נושאים קשורים

שחקנית בריטית על כיסא גלגלים זכתה ב”פרס התיאטרון”

איימי טריג נולדה עם פגם בעמוד השדרה, אבל לא נתנה לזה לעצור אותה. השבוע זכתה בפרס יוקרתי בלונדון. "בעבר אנשים היו נגד ליהוק שחקנים נכים, לשמחתי זה השתנה"

חוק חדש ישים סוף לתביעות ייצוגיות קנטרניות בתחום הנגישות

בשנים האחרונות יותר ויותר עסקים קטנים נתבעים, שלא בצדק, על הפרות קלות של חובות רגולטוריות שאינם בקיאים בהן. משרד המשפטים פועל לצמצם את התופעה

שאלו בנפשכם: איך מאריכים שובר סל שיקום?

במדור "שאלו בנפשכם" מוזמנים מתמודדי נפש ומשפחות לשאול שאלות על זכויות בכל תחומי החיים – וכתבנו אמיר שטיין יענה. והפעם: מה עושים כשהשובר שקיבלנו מהוועדה פג תוקף?

“דיכאון מי יודע”: ההגדה המיוחדת למתמודדי נפש ומשפחותיהם

"הגדת הנפש", שהופקה על ידי עמותת "משפחות בריאות הנפש", מבקשת לספר את סיפורם של המתמודדים ובני המשפחה ברוח החג



ליהנות מהים כמו כולם: תכירו את “חוף האוטיסטים” החדש

בשבוע שעבר הוקם בחוף אכדיה צפון בהרצליה מתחם מונגש לאנשים עם מוגבלויות בלתי נראות. במקום יש לוח תקשורת ויחולקו גם צמידי זיהוי
ראשיחדשות"עדיף למות בבית": 12 ילדים מונשמים לא התחילו את שנת הלימודים

“עדיף למות בבית”: 12 ילדים מונשמים לא התחילו את שנת הלימודים

התלמידים, שהתחנכו עד לא מזמן בבית החולים אלי"ן בירושלים, שובצו במסגרות בקהילה שאינן מותאמות לצרכיהם. ההורים: "לא קיבלנו מענה"

מחאת ההורים מול ביה"ח אלי"ן
מחאת ההורים מול ביה”ח אלי”ן

לא יתחילו את שנת הלימודים כראוי: 12 ילדים מונשמים עם ניוון שרירים מורכב מפונים מבית החולים אלי”ן בירושלים, ללא מסגרת חינוכית הולמת המתאימה לצרכיהם. לטענת בית החולים, הפינוי למרות מצבם הרפואי הקשה נעשה במטרה לשלבם בחזרה בקהילה.

נדיה שרבאתי, אימם של יוסוף (12) ובלקיש (9), הנמנים עם אותם 12 הילדים המפונים מבית החולים, אמרה בכאב ל”שווים”: “אני פגועה מאוד. במשך שנים בית החולים היה בית חם עבורנו. הם השתמשו בילדים שלי כדי לקבל תרומות מחו”ל, ועכשיו אנחנו מרגישים שזורקים אותנו כמו זבל”.

בתה השלישית של שרבאתי נפטרה בעקבות סיבוכי מחלת ניוון השרירים, והיא מאמינה שזמנם של יוסוף ובלקיש קצוב, והיא רוצה לעשות הכל כדי שיקבלו את הטיפול הטוב ביותר עד סוף חייהם. “הילדים שלי לא יודעים לדבר ולהתבטא, הם מדברים רק עם העיניים. מצבם הרפואי רק הולך ומחמיר. בלי טיפול ראוי יש סכנה ממשית לחייהם”, אומרת האם. “הם צריכים טיפול כל הזמן גם כשהם במסגרת החינוכית”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


לדבריה, אף גורם מוסמך מטעם בית החולים או כל רשות אחרת סייע בהעברת הילדים מבית החולים למסגרת הראויה. “אנחנו מרגישים ששמו אותנו בערפל כל הזמן הזה”, מספרת אמא אחרת לילדים המאושפזים באלי”ן. “אמרו לנו שיעזרו לנו לעשות את המעבר, אבל אף אחד לא עזר לנו ופשוט אמרו לנו לצאת מהבית חולים”.

להורים אין מענה

יצחק טובול, פעיל חברתי, אבא לשלושה ילדים עם מוגבלות ותושב ירושלים, נרתם לעזור להורים שילדיהם מאושפזים באלי”ן. “מתחילת השנה ההורים עומדים מול בית החולים, מפגינים ודורשים תשובות ברורות. מי ידאג לילדים שלהם? אין מענה”, הוא מספר ל”שווים”. “אף אחד לא מוכן לקחת את האחריות. ההורים מרגישים כי בין התנאים שיש כאן בבית החולים למה שמציעים להם – שמיים וארץ. והם לא מוכנים לשחק רולטה על החיים של הילדים שלהם”.

מבית חולים אלי”ן נמסר בתגובה לדברים: “אנחנו מאמינים כי הדבר הנכון ביותר עבור כל ילד וילד הוא שילובו בחזרה בקהילה. לאחר שילובם המוצלח של ילדי מערב העיר, שמחנו להתבשר במהלך השנה כי משרד החינוך בשיתוף עם עיריית ירושלים פותחים כיתות מותאמות גם במזרח העיר, מה שמאפשר לילדים ללמוד בסביבתם לצד בני גילם. לאור זאת, התחלנו במאמצים להכנת הילדים לקראת המעבר, ובחודש שעבר הגיע צוות מטעם העירייה לאלי”ן וצוות אלי”ן החל בהכשרתם לקראת המעבר לכיתה החדשה”.

משרד החינוך: “מטפלים באופן אישי”

ממשרד החינוך נמסר: “לכלל התלמידים קיים שיבוץ בבית הספר אל בכרייה בשכונת ואדי ג’וז, המתמחה בתלמידים על כסאות גלגלים ובמצבים רפואיים מורכבים. בנוסף, הותאמו לכל התלמידים שירותי רפואה לטיפולים פולשניים ע”י חברת ‘ביקור רופא’. נושא שיבוצם של תלמידים אלה טופל באופן אישי ע”י מפקחת החינוך המיוחד שעורכת פגישות שוטפות עם ההורים ועם גורמים מעיריית ירושלים. להורים הוצעו שני בתי ספר לשיבוץ, אל אמל בשכונת עיסוויה ואל בכריה בוואדי ג’וז.

“לפני כשבועיים, לאחר התנגדות ההורים לשיבוץ באל אמל, מנהל ביה”ס אל בכריה נפגש עם ההורים בבית הספר והציג להם את ביה”ס ואת ההערכות לקליטת ילדיהם. מדובר בבי”ס ותיק ומנוסה הראשון שהוקם במזרח העיר לפני יותר מ-30 שנה. כיום בית הספר נמצא במבנה מפואר וחדשני, מאובזר בכל האמצעים והציוד הנדרש לתלמידים במגבלות זו. בבית הספר צוות מורים מסור, ותיק ומנוסה ביותר, וצוות פרא רפואי מלא בכל מקצועות הבריאות. ההורים מעוניינים בשיבוץ בבי”ס במערב העיר, אך אין מקום בבתי הספר במערב העיר ויכולת לקלוט אותם שם.

“מדובר בתלמידים ממזרח ירושלים, שהיו עד כה בכיתת תלמידים חולים בביה”ח אלי”ן, ביה”ח העביר את שיבוץ התלמידים למשרד החינוך, היות ואינם יותר מאושפזים בביה”ח.

אנו מבינים את חשש ההורים מהמעבר והשינוי ביציאה מביה”ח אלי”ן, אנו עושים כל שנדרש על מנת לקלוט אותם בביה”ס אל בכרייה ולתת להם מענה חינוכי, טיפולי ורפואי מותאם לצרכיהם. מפקחת ביה”ס היאם שיבלי, תמשיך לעקוב באופן אישי אחר קליטתם של התלמידים באופן מיטבי”.

עיריית ירושלים: “נלווה את ההורים”

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: “עיריית ירושלים נמצאת בדיאלוג שוטף עם ההורים ומלווה אותם בתהליך המעבר בין בית החולים ללימודים בקהילה. להורים הוצעו שני בתי ספר במזרח העיר, המתאימים לצרכי הילדים וליכולתם. לעירייה מוכרים שמונה מקרים, שלכולם הוצע שיבוץ – הן בית הספר אילנות והן בבית הספר אל-בכרייה.

“הטיפול הרפואי למסגרות החינוך המיוחד מנוהל על-ידי חברה שזכתה במכרז מטעם משרד החינוך. חברה זו, מספקת צוות רפואי ושירותים לכלל הילדים ולמונשמים בפרט. על כן, השירות אותו יקבלו ההורים בבתי הספר שהוצעו להם במזרח העיר, יהיה זהה לשירות הניתן בבתי הספר במערב העיר. כמו כן, בוצעה היכרות בין הצוות הרפואי של החברה לבין הילדים טרם שחרורם מבית החולים אלי”ן.

“כחלק מהשיח ומליווי ההורים ע”י עיריית ירושלים, הוצע להורים להגיע לסיור בבית הספר במזרח העיר, אך רק זוג הורים אחד בחר להגיע לסיור.  בית הספר אל בכרייה במזרח העיר נמצא בסמוך לבית החולים הדסה, הר הצופים, כך שאם חלילה יהיה צורך בטיפול רפואי דחוף, הילדים יגיעו לבית החולים בתוך דקות ספורות. יודגש כי בית הספר המדובר עבר בתקופה האחרונה שיפוצי עומק.

“עיריית ירושלים תמשיך ללוות את ההורים ולסייע להם ככל האפשר, בכדי להקל על מעבר התלמידים ולאפשר התחלת שנת הלימודים בצורה המיטבית ביותר”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות