נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
הסתדרות 480-100

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיאנשים עם מוגבלויותאנשים עם מוגבלויותבעקבות חשיפת  "שווים": ניצלה הפנסיה לכל החיים של ילדים עם מוגבלות

בעקבות חשיפת  “שווים”: ניצלה הפנסיה לכל החיים של ילדים עם מוגבלות

כך הודיעה רשות שוק ההון והביטוח. במאי חשפנו כי הזכות לקצבת שארים לכל החיים נשללה במקרים בהם ההורים ניידו את קרן הפנסיה. הערכות: מדובר במאות אלפי ילדים

עמית גל, מ”מ הממונה על שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. צילום: מארק ניימן, לע”מ

סוף טוב לפרשת מחדל הפנסיות של ילדים עם מוגבלות שנחשפה באתר “שווים”: אתמול הודיעה רשות שוק ההון והביטוח כי זכותם של ילדים אלה לקבל קצבת שארים לכל חייהם תישמר גם במקרים בהם הוריהם ניידו את קרן הפנסיה שלהם לקרן חדשה.

“הרשות בחנה באופן מעמיק ובזהירות הנדרשת את מכלול השיקולים הראויים לצורך קבלת ההחלטה בסוגיית שימור מעמדו של בן עם מוגבלות בעת ניוד העמית בין קרנות הפנסיה השונות”, נמסר בהודעת רשות שוק ההון והביטוח. “בהתאם לכך בכוונת רשות שוק ההון לפעול לפתרון הסוגייה באופן הבא:

1. פרסום טיוטת הבהרה להערות הציבור, אשר תכליתה לשמר את מעמדו של הבן עם המוגבלות בעת מעבר בין קרנות פנסיה חדשות, בכפוף לתנאים והכללים המפורטים בטיוטת ההבהרה. יובהר כי בהתאם לטיוטת ההבהרה האמורה, ההוראות הקבועות בה יחולו גם בכל הנוגע לעמיתים שניידו את כספם בין קרנות פנסיה חדשות טרם פרסום ההבהרה.

2. עדכון תעריף כיסוי ביטוחי לשארים לכלל העמיתים במועד עדכון התעריפים הקרוב.

“הרשות תפעל להחלת ההוראה האמורה בכלל קרנות הפנסיה החדשות מיד עם פרסומה, ובכך תבוא סוגיית שימור מעמדו של בן עם מוגבלות בעת ניוד העמית לפתרונה המלא”, נכתב לסיכום.

הפסד של מיליונים לילדים

מעט רקע שיפשט את הדברים: בעשור וחצי האחרונים, בעקבות רפורמת הניוד בקרנות הפנסיה, יותר ויותר הורים העבירו ועדיין מעבירים את הפנסיה שלהם מקרן אחת לאחרת, בדרך כלל כדי ליהנות מתנאים טובים יותר ומדמי ניהול מוזלים. הבעיה, כפי שחשפנו בתחקיר “שווים” בחודש מאי האחרון, היא שיש קבוצה גדולה מאוד של חוסכים שנפגעה קשות כתוצאה מהניוד הזה: הורים לילדים עם מוגבלויות והילדים עצמם.

בבואם לנייד את הקרן, הורים רבים לילדים עם מוגבלות לא ידעו, ומתברר שפעמים רבות גם איש לא יידע אותם, שניוד הקרן שולל מהם הטבה כלכלית קריטית בקרן הקיימת – והיא זכאות של הילד לקבל לאחר מותם קצבת שארים לכל חייו (גם אחרי גיל 21). מדובר בהטבה ייחודית לילדים אלה שנועדה לאפשר להם חיים בטוחים יותר מבחינה כלכלית, ואובדן הטבה זו משמעותו הפסד של מאות אלפי שקלים, לעיתים מיליונים, לאורך שנות חייהם של הילדים.

מדוע זה קרה? התנאים לקבלת קצבת שארים לילד נכה הם שהקרן נפתחה לפני שהילד הוכר עם הנכות ושהוא טרם הגיע לגיל 21. ניוד הכספים הוא למעשה פתיחת קרן חדשה, ואם הילד כבר מוכר כנכה ומקבל קצבה מהביטוח הלאומי או שכבר עבר את גיל 21 – בקרן החדשה הוא כבר אינו זכאי לקצבה לכל חייו.

לפני כמה חודשים הובאה הבעיה לפתחה של מערכת “שווים”. הורים שפנו לאתר סיפרו שנדהמו לגלות שהזכות של ילדיהם לקצבת שארים לכל חייהם נשללה לאחר שההורים ניידו את קרן הפנסיה שלהם.

“אף אחד לא הזהיר אותנו לפני הניוד”

אחת מההורים האלה היא טל ניסים, אמא לאליעד בן ה-13, שבגיל שנתיים וחצי הוכר בביטוח הלאומי עם עיוורון ואוטיזם. “אני עובדת עירייה כבר 14 שנה, ובשלב כלשהו הציעו לכל העובדים אצלנו לעבור ל’מנורה מבטחים’ בגלל תנאים טובים יותר ודמי ניהול נמוכים יותר”, סיפרה אז ל”שווים”. “כולם יודעים שהבן שלי מתמודד עם אוטיזם ועיוורון. שלוש שנים אחרי שעברתי ל’מנורה מבטחים’ גיליתי שלאחר שאלך לעולמי הבן שלי יקבל סכום מסוים של כסף רק עד גיל 21, בשעה שלפני הניוד הוא היה אמור לקבל סכום כל חודש למשך כל חייו”.

בתשובה לשאלה האם הסוכן שהעביר אותה ל”מנורה מבטחים” הזהיר אותה שהזכויות שלה ייפגעו כתוצאה מהמעבר, ענתה ניסים: “לא יידעו אותי בנושא בכלל. יכול להיות שאפילו הסוכן עצמו לא ידע על הדבר הזה”.

טל ניסים ובנה אליעד. צילום: אירית מרפוס

סימה ארקש, אם לילדה בת 3 שבגיל ארבעה חודשים אובחנה עם לקות ראייה, סיפרה שהייתה לה קרן פנסיה ב”מגדל” והיא עברה ל”כלל”. “שאלתי את הסוכן אם זה יפגע בקרן הפנסיה שלי, והוא אמר בביטחון מלא שזה לא יפגע”, היא שיחזרה. “הוא אמר שכדאי לי לעבור חברה כי התנאים שם יותר טובים ושהזכויות שלי לא ייפגעו. אני חושבת שהוא באמת ובתמים חשב ככה, אחרת אין סיכוי שהיה נותן לי לעבור מחברה אחת לשנייה. אני יודעת שהוא לא היה עושה במודע משהו לרעתי”.

ואמנם, התחקיר גילה שחלק גדול מסוכני הביטוח, כפי שההורים טענו, כלל לא מודעים לבעיה. סוכנים שאיתם שוחח “שווים” העידו שרוב גדול של הסוכנים לא מכירים בכלל את הנושא, ולכן לא מיידעים את הלקוחות שמעוניינים לנייד את הקרן שעלולה להיות פגיעה כלכלית קשה בזכויות הילדים.

העמותות התגייסו למאבק וגם ח”כ מאיר כהן

פרסום הכתבה עורר הדים גדולים, וכתבות פולו אפ הופיעו בכלי תקשורת גדולים. בעקבות זאת נרתמו לעניין אנשים וגופים רבים שהחליטו להיאבק נגד העוול שנעשה לילדים ולהוריהם. גילי פארן, סוכן ביטוח מומחה במשפחות מיוחדות, גייס את הניסיון שלו ופעל מול חברות הביטוח וקרנות הפנסיה כדי שיסייעו במציאת פתרון. העמותות אלו”ט, “אותי – עמותה ישראלית לאוטיזם”, איל”ן ואקים איתרו הורים שנפגעו ושיגרו מכתב לרשות שוק ההון והביטוח שבו פירטו כל מקרה ומקרה לגופו.  

חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), לשעבר שר הרווחה, יזם דיון דחוף בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. בדיון, שהתקיים בחודש יולי, הודה כהן ל”שווים” על החשיפה וכינה את המקרה “עוול שזועק לשמיים”. בסיום הדיון דרשה הוועדה מרשות שוק ההון והביטוח לבדוק את הנושא ולהודיע בתוך 45 ימים מה בכוונתה לעשות בנדון.

כאמור, אתמול הודיעה הרשות כי הזכות של ילדים עם מוגבלות לקצבת שארים לכל חייהם תישמר גם במקרים בהם הוריהם ניידו את קרן הפנסיה. ההחלטה חלה גם על מקרי עבר שבהם כבר נשללה זכותם של הילדים לקצבה לכל חייהם בעקבות ניוד הקרן על ידי ההורים.

חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
חבר הכנסת מאיר כהן. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

“עכשיו מאות אלפי ילדים יוכלו לחיות בכבוד”

“זו בשורה ענקית לילדים עם מוגבלויות”, מסר היום ח”כ כהן. “ברצוני להודות לרשות שוק ההון על ההבנה והתשובה החיובית שלהם, כי המצב הקיים באמת דורש תיקון. אני מודה ליו”ר ועדת העבודה והרווחה ולחברי הכנסת שהגיעו לדיון בכדי לעזור לי להעלות את הנושא החשוב הזה לסדר היום הציבורי. יש נושאים שהם קונצנזוס; רווחת הילדים עם המוגבלויות ומשפחותיהם הוא אחד מהנושאים האלה. כשר רווחה לשעבר וכחבר כנסת בהווה, רווחת אנשים עם מוגבלויות בכלל וילדים עם מוגבלויות בפרט הוא נושא שקרוב לליבי. כך פעלתי כשהעברנו את חוק הרווחה לאנשים עם מוגבלויות וכך אמשיך לפעול בכדי לקדם את הנושא בכל עת”.

סוכן הביטוח גילי פארן אמר: “אני חושב שהצדק נעשה. לא היה לי ספק שזה חייב לקרות. כסוכן ביטוח שמטפל במשפחות מיוחדות לא היה לי ברור כיצד מתרחשת האפליה הזו מבלי שיהיה ברור, לא ללקוח וגם לפעמים לא לנציג מחברת הביטוח, מה המשמעות של זה. אין שום סיבה לא לקבל ותק של ילד מיוחד. קרנות הפנסיה מבטחות ללא הצהרת בריאות מיליוני אנשים עם בעיות רקע חמורות פי כמה והסיכון שלהם גדול מזה של הילד המיוחד. מדובר בתיקון חשוב של עיוות היסטורי, ובזכות המאבק שלנו עשרות אלפי, אם לא מאות אלפי ילדים, יוכלו להתקיים בכבוד בעתיד”.

גילי פארן. באדיבות המצולם

אור קשת, מנהל האגף לקידום זכויות וקשרי ממשל באלו”ט: “ההודעה של רשות שוק ההון היא בשורה חשובה עבור מאות אלפי ילדים עם מוגבלות והוריהם. מעתה כל הורה לילד עם מוגבלות יהיה חופשי לנייד את כספי הפנסיה שלו ללא חשש מאובדן הכיסוי הביטוחי שמגן על הילד במקרה של פטירת ההורה. אנו באלו”ט יחד עם ארגונים נוספים המייצגים אנשים עם מוגבלות נמשיך לעקוב אחר יישום הנוהל החדש של הרשות בשטח. תודה מיוחדת לח”כ מאיר כהן וליו”ר ועדת הרווחה, ח”כ ישראל אייכלר, על שיתוף הפעולה בקידום הנושא”.

************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************


חיפאית, עברה בתי ספר כל שנתיים בכל העולם מכיתה א׳ ועד שהתגייסה. אדריכלית, אבל כותבת מאז ומעולם. מעדיפה ללמוד אנשים מלתכנן בניינים.

כתבות אחרונות