נושאים קשורים

הלהקה האוטיסטית שביצעה שיר לזכרה של נויה דן

חברי להקת "ויסות חושי", המורכבת מנגנים וזמרים על הרצף בתפקוד גבוה, עלו לבמה בתיאטרון תמונע בתל אביב כדי לשיר לזכרה של הנערה הצעירה שנרצחה ב-7 באוקטובר

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?



“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג
ראשיאנשים עם מוגבלויותרוצים תעודת כלב שירות? רק תשלמו כסף

רוצים תעודת כלב שירות? רק תשלמו כסף

חברת "ברודוג" מבטיחה לספק לכל כלב תעודת "חיית סיוע", למרות שאינו משרת אדם עם מוגבלות. תחקיר "שווים"

כלב סיוע (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק
כלב סיוע (אילוסטרציה). צילום: ביגסטוק

א’, צעירה עם מוגבלות, נתקלה בפרסום ברשת שעיצבן אותה נורא. “יש איזו חברה ישראלית שמציעה לכל בעל כלב שרוצה לקחת אותו לחו”ל תעודת כלב שירות, לא משנה אם יש לו או אין לו מוגבלות”, סיפרה בכעס ל”שווים”, “זה מריח כמו קומבינה”. כדי לאמת את החשש של א’, יצאנו לבדוק בעצמנו את השירותים של חברת “ברודוג”.

“רוצים לדאוג לכלב שלכם ולא לבטל חופשות בגלל פנסיונים?”, נכתב בעמוד הבית של החברה, “יש לנו פתרון בשבילכם – כרטיס ותעודת כלב שירות בארה”ב”. בהמשך מודגש כי תעודות “כלב השירות” שמנפקת החברה מיועדות לכל בעלי הכלבים, גם לאנשים ללא מוגבלות, וכי האישור מונפק בכפוף לתקנות ה-ADA (חוק שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות האמריקאי).

שיחה שערכנו עם חברת “ברודוג”

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


התקשרנו לטלפון המוצג באתר החברה, וביקשנו לשוחח עם נציג. בשיחה שאלנו אם גם אנשים ללא מוגבלות יכולים להיעזר באישור הנכסף, ולקבל “הכשר” לכך שהכלב שלהם הוא כלב סיוע, ובכך להשתמש בחוק הנגישות על מנת למצוא לו “סידור הולם”. “אפשר לעשות לך כרטיס גם אם אין לך שום מוגבלות”, נאמר לנו בשיחת הטלפון עם נציג “ברודוג”. “אחרי כל התהליך, אתה תוכל להיכנס עם הכלב שלך לכל מקום שמכבד כלבי שירות: מלונות, טיסות, קניונים וכדומה”.

צילום מסך מאתר "ברודוג"
צילום מסך מאתר “ברודוג”

פרצה מנוצלת בחוק?

על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אדם עם כלב שירות או נחייה רשאי לקבל תמיכה וסידור הולם לחיה שלו כשהוא מגיע למקום ציבורי. עם זאת, רק בשנה שעברה הוכנסו רשמית הסעיפים הקובעים בחוק מהי חיית סיוע. על פי החוק, חיית שירות היא כזו שאומנה לתת סיוע לפי הדרכה של מאמן חיית שירות או של מרכז הכשרה כדי לתת שירות לאדם עם מוגבלות. המוגבלויות המצוינות בחוק הן פיזיות ותנועתיות, מחלות שונות לרבות אפילפסיה וסוכרת, אלרגיות מסכנות חיים, אנשים שזקוקים לסיוע בצרכים תפקודיים שנובעים ממוגבלות שכלית התפתחותית ולאנשים עם מוגבלות שמיעה.

כדי להשתמש בהטבות של אנשים עם כלבי שירות (בגישה למקומות ציבוריים, היתרי נגישות וכד’), משתמשים ב”ברודוג” בתעודה המונפקת בכלל בארה”ב. מבדיקה באתר החברה, התגים המונפקים על ידי החברה מקשרים לחברה בשם Service Dog Certifications (רישוי כלבי סיוע). החברה פועלת בארה”ב, ובדף האודות שלה היא מסבירה כי אינה גוף ממשלתי או רשמי, משום שאין גוף שכזה המוסמך להעניק תעודת כלב שירות.

למרות הטענות האלו, מקריאה בתקנות ה-ADA עולה כי חיית שירות מוגדרת כזו “המאומנת באופן אינדיבידואלי לבצע עבודה או ביצוע משימות עבור אנשים עם מוגבלות. העבודה או המשימה שהחיה אולפה לספק, חייבת להיות קשורה ישירות למוגבלות של האדם”. על פי דיווחים מקומיים בארה”ב, גם שם הרשויות מתקשות באכיפת החוק, ונאלצות להדק את התקנות המאפשרות להכיר בחיה כחיית שירות.

תעודה לכולם ב-1,800 שקלים

כמעט מיותר לציין כי הכשרתם התקנית ועבודתם של כלבי השירות היא חשובה לאין שיעור לאנשים עם מוגבלויות ומחלות שונות. ההצגה של כלב שאינו מוכשר לכך ככלב שירות, לא משנה לאיזו מטרה, היא פגיעה קשה בזכויותיהם של אנשים הזקוקים לחיות שירות ולכלבי נחייה.

כשעימתנו את נציגי חברת “ברודוג” עם התנאים להם זקוק כלב שירות כדי לקבל תעודת רשמית על פי החוק האמריקאי, הם הדפו את הטענות ואמרו שכל אדם יכול להנפיק את התעודה לכלב שלו. נציגי החברה אף העלו לאתר סרטונים שמוכיחים שהכרטיס שהם מנפיקים הוא אמיתי, וניתן גם לאנשים ללא מוגבלות. “ראית בסרטונים שהאנשים נכנסו עם הכלב לשמורת טבע, לשדה תעופה ולמטוס”, אמר לנו הנציג בשיחת טלפון.

בהמשך טען הנציג כי התהליך להנפקת התעודה אורך כארבעה שבועות. “אנחנו רק צריכים סרטון שלך עם הכלב בו אנחנו רואים את הכימיה איתו, שהוא מסתדר איתך”, הסביר בשיחה. המחיר, הכולל את הנפקת התעודה, הרישיון ו”וסט” מיוחד של כלב שירות – 1,800 שקלים.

צילום מסך מאתר "ברודוג"
צילום מסך מאתר “ברודוג”

ההסדרה בישראל – תקועה

גורם בכיר בענף כלבי השירות ציין בשיחה עם “שווים” כי הכשרה לכלב סיוע אורכת כעשרה חודשים, במהלכם הכלב עובר מבחנים במרחב הציבורי והפרטי, ורק לאחר מכן בעליו יהיה רשאי לשאת תעודה רשמית שתאפשר בהכרתו כחיית סיוע.

בחודש יוני האחרון נדחה בשנה יישום החוק הדורש הכרה רשמית בחיות סיוע בישראל. במשרד הרווחה טענו כי תהליך הקמת ארגוני הגג ומרכזי ההכשרה לכלבי סיוע ידרשו משאבים כוח אדם וזמן רבים. כמו כן, גלגלו את האשמה על חילופי השלטון בשנה האחרונה, במהלכם הוחלפו מ”מ השר והמנכ”ל.

חשוב לציין, כי כיום קיימות חברות בארץ שיכולות לאמן כראוי ולנפק תעודה רשמית לכלבי שירות. בשיחה עם נציגי חלק מאותם מרכזי הכשרה, נאמר לנו כי אותה תעודה ניתנת רק לאדם עם מוגבלות הזקוק לשירותיו של כלב הסיוע, ולא לכל אדם החפץ בהטבות הכרטיס.  

חברת “ברודוג” העדיפה שלא להגיב לנאמר בכתבה.

יליד 1998, רווק. נולד עם חולשה בפלג גוף שמאל. כותב מגיל 14 סדרות. משחק טניס כיסאות גלגלים באופן תחרותי

כתבות אחרונות