נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיתרבות"יובל הוכיחה שהיא לא באה לאח הגדול כדי שירחמו עליה"

“יובל הוכיחה שהיא לא באה לאח הגדול כדי שירחמו עליה”

רגע אחרי שיובל מעתוק הבטיחה את מקומה בגמר, תפסנו לשיחה את אחיה כרמל. אז איזה תגובות הם מקבלים ברשת, למה הוא כל כך כעס על ההפקה, ואיך הכינו את קובי לפרידה הממושכת מאחותו התאומה?

יובל וקובי מעתוק. צילום באדיבות המשפחה

יובל מעתוק, שסחפה מדינה שלמה כשנכנסה לבית האח הגדול למען אחיה, קובי, שמתמודד עם אוטיזם – נבחרה על ידי הדיירים להיות הראשונה שמבטיחה את מקומה בגמר התוכנית.

בשיחה עם “שווים” מספר אחיה הגדול, כרמל, למה יצא נגד הפקת “האח הגדול”; מודה שהם מקבלים גם תגובות רעות; ומסביר איך קובי התמודד עם הפרידה הארוכה מאחותו התאומה.

“עד האח, קובי מעולם לא נפרד מיובל ליותר משבוע”, מספר כרמל. “כדי שהוא יצליח להתמודד עם חסרונה, עשינו לו הכנה זמן רב קודם לכן”.

מה בדיוק עשיתם?

“התחלנו להסביר לו את המצב ארבעה שבועות לפני שהיא עזבה. כשהיא נכנסה לבידוד, הבנו שקובי מרגיש משהו. כשיובל אמרה לו את הביי האחרון, הוא נתן לה חיבוק חזק חזק”.

איזה תגובות קיבלתם על קובי במהלך התוכנית?

“קיבלנו המון. הייתה מישהי שכתבה לנו שיש לה אח עם תסמונת דאון, ובגלל זה היא הסתירה אותו מהסביבה הקרובה שלה ולא הביאה חברים הביתה מעולם. בזכות יובל, ואיך שהיא אוהבת את אחיה ולא מתביישת בו, היא החליטה להכיר את אחיה לכולם. מישהי אחרת התקשרה אליי ואמרה שהיא יוצאת עם אדם עם צרכים מיוחדים וההורים שלה מתנגדים לקשר, ובגלל זה הם לא מתחתנים. היה לי קשה מאוד לשמוע את זה. לשמחתי היא סיפרה לי שבזכות יובל וקובי, הוריה הסכימו פעם ראשונה לקבל את בן הזוג שלה, והצעד הבא שלהם הוא חתונה”.

היו גם תגובות רעות?

“היו. חלק מהאנשים אמרו שהיא מנצלת את המצב של קובי כדי להתפרסם וכדי שכולם ירחמו עליה וישאירו אותה בבית”.

איך הגבתם לזה?

“לא התייחסנו יותר מדי, ואני חושב שיובל גם הוכיחה שהיא לא באה כדי שירחמו עליה. היא רצתה להראות לכולם שלמרות שיש מצבים מאתגרים בחיים, תמיד צריך להסתכל על הצד החיובי”.

מאוכזבים משיקולי העריכה

עד לאחרונה יובל לא זכתה לחשיפה גדולה בשידורים המרכזיים של התוכנית. המצב הכעיס את המשפחה, וכרמל אפילו העלה פוסט נוקב נגד ההפקה. “זה לא הגיוני שבקושי הראו אותה רק כי היא התרכזה בטוב ולא ברע”, כתב כרמל. “האם מישהו שלא רואה את הלייב בערוץ 26 כל היום, ראה אותה בשידור ברשת 13 יותר משלוש דקות בממוצע מתחילת התוכנית? אנחנו וכל החברים שלה מאוכזבים מאוד, ורוצים שהאח הגדול יראה גם צדדים יפים”.

**************
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
**************

למרות שלא הראו אותה בשידורים, יובל הצליחה להגיע עד לגמר ולהתגבר על דיירים חזקים. “אנחנו שמחים שהטוב ניצח”, אומר כרמל.

במהלך העונה, כמעט כל דייר שהודח מהבית הימר שיובל היא זאת שתסיים כזוכה הגדולה, אפילו אלה שהיו פחות קרובים אליה במהלך התוכנית. “כולם ראו את הלב שלה והיו ערים לעובדה שהיא מחפשת לעשות רק טוב”, מסביר כרמל.

במשך כל העונה, משפחתה של יובל הגיעה לכל השידורים ולמשדרי ההדחה – אך ללא קובי. גם במפגש שהיה ליובל עצמה איתם, הוא נעדר. “עד לרגע שנפגשנו איתה לא ידענו בוודאות שנראה אותה ולא רצינו שקובי יתאכזב במידה ולא תצא אלינו”, מסביר כרמל את השיקולים.

לדבריו, הם לא סיפרו לקובי שהם הולכים לראות את יובל, אך למרות זאת הוא הרגיש משהו. “באותו יום הוא לא הסכים ללכת לעבודה במפעל הנרות, ולא לקחת את הכדורים”, הוא משחזר.

במסגרת אחת המשימות העונה, הייתה אפשרות ליובל וללין לזכות בחסינות מההדחה, ויובל בחרה לוותר עליה למען לין ולהסתכן בכך שתהייה מודחת.

לא כעסתם עליה?

“זה לא עניין של כעס. היינו מתבאסים מאוד אם היא הייתה מודחת, אבל עוד לפני שההחלטה ניתנה ידענו שזה מה שהיא תחליט. היא תמיד חושבת על אחרים לפני שהיא חושבת על עצמה”.

מלבד העלאת המודעות, יובל התנדבה בשנים האחרונות באק”ים וכיום מתנדבת בעמותת איתן. “אני בטוח שהיא תמשיך להתנדב ולתרום לקהילה ולעזור לכל מי שרק תוכל”, אומר אחיה.

ביום ראשון ייערך הגמר הגדול, כשיובל כאמור כבר הבטיחה את מקומה. לנו נותר רק לקוות שתהיה הזוכה הגדולה, ותעשה כבוד לקהילה כולה.

הפוסט הכועס של כרמל מעתוק. צילום מסך
יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות