נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים
הסתדרות 480-100

עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיאנשים עם מוגבלויותביטוח לאומי: אלו הזכויות שמגיעות לנפגעי טרור וחרדה

ביטוח לאומי: אלו הזכויות שמגיעות לנפגעי טרור וחרדה

בעקבות מלחמת "חרבות ברזל", הביטוח לאומי הוציא דף מידע עם שאלות ותשובות על כל הזכויות בביטוח הלאומי לנפגעי פעולות האיבה

ביטוח לאומי במלחמת "חרבות ברזל". צילום מסך מתוך הפייסבוק של הביטוח הלאומי
ביטוח לאומי במלחמת “חרבות ברזל”. צילום מסך מתוך הפייסבוק של הביטוח הלאומי

מצב החירום שהופעל בעקבות מלחמת “חרבות ברזל”, האבדות והפגיעות הרבות בעורף האזרחי הובילו רבים לתהות לגבי זכויותיהם בעת הזו. היום (שלישי) מפרסם הביטוח הלאומי דף מידע רשמי המרכז את התגמולים וההקלות הרבות שמגיעות לאלו שנפגעו פיזית או נפשית בעקבות ההסלמה הביטחונית של הימים האחרונים.

למי פונים הפצועים, בני משפחותיהם ומשפחות הנרצחים כדי לקבל מידע על הזכויות המגיעות להן?
הביטוח הלאומי פתח קו חירום ייעודי לסיוע בזכויות לפצועים ובני משפחותיהם וכן למשפחות שאיבדו את יקיריהן. הזכויות שניתן לקבל כוללות סיוע כלכלי בלינה ליד ביה”ח, זכאות סיוע למי שאיבד את הכנסתו בתקופת האשפוז של קרוב משפחתו, החזרי הוצאות תרופות, החלמה, מכשירי עזר רפואיים ועוד. כמו כן, המוקד מסייע למשפחות השכולות בהסעות, הבאת קרובים מחו”ל, השתתפות ברכישת קבר וכיו”ב.

המוקד פעיל בימים א’-ה’ בין השעות 08:00 ל-20:00. טלפון: 02-6269999


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


כיצד מתחילים את התהליך בביטוח הלאומי להכרה כנפגע פעולות איבה?
מיד לאחר פעולת הטרור, עובדי אגף האיבה והשיקום בביטוח הלאומי בדרך כלל יוצרים קשר עם בתי החולים והמאושפזים, ויעניקו ייעוץ, הדרכה והכוונה לפי הצרכים. עם זאת, ישנם נפגעי חרדה או אנשים שהושפעו בהיבטים נפשיים שלא בהכרח פונו למוסדות רפואיים, וחשוב שיידעו כי הם עשויים להיות זכאים לטיפול ומענקים מהביטוח הלאומי. לצורך בדיקת התנאים לזכאויות, אפשר להיכנס בכל זמן לאתר הביטוח הלאומי ולמלא בקשה לנפגע איבה.

איך מקבלים הכרה כנפגע/ת איבה?
הכרה באירוע כפעילות טרור נקבעת על ידי משרד הביטחון, ובימים אלה מתבצעות פעולות רבות למתן מענה מידי בתגמולים ובסיוע למשפחות בהיבט כלכליים ונפשיים בעקבות המצב החריג.

מה ההבדל בין הזכאות במשרד הביטחון לחיילים שנפצעו ובין אזרחים המטופלים על ידי הביטוח הלאומי?
אין כל הבדל. כל הזכויות הניתנות בביטוח הלאומי לנפגעי פעולות האיבה זהות באופן מלא לנכי צה”ל במשרד הביטחון.

מהן הזכויות מהביטוח הלאומי שמגיעות למשפחות של חללי פעולות איבה?
הביטוח הלאומי מעניק בשלב הראשוני “הוצאות אבל” (התאלמנות, קבורה וכו’), סיוע באחזקת מקום הקבורה והמצבה, טיפולים פסיכולוגיים, נפשיים וכן רפואה משלימה (הידרותרפיה ועוד). כמו כן, הביטוח הלאומי מסייע בהסעות ללוויה, הבאת קרובים מחו”ל, השתתפות ברכישת חלקת קבר ועוד.

לאחר שלב זה, אגף איבה ואגף השיקום של הביטוח הלאומי ילוו את המשפחות בשיקום כלכלי ומקצועי, עזרה במידת הצורך בהטבות בתחום הדיור, רכב וניידות, מימון בנושאים רפואיים, מענקים שונים וכיו”ב. בהמשך, אגף נפגעי איבה ואגף השיקום בביטוח הלאומי ימשיכו ללוות את הפצועים והמשפחות במתן מענה כלכלי ושיקומי כמו תגמולים חודשיים, שירותי יעוץ וטיפול נפשי לפצועים ולמשפחות, רפואה משלימה, הטבות בתחום הדיור, סיוע במימון מכשירים רפואיים, התייעצויות רפואיות, מימון ניתוחים וכן מענקים שונים.

לאחר מכן ובכל ציון שנתי, הביטוח הלאומי ממן הסעות לבית העלמין כמו גם ממן אחזקת הקבר. בנוסף, אחת לשנה מעניק לאלמנה ולהורים השכולים מענק אזכרה. אחת לחמש שנים המשפחה יכולה לבקש גם סיוע בהנצחה פרטית.

מה הסיוע שמשפחה של פצועי המלחמה יכולה לקבל באופן מידי בשעה שהם ליד יקיריהם בבתי החולים?
משפחות הפצועים שאושפזו בבתי החולים בכל רחבי הארץ זכאים לאובדן הכנסה לבן משפחה השוהה ליד מיטתו של הפצוע או הפצועה, זכאות לבני משפחה להוצאות כלכלה, נסיעות, חניה וסידורי לינה באם הם מתגוררים במרחק רב מביה”ח או במצבים ייחודיים ועוד. הביטוח הלאומי הקים אתר ייעודי בדף הבית שלו עם כל הזכויות שמתעדכנות כל העת במצב החירום זה. לאחר שלב ראשוני זה – הביטוח הלאומי ילווה את הפצועים ובני משפחותיהם בהליך ההחלמה והשיקום עם יועצים סוציאליים ומומחים מאגף איבה והשיקום של הארגון.

הייתי נוכח בפעולת טרור ואני לא ישן בלילה, למי עלי לפנות?
הביטוח הלאומי בשותפות משרד הבריאות מממן בחינם סל טיפולים נפשיים לנפגעי חרדה עקב פיגועים ואירועים ביטחוניים מבלי להגיש בקשה לארגון. בהתאם לצורך, הטיפול מתבצע באופן פרטני, או משפחתי או קבוצתי והוא ניתן במסגרת מרפאות בריאות הנפש, מרכזי חוסן ועמותות שונות הפרוסות בכל רחבי הארץ (הרשימה המלאה באתר הביטוח הלאומי). רשימת מוקדי הסיוע בכל הארץ מתעדכנת כל העת באתר הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות.

נפגעתי מפעולת טרור ואושפזתי בבית חולים ולכן נעדרתי מהעבודה למספר ימים – מי יכול לפצות או לעזור לי?
הביטוח הלאומי יכול לסייע במקרים מסוימים ולממן את הטיפול הרפואי ואת היעדרותך מהעבודה, לאחר שתוכר כנפגע פעולות איבה. הביטוח הלאומי עשוי לממן את כל הטיפולים הרפואיים הקשורים בפגיעתך בזמן תקופת האשפוז ולאחריה (כולל תרופות, נסיעות ועוד).

כדי לקבל פיצוי על אובדן ימי עבודה יש למלא גם בקשה לתגמול טיפול רפואי (תט”ר). בנוסף, צוות השיקום של הביטוח הלאומי עורכים ביקורים בבתי החולים כדי להעניק סיוע ראשוני (בהתאם לחומרת הפגיעה והמצב המשפחתי) – החזרי תשלומי אוכל, חנייה, בייביסיטר ועוד.

נפגעתי בפעילות טרור ואני אימא לילדים קטנים, מי יסייע לי בהתארגנות בבית?
עובדת סוציאלית מטעם הביטוח הלאומי תוכל ללוות אותך ולנסות לסייע במצב החירום. במידת הצורך ניתן להתקשר למספר: 02-6463488 בימים א’ עד ה’, בין השעות 9:00 עד 15:00 וכן למוקד הייעודי של הביטוח הלאומי שהוקם למצב חירום זה: 02-629-9999 בימים א’-ה’ בין השעות 08:00 עד השעה 20:00.

אני מרגיש מאוד בודד והחברים שהיו לי בעבר כעת לא מבינים אותי, מה האפשרויות שלי? הביטוח הלאומי הקים וממן מועדון חברתי-שיקומי לנפגעי פעולות איבה (המוכרים עם לפחות 20% נכות) בכמה ערים מרכזיות (באר שבע, ירושלים, ראשון לציון). המועדון הוא מקום בטוח עם צוות מקצועי, ובו ניתן להכיר אנשים שמבינים אותך וביחד תוכלו להיפגש במגוון חוגים ופעילויות.

רפורמת “נפש אחת” הרחיבה את הזכאות לטיפולים, ובין היתר גם בסיוע במימון טיפול נפשי של בני משפחה מדרגה ראשונה לאלו המקבלים קצבה לנפגעי פעולות האיבה בשל פוסט טראומה, פגיעה נפשית ופגיעת ראש. בנוסף, הזכאים במסגרת רפורמת “נפש אחת” מקבלים סיוע בשווי שנתי של עד 5,000 ש”ח בטיפולים אלטרנטיביים, כגון: פילאטיס, יוגה, דיקור, טווינה ועוד.

איך אני מקבל תעודת נכה ופטור מתור?
כל נפגע איבה המוכר מעל 10% ומעלה לצמיתות, מקבל אוטומטית תעודת נכה המקנה הנחות בשלל גופים. לדוגמה: הנחה בתחברה ציבורית, כניסה לאתרים ומוזיאונים ועוד. תעודת פטור מתור ניתנת למי שנקבעה לו מעל 40% נכות (נפשית או פיזית).

את שתי התעודות ניתן להוציא בקלות וביעילות באופן דיגיטלי ובלחיצת כפתור אחת באתר הביטוח הלאומי ותוקפו הוא לשבע שנים או עד סיום תקופת הזכאות.

ההטבות לנפגעי האיבה תלויות בדרגת הנכות, ובין היתר קיימות השתתפויות בהוצאות טלפון, בהנחה בשכר דירה לדיירי עמידר, בדמי נסיעה, במענקים שנתיים בהבראה, בחימום, בביגוד והנעלה ועוד. ניתן לקרוא על כל ההטבות באתר הביטוח הלאומי.

אני מעסיק באזור הדרום ואין בידי האפשרות לשלם מקדמות בשעה זו. מה עושים?
הביטוח הלאומי נערך למצב חירום זה ויאפשר מחיקה של כל הריביות והצמדות בעקבות אי התשלום שנוצר בעקבות המלחמה. חשוב לזכור, תשלומי הביטוח הלאומי הם מעגליים – מה שנגבה עובר לתשלומי קצבאות עבור כלל אזרחי ישראל כל חודש.

לעוד שאלות ניתן לפנות לאתר הביטוח הלאומיאתר הביטוח הלאומי ולרשתות החברתיות (פייסבוק, אינסטגרם וטלגרם), על הזכויות וההטבות שמתווספות מידי יום

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות