נושאים קשורים

הורים נגד גן התקשורת: “הצוות לא מדווח לנו על אלימות”

מספר הורים פנו ל"שווים" עם טענות קשות נגד צוות הגן בראשל"צ. בין השאר נטען כי ילדים חוזרים עם סימני נשיכה בלי שהצוות מדווח להורים, וכי המקום סובל מהיגיינה נמוכה. הנהלת הגן בתגובה: "חידדנו את נוהלי הדיווח"

yes ופלאפון מרחיבות את השירות לחירשים ולכבדי שמיעה

השירות יינתן באמצעות אפליקציית Sign Now המחברת בין החברות ללקוחות באמצעות מתורגמן לשפת סימנים בשיחת וידיאו. "מחויבים להנגשת השירות לכל האוכלוסיות"

אחת ולתמיד: מה בעצם ההבדל בין אוטיזם לאספרגר?

פעילת האקלים השוודית גרטה תונברג מתארת את עצמה כאדם עם אספרגר, בעוד שאחרים על הספקטרום האוטיסטי בוחרים לתאר את עצמם כ"אוטיסטים". עושים סדר בהגדרות

אב לאוטיסט ביקש להפחית תשלום מזונות – השופט סירב

האבא ביקש לשלם רק 1,000 שקל בחודש לגרושתו, בטענה כי הוא נכה ולא יכול להתפרנס. השופט חייב אותו לשלם 3,000 שקל בחודש ומחצית מכל ההוצאות הרפואיות
הסתדרות 480-100

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"
ראשיאנשים עם מוגבלותארה"ב: ילדים עם מוגבלויות הוכנסו למוסדות בניגוד לחוק

ארה”ב: ילדים עם מוגבלויות הוכנסו למוסדות בניגוד לחוק

בפסק דין תקדימי קבע בית המשפט בפלורידה, כי הורים לילדים עם צרכים רפואיים מורכבים לא יחויבו עוד להכניס אותם למוסדות סיעודיים. במקום זה יתאפשר להם טיפול ביתי במימון המדינה

פסק דין תקדימי שנחקק לאחרונה בפלורידה, עומד לשנות לטובה את חייהם של אלפי ילדים עם מוגבלויות ובני משפחותיהם. זאת לאחר שנקבע כי לא ניתן יהיה יותר לחייב ילדים עם צרכים רפואיים מורכבים לעבור לגור במוסדות, כפי שהיה עד היום. בית המשפט קבע כי ההפרדה בכוח שהונהגה עד היום הייתה בלתי חוקית, והעמידה ילדים עם מוגבלויות בסיכון מיותר.

קיידן ארמור בן ה-9 חי את רוב חייו במוסד בפלורידה. קיידן, שסובל מסיבוכים רפואיים לאחר שטבע כתינוק, הוא אחד מאלפי ילדים במדינת פלורידה בארה”ב שהופרדו ממשפחותיהם ונשלחו למוסד, במקום לקבל טיפול ביתי במימון המדינה. זאת בעקבות חוק במדינה שמונע מהם תמיכה כלכלית מהמדינה לגידול הילד, מה שמותיר אותם ללא כל ברירה אלא לשולחו למוסד. לדברי אביו של קיידן, שהעיד מטעם התביעה, בנו נשאר לעתים קרובות לבד בחדרו במוסד, יושב בחיתולים מלוכלכים במשך שעות, בודד ועצוב.

אביו של קיידן ובת זוגו ביקשו שוב ושוב להביא את קיידן הביתה, אך צוות המוסד הסיעודי שבו הוא שוהה אמר להם כי הבית שלהם לא גדול מספיק, וכי הם צריכים לעבור אימון כדי לספק את הטיפול הרפואי של קיידן. עם זאת, צוות המתקן מעולם לא הגיע לאימון או קבע אותו. “הם מנסים כמעט להרתיע אותך מלהביא את הילד הביתה”, אמר אביו של קיידן.

הורים לילדים עם נכויות שונות תיארו מערכת שבורה, שבה חשו לעתים קרובות כי הם נאלצים לשלוח את ילדיהם למוסדות מכיוון שלא יכלו לקבל טיפול ביתי מהימן מטעם המדינה. ההורים מספרים כי ילדיהם הוזנחו במוסדות, הושארו לעיתים קרובות בחיתולים מלוכלכים במשך שעות כשהם בוכים, חולים ומדוכאים.

בפסק הדין התקדימי, קבע שופט בית המשפט המחוזי בארה”ב דונלד מ. מידברוקס, כאמור, כי ההפרדה איננה חוקית. בפסק הדין תואר כיצד חלק מהילדים נותרים לבד בכל שעות היום בלי שום דבר לעשות מלבד לצפות בטלוויזיה, כשהם מבלים את רוב זמנם בתוך עריסות. הורים שביקשו להחזיר את ילדיהם הביתה תיארו תחושה של ניסיונות לסיכול הפעולה על ידי המוסדות מהסיבה הפשוטה – שהם מתוקצבים מטעם המדינה בסכומים גבוהים עבור כל ילד.

השופט מידברוקס אמר כי בכך שהמדינה לא מאפשרת לילדים לחיות במסגרות ביתיות ולא מספקת שירותי בריאות עבור טיפול סיעודי פרטי, היא למעשה מפרה את חוק האמריקנים עם מוגבלויות (ADA).

בהחלטתו, התייחס השופט מידברוקס לקשיים של הילדים והוריהם, וטען כי “כל משפחה שרוצה לטפל בילד או בילדה שלהם בבית, צריכה להיות מסוגלת לעשות זאת”. ילדים עם מוגבלויות באמריקה, בדרך כלל זכאים לשירותי  Medicaid, שיכולים להינתן במסגרת ביתית או במוסד. המדינה מקבלת החלטות לגבי מי זכאי ואחראית לתשלום עבור השירותים. ממסמכים שהוגשו לבית המשפט עולה כי העלות של שירותי בריאות ביתיים יכולה להיות זולה יותר מטיפול במוסד סיעודי, וכי מדינת פלורידה הגדילה את המימון לשירותי מוסד סיעודי תוך הפחתת המימון לשירותים מבוססי בית וקהילה.

המדינה הגישה ערעור על ההחלטה

מומחים טוענים כי פלורידה היא רק אחת ממדינות רבות ברחבי ארה”ב, שבהן שילדים עם מוגבלויות ממוסדים שלא לצורך, במקום להיות נתמכים במסגרות ביתיות. הסוכנות למינהל הבריאות בפלורידה טענה להגנתה כי “מסקנת בית המשפט, לפיה פעולות או מחדלים של המדינה מאלצים ילדים לחיות במוסדות סיעודיים בניגוד לרצונם של בני משפחתם, אינה נתמכת ומופרכת על ידי הראיות שהוצגו במשפט”. הסוכנות גם אמרה כי תבקש לעכב את הוראות השופט. המדינה הגישה ביום שני הודעת ערעור על התיק. מחלקת הבריאות של פלורידה ועדים אחרים במדינת פלורידה סירבו להגיב על המקרה.

“הטרגדיה היא שלמדינת פלורידה יש ​​תוכניות ומשאבים ייעודיים שיכולים לעזור למשפחות האלה”, כתב השופט מידברוק בפסיקתו. לפסיקה, שמקורה בתביעה שהוגשה על ידי משרד המשפטים האמריקאי עוד ב-2013, עשויות להיות השלכות גורפות עבור אלפי אנשים ברחבי ארה”ב הזקוקים לשירותי Medicaid אלה כדי לחיות בבתיהם או בקהילותיהם.

בשלב זה פסק הדין משפיע ישירות על 140 ילדים במוסדות בפלורידה, ויותר מ-1,800 ילדים הנמצאים בסיכון להיכנס למוסד סיעודי מכיוון שאין להם גישה לשירותי טיפול ביתי. לטענת ארגונים למען אנשים עם מוגבלויות בארה”ב ומומחים משפטיים, המקרה צפוי ליצור תקדים שיגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות לחיות בסביבה המשולבת ביותר האפשרית.

הפסיקה מבהירה כי מדינות יכולות להיות אחראיות על הדרך שבה הן מנהלות שירותים ביתיים וקהילה. “מבחינות רבות, הפסיקה הזו היא פורצת דרך”, אמרה קריסטן קלארק, עוזרת התובע הכללי של אגף זכויות האזרח במשרד המשפטים. “תקוותנו היא שפסיקה זו תעמוד כמודל עבור מדינות אחרות ברחבי המדינה ותבהיר ותסביר את חובותיהן על פי החוק”.

נכון לאוקטובר 2021, מדינת פלורידה שילמה למוסדות תשלום נוסף של 344.26 דולר ליום, עבור כל ילד. בשילוב עם התשלום הבסיסי שמקבלים המתקנים, משמעות הדבר היא שחלק מהמוסדות קיבלו כ-600 דולר או יותר ליום כדי לטפל בילדים הללו, כך על פי המומחים.

בדוח שהוגש לבית המשפט נכתב כי הרוב המכריע של המשפחות היו מעדיפות שילדיהן יגורו מחוץ למוסד אילו הייתה ניתנת להם תמיכה ושירותים מתאימים. בכל ארה”ב יש כיום כ-1.9 מיליון אנשים החיים במוסדות סיעודיים. לא ברור כמה מהם ילדים, אבל ארגונים למען אנשים עם מוגבלויות שיבחו את פסק הדין הזה כניצחון לכל מי שחי בסביבה ממוסדת.

רק לאחר שאביו של קיידן הפך לעד בתביעה, המתקן הסיעודי סוף סוף העניק לו אישור לקחת את בנו הביתה. ביוני האחרון, קיידן עבר לגור עם אביו, בת זוגו של האב ואחותו התינוקת. “מאז שהגיע הביתה, קיידן נעשה פעיל יותר, הוא מחייך יותר ומנסה לדבר יותר”, סיפר האב בהתרשות. “אני מקווה שפסק הדין הזה יעזור למשפחות אחרות, בין אם זה הילד שלי או הילד של מישהו אחר. אנחנו רוצים וצריכים שינוי”.

כותבת ומנהלת תוכן, מעל עשור בעולמות התקשורת. נפגעה בעינה במהלך השירות הצבאי אך לא הוכרה עד היום

כתבות אחרונות