נושאים קשורים

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג

ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן
הסתדרות 480-100

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי
ראשיבריאותבניגוד להנחיות, קופ"ח כללית מערימה קשיים על ילדה עם ניוון שרירים

בניגוד להנחיות, קופ”ח כללית מערימה קשיים על ילדה עם ניוון שרירים

לפי נהלי משרד הבריאות, נדין נאתחו בת ה-12 זכאית לקבל מהקופה אוכל, חיתולים ופיזיותרפיה. אז למה הוריה צריכים להיאבק על כל זכות ולהפעיל עורך דין? כללית בתגובה: "אנחנו בקשר עם המשפחה ומנסים להסדיר את הזכאויות"

נדין נאתחו והוריה אדם והנא. ארבע שנים באשפוז ביתי (צילום באדיבות המשפחה)

זה סיפור מקומם על מאבק מיותר ומתסכל של הורים לילדה עם מוגבלות – שנאלצים להילחם על כל סיוע מקופת החולים שמגיע להם בחוק.

נדין נאתחו היא ילדה בת 12, שמתמודדת מאז לידתה עם מחלת ניוון שרירים (SMA). בארבע השנים האחרונות היא מאושפזת בביתה ומטופלת על ידי הוריה, אדם והנא.

נדין מבוטחת על ידי קופת חולים כללית. לפי נהלי משרד הבריאות וחוזרים רשמיים, כמאושפזת בית, מחויבת הקופה לספק לה אוכל, חיתולים, משטחי החתלה וטיפולי פיזיותרפיה. ואולם הוריה מספרים כי מימוש כל אחת מהזכויות הללו כרוך במאבק, חילופי מכתבים וטלפונים והפעלת עורך דין – וגם כל אלו לא מספיקים כדי לקבל את מלוא הסיוע.

כך למשל, במשך ארבע השנים האחרונות לא סיפקה הקופה מזון לנדין. רק לאחר מאבק ממושך ופנייה לעורך דין, החלה לפני שבועיים לקבל פפטמן, המזון הדרוש לילדה, אשר מסופק בבית המרקחת של הקופה. בנוגע לחיתולים ומשטחי החתלה – הללו לא מסופקים על ידי הקופה עד היום.

ומה בנוגע לטיפולי פיזיותרפיה? רופאיה של נדין ממליצים על שניים עד שלושה טיפולים שבועיים, ועד לאחרונה היא לא קיבלה אפילו אחד מהקופה. רק לאחרונה, אחרי שההורים הפעילו עורך דין שפנה לקופה, פתאום יצרה איתם פיזיותרפיסטית קשר לתיאום טיפול שבועי אחד בלבד. כאמור, לפי המלצת רופאיה ולשיפור מצבה – היא זקוקה ליותר.

כמו כן, למאושפזי בית מגיע החזר שעות סיעוד לפי אחוזי הנכות ומצבם הרפואי. עד לתחילת השנה הנוכחית, עמד ההחזר על 1,400 שקלים בלבד. “בתחילת השנה גילינו מאנשים אחרים שיש להם ילדים מאושפזים בבית שמקבלים הרבה יותר”, מספר נאתחו. “פנינו לכללית, ובאופן פתאומי הם העלו לנו ל-2,200 שקלים”.

לדבריו, גם את הסכום הזה הם בקושי רואים, שכן הם משתמשים בו כדי לקנות לבתם את המוצרים שהיו אמורים לקבל מהכללית. “הקצבה מתקזזת לנו כמעט לגמרי”, מעיד האב.

העלות הכוללת של המוצרים שלא סופקו לה לאורך השנים עומדת על 2,000 שקל בחודש, וסך הכל כ-100 אלף שקל כל השנים. זהו סכום שהיה עוזר להוריה לשכור לה מטפלת – וכך להפחית את הפסד ימי העבודה שלהם. “אני נאלץ להפסיד ימי עבודה כדי להישאר איתה”, מספר האב. “אנחנו נותנים לה את הטיפול הביתי הטוב ביותר שאפשר. תעיד על כך העובדה שמעבר לאשפוזים הקבועים שלה, היא לא הגיעה אפילו פעם אחת לבית חולים”.

“נותנים לה את הטיפול ההביתי הטוב ביותר”. נדין נאתחו (צילום באדיבות המשפחה)

נאתחו מספר כי פנה לקופת חולים כללית בבקשה לקבל את ההחזר המדובר באופן רטרואקטיבי. לאחר שלא קיבל תשובה, החליט לפנות ל”שווים”.

במהלך השבועות האחרונים, מאז פנה, היינו בקשר עם כללית, אך גם בשיחה איתנו הם הכחישו שהם צריכים לספק את המוצרים הנ”ל. כשהעברנו להם את כל המסמכים המוכיחים את טענת האב, הם אמרו שזה בבדיקה, אך חלפו שבועיים ולא התקבלה תגובה.

בנוסף לפנייתו אלינו, פנה האב גם לעורך דין – מה שהביא לכך שהוא החל לקבל זיכויים על האוכל – אבל לא על שאר המרכיבים. “הם עדיין מכחישים שהם צריכים לספק את מוצרי ההחתלה והחיתולים ולהחזיר את כל הכספים שלא נתנו לנו כל השנים”, מסכם האב.

מקופת חולים כללית נמסר בתגובה: “אנו עומדים בקשר רציף עם המשפחה, והיחידה לטיפול בית מלווה את הטיפול של נדין לאורך השנים במקצועיות ובמסירות. מספר שעות הסיעוד נקבע לאחר הערכה רפואית מקצועית ובהתאם למצבה הרפואי של המטופלת, ובהלימה למצבה בכל תקופת זמן. באשר לצריכת התרופות והמזון הרפואי במרשם, המטופלת תקבל החזר בגין צריכה בין נובמבר 2019 ועד אוגוסט 2023, בניכוי שעות סיעוד שקיבלו באותה תקופה. נציין כי ההחזרים עבור מוצרי ספיגה ניתנים מטעם ביטוח לאומי. אנו ממשיכים לעמוד בקשר עם המשפחה ולהסדיר מולם את הזכאויות המגיעות להם. מחזקים ידיהם”.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות