נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאוטיזםאיתי בן ה-7 לא שובץ לביה"ס כי הוא "בתפקוד נמוך מדי"

איתי בן ה-7 לא שובץ לביה”ס כי הוא “בתפקוד נמוך מדי”

מקרה נוסף של תלמיד עם אוטיזם שלא יפתח את שנת הלימודים בגלל אוזלת ידה של מערכת החינוך. אמו פנתה ל"שווים": "מרגישה כאילו חזרתי להתחלה"

איתי יצחקיאן בן ה-7. צילום באדיבות המשפחה
איתי יצחקיאן בן ה-7. צילום באדיבות המשפחה

“הילד שלי זקוק לסייעת צמודה, ולא רוצים לקבל אותו לבית הספר”, טוענת לירון, אימו של איתי יצחקיאן בן השבע מחולון, תלמיד על הרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך שהיה אמור לעלות היום (ראשון) לכיתה א’. לדברי משרד החינוך, התלמיד שובץ בבית הספר “אור חדש” בבני ברק, אך בבית הספר לא היו ערוכים לקבלו.

כששוחחה האם המודאגת עם מנהלת בית הספר אליו שובץ בנה, נאמר לה כי ההנהלה לא הייתה מודעת לשיבוצו במסגרת. המנהלת טענה בפני האם כי אין בבית הספר כיתה מותאמת לתפקוד נמוך, ועליו להיות משובץ בבית ספר אחר המותאם עבורו.

“איך יכול להיות שאקבל את הילד לבית הספר לפני שראיתי אותו?”, אמרה המנהלת לאם. “לתדהמתי, היא גם ביקשה ממני להגיד למשרד החינוך שהיא לא מצליחה להבין למה הוא לא משובץ בבית ספר ‘איריס’ המותאם לו. אני מרגישה כאילו חזרתי להתחלה”, סיפרה עוד ל”שווים”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


שיבוץ בבני ברק או באשדוד

בית הספר “איריס”, אליו הומלץ לרשום את איתי בתחילת שנת הלימודים החדשה, הוא בית ספר ייעודי לתלמידים עם אוטיזם בבת ים, המצוי במתחם גן התקשורת בו למד בשלוש השנים האחרונות. לדברי אמו, מדובר בבית הספר היחיד באזור מגוריהם התואם את נתוניו וצרכיו של איתי, את סוג המסגרת והאפיון שנקבעו לאיתי בוועדת הזכאות והאפיון. יש לציין כי בקשת המשפחה לשיבוץ כזה היא חריגה, כי לא נהוג להעניק סייעת צמודה לילד בכיתת תקשורת. עם זאת, מכורח הנסיבות התלמיד נדרש לכך.

משהבינה המשפחה כי איתי לא ישובץ בבית הספר “איריס”, הוצעו להם מספר אופציות לא ריאליות כאלטרנטיבה לשיבוץ, בין השאר בית הספר “חמד איתן” בפרדס כץ, מהזרם הממלכתי-דתי המיועד לתלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית (מש”ה) ובית ספר אחר באשדוד, המרוחק מאוד מביתם בחולון.

האם חברה לארגון אלו”ט, שפנו למפקחת האזור מטעם משרד החינוך, מזל בוגנים, המונעת לטענתם את שיבוצו של איתי למסגרת מותאמת באזור מגוריו. במכתב שנשלח מטעמם ומוען גם למשרד החינוך ולעיריית חולון, ציינו אלו”ט והאם לירון יצחקיאן כי המפקחת נותנת לגיטימציה לאי התאמתו של איתי, ומציבה תנאים המפלים אותו על רקע תפקודו המורכב.

“הפליה אסורה”

“לאחר בדיקה שביצעו מול בוגנים וגורמים נוספים, אין בעיה של מקום בבית הספר ‘איריס'”, נכתב בפנייתם, “אלא שבוגנים לא מאשרת את שיבוצו של איתי עקב תפקודו. בוגנים לא מוכנה לאשר הקצאה של סייעת תגבור לאיתי מטעם משרד החינוך, ודורשת כי מלוא המימון יחול רק על עיריית חולון בניגוד להסדרים המקובלים”, כתבה עו”ד הדר שקד-איצקוביץ’, האחראית על תחום החינוך באגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט.

“הניסיונות לשבץ את איתי במסגרות מרוחקות – לא רק שמנוגדים לדין הקובע כי שומה על הרשות המקומית לשבצו ‘במוסד מתאים, קרוב ככל האפשר לאזור מגוריו, ותוך התחשבות באפיון המוגבלות’, אלא שיהוו פגיעה קשה בתלמיד בעל תפקוד מורכב ביותר, אשר לא יוכל לשאת נסיעות ממושכות”, נכתב עוד בפנייה.

בארגון מסתמכים על מכתב של הפסיכיאטר המייעץ לגני ‘איריס’ שטען כי איתי “צריך להישמר בחלל סגור כל הזמן, אחרת הוא בורח, מטפס וקיים חשש מהתנהגות מסוכנת שלו כל הזמן”. גם כאשר הוא באזור תחום, טען הפסיכיאטר, “צריך להשגיח עליו שלא יעשה משהו מסוכן”. לטענתו של הפסיכיאטר, על מנת לטפל באיתי יש צורך בשתי נשות צוות לפחות. מדברים אלו עולה כי לא ניתן לשבץ את איתי במרחק רב מביתו.

לדברי עו”ד שקד-איצקוביץ’: “לא ניתן להשלים עם מציאות בה תלמיד עם מוגבלות, שכל חטאו הוא מורכבותו וקשייו, יטופל על ידי המערכת כתפוח אדמה לוהט בו איש לא רוצה לגעת. דווקא התלמידים המוחלשים ביותר הם אלו שזקוקים יותר מכל להכלה מצד המערכת, להשתדלות, לתמיכות מוגברות, ויש לעמוד על המשמר כך שזכויותיהם ורווחתם לא ייפגעו. סירוב לשבץ תלמיד בבית ספר כוללני תואם על רקע היותו ב’תפקוד נמוך מדי’ מהווה הפליה אסורה על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות”.

ממשרד החינוך נמסר בתחילה כי הילד ישובץ בבית הספר בבני ברק, אך כעת כלל לא ברור מה יעלה בגורלו. מעיריית חולון לא נמסרה תגובה בנושא, והיא תפורסם כשתתקבל.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות