נזכרו שחסר מימון ל-1,000 ילדי חינוך מיוחד

הבוקר הודיע שר החינוך שנמצאו 350 מיליון שקלים לילדים ש"התווספו" למערכת; כאן 11: כמחצית מהמימון תגיע מקיצוץ הסבסוד לקייטנות קיץ וחגים לתלמידים מוחלשים

שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’, הבוקר

היום בבוקר יצא שר החינוך יואב קיש (ליכוד) בהצהרה משותפת עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ (הציונות הדתית), שבה הודיע בין השאר כי משרד האוצר מצא מקור תקציבי עבור תלמידי החינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה. קיש הודה לסמוטריץ’ על “מהירות הטיפול, המחויבות והרגישות לנושא”.

פנינו למשרד החינוך וללשכת השר על מנת לבדוק למה מיועד בדיוק המימון החדש. שאלנו האם הכוונה לתקציב שיחזיר לילדי כיתות התקשורת את שעת הלימודים היומית שקוצצה להם בהחלטה מלפני כחודש וחצי. התשובה הייתה שלילית. לדברי גורם בכיר בלשכת השר, הפתרון לקיצור יום הלימודים משעה 16:45 לשעה 16:00 אינו תקציבי, אלא כרוך בתוספת של כוח אדם. שאלנו מדוע לא בוחנים אפשרות לתת שעת העשרה בסוף כל יום לימודים, ובתשובה נאמר לנו כי השר מבין שמדובר בבעיה גדולה ועושה מאמצים גדולים למצוא לה פתרון.

אז לאן בכל זאת יילך הכסף? התשובה הגיעה לפני זמן קצר בפרסום ראשון של כאן 11. מהפרסום נראה כי רק לאחרונה הבינו במשרד החינוך כי בשנת הלימודים הקרובה יתווספו עוד 1,000 תלמידים לחינוך המיוחד, מספרים שכל הנראה לא נערכו אליהם מראש מבחינה תקציבית. מדובר בתוספת נדרשת של 350 מיליון שקל לשנה עבור אותם תלמידים, וזה הסכום שהבטיח כעת שר האוצר.

ומאיפה יגיעו אותם 350 מיליון שקלים? מתברר כי משרד החינוך ייאלץ עתה להכניס את היד לכיס אחד ולעביר ממנו כסף לכיס שני. כדי לממן 1,000 תלמידי חינוך מיוחד נוספים הוחלט במשרד לפגוע בסבסוד קייטנות הקיץ והחגים לתלמידים מהשכבות החלשות, שעד עכשיו קיבלו את המסגרות הללו בחינם. מעתה, כך מתברר, ייאלצו ההורים לשלם 10 שקלים מדי יום עבור הקייטנות האלה.

מהגזירה הזו ימומנו 150 מיליון שקלים מתוך 350 מיליון להם זקוקים בחינוך המיוחד. 200 מיליוני שקלים נוספים יגיעו מתקציב משרד האוצר. גזירה נוספת שעליה הוחלט במשרד החינוך היא לבטל את התוספות שיועדו לסייעות המטפלות בתלמידים עם אלרגיות.

ביקורת חריפה מצד ההורים

כאמור, זו לא הצרה היחידה שאיתה מתמודד החינוך המיוחד לקראת 1 בספטמבר. לפני חודש וחצי הודיעו משרד החינוך, השלטון המקומי והנהגת ההורים הארצית כי ימי הלימודים בכל כיתות התקשורת בגנים ובבתי ספר שבחינוך הרגיל והמיוחד יקוצצו בשעה. כלומר, במקום לסיים את היום בשעה 16:45, יסיימו כל תלמידי כיתות התקשורת בשעה 16:00.

המהלך התקבל בביקורת חריפה מצד הורי הילדים, שטענו כי מדובר בפגיעה קשה בילדיהם וגם ביכולת שלהם עצמם להמשיך לעבוד ולפרנס את משפחותיהם. לפני שבועיים הוגשה לבג”ץ עתירה על ידי עמותת אלו”ט יחד עם ארגון הורים שירותי חינוך מיוחדים, בבקשה לבטל את ההחלטה.

למרות העובדה שהחלטת מנכ”ל (משרד החינוך) אמורה להיכנס לתוקף עם תחילת שנת הלימודים תשפ”ד (1.9.2023), ביקשו העותרים מבג”ץ כי היא לא תיכנס לתוקפה עד פסק דין סופי בנושא. עד אז הם מבקשים להמשיך ולקיים את הלימודים כרגיל, עד 16:45. בכתב העתירה דרשו העותרים תשובות לפשר ההחלטה גם ממשרד הפנים, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ומרכז השלטון המקומי.

יש לציין כי מנכ”ל משרד החינוך, אסף צלאל, התפטר ביום שישי האחרון מתפקידו במחאה על הרפורמה המשפטית של הממשלה והקרע בעם. לממלא מקומו מונה בינתיים מאיר שמעוני, מנהל מחוז ירושלים של משרד החינוך.

באלו”ט טוענים בעתירה כי החלטת משרד החינוך על קיצוץ יום הלימודים התקבלה באופן שרירותי, כמענה לכאורה לסוגיית המחסור בעובדי הוראה במסגרות החינוך המיוחד, ללא הבחנה בין רשויות מקומיות שיכולות להפעיל את המסגרות באופן מלא, לבין אלו שאינן מצליחות בכך.

כמו כן, לטענתם ההחלטה התקבלה אחרי 25 שנים בהן התלמידים על הרצף האוטיסטי לומדים בכיתות התקשורת עד שעה 16:45. לדבריהם, מדובר בחוסר סבירות בשל העובדה שההחלטה משפיעה באופן גורף על עשרות אלפי תלמידים, ללא הבחנה ובלי לנסות למנוע או לכל הפחות לצמצם את הנזק לתלמידים ולמשפחותיהם.

תשובת משרד החינוך לעתירה: מחר

לעתירה צורפו תצהיריהם של הורים לילדים עם אוטיזם, שצפויים להיפגע מההחלטה. ביניהם: מזי לוי, אם לשלושה ילדים על הרצף מאזור תל אביב ומקימת מטה המאבק לשירותי חינוך מיוחדים, המונה 3,000 הורים; דוד אולר, אבא לשני ילדים על הרצף בני 12 ו-16; שרית בן יוסף, אמא לילד בן 13 על הרצף; ועדי רודריגו ברנע, אמא לשלושה ילדים ששניים מהם אובחנו על הרצף. בתצהיר של רודריגו ברנע, היא מעידה על כך שנאלצה להתפטר מעבודתה כדי לטפל בילדיה, ואם יום הלימודים יקוצר יהיה זה בלתי אפשרי עבורה למצוא מקום עבודה חדש שיסכים להעסיקה בשכר שיענה על צרכיה הכלכליים.

בנוסף לאלו”ט, הוגשה עתירה נוספת בשמם של 624 הורים לילדים אוטיסטים מקבוצת “מצילים את מסגרות התקשורת”. העתירה נדחתה על ידי בג”ץ בטענה כי היא עוסקת באותו נושא. בג”ץ נתן למשרד החינוך להשיב לעתירה של אלו”ט עד מחר, ה-1.8.

בהתייחס לנושא הקייטנות נמסר ממשרד החינוך: “כשהקייטנה הייתה בחינם, הורים נרשמו והילדים לא הגיעו”.

***************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
***************

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות