נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיחדשותהקרקס פוגש את ביטלג'וס בתערוכה חדשה על אנשים עם מוגבלויות

הקרקס פוגש את ביטלג’וס בתערוכה חדשה על אנשים עם מוגבלויות

התערוכה, של האמנית ליאור קסם חממה, מדמה מרחב קרקסי וממחישה את הכאב שבהתעללות בבעלי חיים ובאנשים במופעי ה"פריק-שואו" המבחילים מהמאה ה-19

מותר לנו להיות בדיוק מה שאנחנו בוחרים”. מיצג מהתערוכה (צילום: רן יחזקאל)

מדור “שווים סיפור” מתפרסם בחסות מפעל הפיס

“בביטוי שלי אני בעצם ממתיקה את כל החריג ושמה אותו באור הזרקורים. במקום חיובי וחמוד ואוהב ומכיל ומאפשר – אני רוצה להגיד – מותר לך, לי, לנו להיות בדיוק מה שאנחנו בוחרים”. כך אומרת האומנית ליאור קסם חממה, שמשיקה השבוע את תערוכתה “פריק-שואו” (Freak Show) בגלריית החווה בחולון.

ליאור קסם חממה, כשמה כן היא. נותנת אור במקום שנראה, ועושה קסם וחסד בהיבט קצת שונה על מה שמכונה אצלנו מעוות או מוגבל. התערוכה תושק ביום שלישי הקרוב (6.9.2023), במסגרת השנה ה-15 של העונה הישראלית לעיצוב – עונת התערוכות בגלריות העירוניות לעיצוב ולאומנות בחולון.

“פריק שואו” – כך נהוג היה בעבר לכנות מופעי ראווה וקרקסים חריגים, שהציגו בני אדם עם עיוותי גוף מזעזעים ויכולות על-אנושיות, אשר ליוו ירידים ופסטיבלים נודדים ברחבי אנגליה וארצות הברית מראשית המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. מופעי ה”פריק שואו” יצרו אשליית קסם, שהתבטאה בסבלם של אנשים עם מוגבלויות ובעלי חיים, בהם השתמשו לשם בידור הקהל. מבחינת האומנית, ההתעללות מהווה מוות של הנפש ושל הגוף.

התערוכה, שמדמה מרחב קרקסי, מביאה אלמנטים המעבירים חוויה עוצמתית, שממחישה את הכאב שבהתעללות בבעלי חיים ובאנשים במופעי ה”פריק שואו”. העיסוק במרחבי הקרקס השונים מדגיש את הניגודים שבין הקרקס כבידור לבין המפגש עם תהומות רגשיים, שמוצאים ביטויים בדמויות המפוסלות ומלאות הדמיון של היוצרת.

צילום: רן יחזקאל

ליאור קסם חממה (50) היא אמא של קהלת (20) ובראשית (18) – שנמצא על הספקטרום האוטיסטי. היא לא למדה אומנות, והיא אוטודידקטית בגישתה ליצירה. שיטות העבודה שלה נוצרו מתוך דחף, תשוקה, פריצת חוקים וגבולות וחיבור עמוק ולא מילולי לחומר ולעבודת הכפיים.

ההשראה שלה לעיסוק בעולם הגותי האפל מגיעה משני יוצרים, שעוסקים בנושא זה בסרטיהם: טים ברטון – אנימטור, במאי, תסריטאי ומפיק אמריקני, שבין סרטיו החשובים: “ביטלג’וס”, “באטמן” ו”המספריים של אדוארד”; והאנס רודי גייגר – פסל ומעצב שווייצרי, שידוע בעיקר בשל עיצוב החייזר בסרט “שובו של הנוסע השמיני” והעיצוב בסרט “חולית”.

היא מצאה עצמה נמשכת מגיל צעיר לעולמות פנטסטיים שיש להם גם צד אפל, כחלק מבריחה ממציאות לא פשוטה. הרוב הגדול של דמויותיה מגיע ממקום פנימי שלה – יצורים היברידיים שמייצגים עולמות פנטסטיים, אפלים ומהפנטים ועם זאת מקרינים אופי, חיים, אנושיות וטוב לב.

“כאשר אני יוצרת אני חווה מן ניתוק מהמציאות, כאילו אני נכנסת לטרנס או לתקשור”, היא אומרת. “לפעמים, בסוף התהליך, כשהיצירה מוכנה, אני מתבוננת ומתרגשת כאילו אני פוגשת אותה לראשונה, כאילו היא נוצרה דרכי”.

בתערוכה, שמשתרעת על כל ארבעת חללי הגלריה, יוצגו כ-100 מעבודותיה לצד 50 עבודות של תלמידיה, שנוצרו על פי אבטיפוס שהכינה עבורם.

איך נולדה התערוכה?

“עולמי הפנימי תמיד נמשך לג’אנר הקרקסי, התיאטרלי. מגיל קטן אפשר לראות יצירות שלי באווירה גותית, אפלה, מתוקה. הפריק-שואו קודם כל מייצג אותי, את הילדים שלי, את החלש בחברה. יש בהן משהו מעורר דחייה ומושך בנשימה אחת. הן מושכות והן מסקרנות. הן לא יכולות להשאיר אותנו אדישות. כל מי שלא מיינסטרים נתפס בעיניי כפריק בשולי החברה: נוודים ברחובות, אוטיסטים, אנשים עם מוגבלויות ונראות שונה, ואנשים שמחריגים את עצמם גם בצורה מכוונת. אני עצמי פריקית, שהתנרמלה יחסית בחברה”.

________________________
“פריק-שואו”
6.9.2023 – 31.12.2023
גלריית החווה בחולון
אמנית: ליאור קסם חממה
אוצרת התערוכה: אילנה כרמלי לנר
כתובת הגלריה: רח’ הנחושת 1 פינת רח’ המלאכה, אזור התעשיה חולון
מועדי פתיחה: ימים ד’, ה’ | 17:00 – 20:00
ימים שישי ושבת | 10:00 – 14:00
הכניסה לגלריה ללא תשלום

צילום: רן יחזקאל
ילדית 1974. באה מהבטן אל הבטן דרך הבטן-והבטן כמו השמש שורפת ומרפאה. חולה כרונית באנורקסיה ובולמיה. עבדה במעריב לנוער, מקומונים, ידיעות אחרונות, מעריב וגלובס וחברת ענני תקשורת. הוציאה שלושה ספרים: "אכולות", "יותר מכל" ו"גירת הגמל".

כתבות אחרונות