נושאים קשורים

נפגעתם במלחמה? הכשרות בהייטק מחכות לכם בעלות סמלית בלבד

מפעל הפיס, איכילוב, סיסקו וחברות מובילות נוספות משיקים קורסים טכנולוגיים לנפגעי "חרבות ברזל" במסגרת פרויקט "שווים בתעסוקה". כל הפרטים בכתבה

“החיים הם מתוקים. כל דבר שיש לנו, אנחנו צריכים להעריך”

אלישע מדן איבד את שתי רגליו במלחמה, אבל הוא ממש לא מתכוון לשקוע בדיכאון: "אני מתענג על כוס מים, כלום לא מובן מאליו". צפו בסרטון המרגש

ביטוח לאומי: 131,666 שורדי שואה זכאים כיום לקצבאות

רגע לפני יום השואה, פרסם ביטוח לאומי נתונים עדכניים שמעלים דאגה עמוקה לגורלם של מי שעברו את הנורא מכל. מעל 40 אלף שורדים מקבלים השלמת הכנסה, ו-70% מהם מקבלים קצבת סיעוד

6 מדליות זהב לישראלים באליפות אירופה לשחייה פראלימפית

נבחרת ישראל חזרה עם 14 מדליות סך הכל. כעת כולם נושאים את העיניים לאולימפיאדה בקיץ: "מאחלים לשחיינים לשחזר את ההצלחות גם בפריז"
הסתדרות 480-100

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר
ראשיאנשים עם מוגבלויותאימו של הדייר שהושלך עירום לחצר המעון תובעת פיצויים

אימו של הדייר שהושלך עירום לחצר המעון תובעת פיצויים

זה היה סרטון מזעזע: דייר במעון נווה כנרת בטבריה מתחנן שעתיים להיכנס פנימה כשהוא ללא בגדים בגשם . עכשיו אימו שלחה מכתב התראה לפני הגשת תביעה

צילום מסך מסרטון האירוע במעון “נווה כנרת”

שנה וחצי אחרי שחשפנו ב”שווים” סרטון מזעזע של דייר במעון נווה כנרת בטבריה מושלך עירום לחצר בגשם ומתחנן להיכנס לבניין במשך זמן רב, לשווא, שלחה אימו לפני כשבוע מכתב התראה טרם נקיטת הליכים משפטיים, שבו היא דורשת ממפעילי המעון פיצוי בסך 5 מיליון שקלים.

המכתב נשלח למעון, שבו מתגוררים אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, באמצעות עורכת הדין ימית בלמס, המייצגת את הבן ואת אימו. “ב-14.2.2021 הורשעו המטפלים מוחמד גנאים ורוקיה ח’רובה על פי הודאתם במסגרת הסדר טיעון בעבירת תקיפת מרשי חסר הישע”, כתבה עו”ד בלמס במכתב ההתראה. “יש לציין כי כתב האישום תוקן והעבירה המקורית שהואשמו בה בתחילה הייתה התעללות בחסר ישע.

“ב-26.12.2021”, ממשיכה עורכת הדין, “ניתן גזר דין בהתאם להרשעתם. מעשי הפגיעה, התקיפה וההתעללות חסרת הרסן במרשי התרחשו בעת שהוא חוסה תחת אחריותכם, ועל פי כל דין היה עליכם לפקח על פעולות מטפליו, ואילו אתם לא עשיתם כן. זאת ועוד, לא הקציתם כוח אדם מקצועי, ולכן לא נכחו במקום מטפלים אשר יכלו לסייע ואף למנוע את ההתעללות החמורה במרשי.

“בשל מחדליכם”, נטען במכתב, “נגרמו למרשי ולמשפחתו נזקים נפשיים וכספיים אדירים. לאור האמור לעיל, הינכם נדרשים לשלם למרשי סך של 5 מיליון שקלים פיצוי, וזאת באמצעות אימו, האפוטרופוס של מרשי”.

יום האירוע

האירוע המדובר התרחש בנווה כנרת ב-22 בפברואר 2020. הדייר, בן 36 עם מוגבלות שכלית התפתחותית, התפשט מול הדיירים במקום, התלבש והתפשט שוב, כך מספר פעמים. ההתנהגות שלו הייתה קשה וכללה גם הפרשות של שתן וצואה ומריחת הצואה במעון. הטיפול בו היה מורכב ודרש הפשטה, קילוח והלבשה כמה פעמים, אבל המטפלים במעון בחרו בדרך אחרת.

לפי גזר הדין של מטפליו, הם גררו אותו, בחלק מהמקרים בכוח, השליכו אותו לחצר המעון ונעלו את הדלת כדי למנוע ממנו להיכנס פנימה. על אף תחנוניו הרבים, הם הותירו אותו בחוץ זמן רב בגשם ובקור כשהוא עירום לגמרי. במצטבר שהה כך בחצר יותר משעתיים באותו יום.

הסרטונים

מה רואים בסרטונים שנתפסו במצלמות האבטחה? בפעם הראשונה באותו בוקר, בשעה 9:08, מוציא המטפל מוחמד גנאים את הדייר בכוח לחצר. הדייר עירום לגמרי, והמטפל אוחז בחוזקה בידו ומושך אותו אל מחוץ לדלת, מול עיניה של המדריכה השנייה, שאינה עושה דבר. הדייר עוד ניסה להתנגד ושכב על הרצפה, אך לשווא.

במשך 17 דקות הדייר היה בחצר, מתחנן להיכנס, צועק ודופק על הדלת בעזרת ידיו וראשו, ללא הצלחה. רק ב-9:25 הוא הוכנס לדירת המעון, אבל לאחר שלוש דקות כבר הוצא בשנית וננעל שוב בחצר. הפעם הוא נאלץ לשהות שם 10 דקות. בשעה 10:19 הושלך החוצה בשלישית, הפעם לשעה וארבעים דקות. גם בסיבוב הזה הוא דפק ללא הפסקה על הדלת, באמצעות ידיו וגם ראשו, כדי שיפתחו לו, אבל התחנונים לא עזרו. בסרטונים רואים כיצד בייאושו הוא מתיישב ליד הדלת, לפעמים אפילו שוכב, עירום כולו. בינתיים, מתחיל גשם שוטף, והוא נרטב כולו.

רק ב-11:56, כעבור שעה וארבעים, לאחר שרכז המעון מחמוד גבן מגיע למקום ומבין מה קורה, הדייר מוכנס סוף סוף פנימה. מהסרטונים ניכר שהרכז מזועזע וכועס על תפקוד המדריכים שלו באירוע. כאמור, במצטבר שהה הדייר בחצר בשלוש הפעמים הללו יותר משעתיים.

העונשים המקלים

בכתב האישום המקורי נגד גנאים וח’רובה נכתב כי הדייר התפשט מול הדיירים והמטפלים, שהתקשו לטפל בו והחליטו כצעד ענישה להוציא אותו עירום אל חצר המעון. בכתב האישום המתוקן כבר לא צוין שמדובר בענישה. במסגרת הסדר הטיעון גם הסכימה הפרקליטות לוותר על עונש מאסר בפועל. השופט גדי צפריר מבית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את ההסדר והחליט להתחשב במטפלים, בין השאר כיוון ששניהם ללא עבר פלילי, וגזר עליהם עבודות שירות בלבד. גנאים היה אז סטודנט לתואר ראשון בפקולטה להנדסה באוניברסיטת אריאל, ואילו ח’רובה הייתה מטפלת עם ותק של 13 שנה בנווה כנרת.

השופט שקל גם את מידת לקיחת האחריות של השניים. גנאים לקח אחריות על הוצאתו של הדייר, אך טען כי לא התכוון לפגוע בו. לדבריו, הדייר מרח צואה בדירה, ולכן הוציא אותו החוצה. ח’רובה הודתה בעבירה וחשה אשמה רבה מהמקרה. בפסק הדין קבע השופט כי היא תבצע 400 שעות למען הציבור ותשלם קנס כספי על סך 2,500 שקלים. גנאים קיבל שלושה חודשי מאסר שהומרו לעבודות שירות בעיר מגוריו סכנין. יתרה מכך, בשל היותו סטודנט, השופט איפשר לו לדחות את ביצוע העבודות לחודש יולי 2022 – בתום לימודיו. גם הוא נקנס ב-2,500 שקלים. השניים פוטרו ממקום העבודה מיד לאחר האירוע.

האמא: “החיים של המתעלל חשובים יותר מהבן שלי?”

אימו של הדייר הייתה מאוכזבת מאוד מהחלטת השופט. בשיחה עם “שווים” אמרה אז: “זה לא פסק דין ראוי. עבודות שירות? זה העונש למטפל שהתעלל בבן שלי? עוד יותר הזויה ההחלטה לאפשר לו לדחות את עונשו לקיץ כדי שחלילה זה לא יפגע לו בלימודים. איפה נשמע דבר כזה? החיים שלו חשובים יותר מהבן שלי?”

עו”ד ימית בלמס. באדיבות המצולמת

עו”ד בלמס מסרה אז לאחר גזר הדין: “בית המשפט תיאר בפסיקתו מסכת אירועים של התעללות קשה, אכזרית ומשוללת כל בדל של אנושיות. לצערי, אין כל הלימה בין תיאור העבירות והמעשים בהכרעת הדין לבין העונשים הקלים שנגזרו על אנשי הצוות, כמו גם הקנס הנמוך. האם כבודו של אדם וזכותו ליחס אנושי ומכבד שווים 2,500 שקל בלבד? בקרוב בכוונת משרדנו להגיש תביעה אזרחית כנגד המוסד הטיפולי, משרד הבריאות והמשרד לשירותים חברתיים”.

עכשיו, כאמור, החל שלב התביעה האזרחית עם שליחת מכתב ההתראה למעון.

במעון נווה כנרת, שנמצא בשיכון ד’ בטבריה, מתגוררים יותר מ-250 דיירים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ברמות שונות, רובם מבוגרים. המעון נמצא בבעלות חברת “מעון נווה כנרת”, שבעל המניות בה הוא איש בשם יואל ברחד. ברחד רשום ברשם החברות גם כבעלים של מעון נווה רם ברכסים שבמחוז חיפה ושל מערך דיור בקהילה באזור הקריות.

פנינו לתגובת נווה כנרת, אך היא טרם התקבלה.

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 4 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

מייסד "שווים", בעל 20 שנות ניסיון בעולם העיתונות. שימש כרכז הכתבים של ”ידיעות אחרונות“, עורך המוסף הכלכלי ”ממון“ ועורך התוכנית ”חדשות הבוקר“. בעל קשר אישי לקהילת המוגבלויות: בנו הבכור אוהד הוא אוטיסט.

כתבות אחרונות