נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן



עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיאוטיזםמחקר: שימוש במריחואנה בהיריון מגביר סיכוי לאוטיזם

מחקר: שימוש במריחואנה בהיריון מגביר סיכוי לאוטיזם

מדענים אמריקאים מצאו כי צריכת קנאביס בזמן ההיריון עלולה להגדיל את הסיכויים להפרעות נוירולוגיות ואוטיזם אצל הילודים

עישון קנאביס בהיריון. צילום: דיפוזיטפוטוס
עישון קנאביס בהיריון. צילום: דיפוזיטפוטוס

רבות כבר דובר על הסכנות שבעישון טבק במהלך ההיריון, אך מה באשר לעישון מריחואנה? תוצאותיו של מחקר אמריקאי בן מספר שנים, שהתפרסמו לפני כחודש במגזין הרפואי Clinical Epigenetics, מצביעות על הגברת הסבירות להתפתחותם של תסמיני אוטיזם בקרב ילדים לאימהות שעישנו קנאביס במהלך ההיריון.

מהמחקר הפרה-קליני, שהתבצע על קופים בתנאי מעבדה, עולה כי שימוש במריחואנה במהלך ההיריון עלול להשפיע על התפתחות מוחו של התינוק וכן על בריאותו בטווח הרחוק. על פי התוצאות שפורסמו, המרכיב הפסיכואקטיבי העיקרי בקנאביס (THC) שינה את האפיגנום של השליה והעובר בקופים שקיבלו THC אכיל.

כדי לחקור את השפעות החומר במהלך ההיריון, החוקרים נתנו את ה-THC האכיל באופן יומיומי לקופים, ולאחר מכן השוו את ההשפעות לעומת קבוצה נוספת של קופים שקיבלה פלצבו.

השינויים באפיגנום גרמו להשפעה על אופן הפעולה של הגנים, שנדמו לאלו שמצויים בקרב אנשים עם הפרעות נוירולוגיות-התנהגותיות נפוצות, לרבות הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD), הפרעת קשב וריכוז (ADHD) וכדומה.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


התפיסה שקנאביס בטוח לשימוש – שגויה

החוקרים ציינו כי העלייה בשימוש בקנאביס בקרב נשים בהיריון עולה באופן דרמטי בארה”ב בשנים האחרונות, ונשים אמריקאיות רבות עושות בו שימוש כדי להפחית את ההשפעות של בחילות הבוקר הנפוצות בשליש הראשון של ההיריון. “קנאביס הוא אחד מהסמים הנפוצים והזמינים ביותר ברחבי ארה”ב, ולכן יש תפיסה רווחת שהוא בטוח לחלוטין לשימוש. המציאות היא שקנאביס עדיין טומן בחובו סיכונים בריאותיים רבים עבור אוכלוסיות מסוימות, כולל נשים בהיריון”, אומרת אחת מהחוקרות, לינדסי שורי-קנדריק, ביולוגית מאוניברסיטת אורגון.

“אם נצליח להבין טוב יותר את ההשפעות של הקנאביס על העוברים, נוכל לתקשר בצורה יעילה יותר את הסיכונים למטופלים, ולתמוך בהרגלים בטוחים יותר במהלך התקופה הרגישה שלפני הלידה”, היא מוסיפה.

על אף העובדה שלמחקרים על בעלי חיים לא תמיד יש את אותן התוצאות לעומת מחקרים המתבצעים על בני אדם, החוקרים גילו שהחשיפה ל-THC היא אכן דרמטית ומשמעותית מבחינה מדעית. “כל השפעה על תהליכים אפיגנטיים עקב חשיפה לתרופות – היא מדאיגה. במיוחד במהלך חלון התפתחותי קריטי כמו היריון”, נכתב במחקר.

ד”ר ג’יימי לו, מומחה לגניקולוגיה שהשתתף במחקר, מוסיף: “בגלל שספקי המריחואנה לא מדברים על סכנות השימוש בקנאביס עם מטופלות בהיריון, או כאלו שמנסות להיכנס להיריון, אני מקווה שהעבודה שלנו תוכל לעזור לפתוח דיאלוג רחב יותר על הסיכונים של שימוש בקנאביס בתקופת ההיריון, כדי שנוכל לשפר את בריאותם של ילדים בטווח הארוך”. 

לקריאת המחקר המלא (באנגלית) לחצו כאן

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות