נושאים קשורים

כשטיילור סוויפט משתפת באובדנות שלה, היא מצילה חיים

באלבום החדש שלה, "מחלקת המשוררים המעונים", הזמרת המצליחה בעולם כבר לא מסתירה כלום. אמיר שטיין, מעריץ ותיק, האזין, הזדהה והתרגש

נזרקתי השבוע כי אני “עושה סרטים”, אבל לא כל בחורה ככה?

עזבו את זה שאני עם הפרעת אישיות גבולית והתגובות שלי תמיד דרמטיות מהממוצע, אבל מה, לא כל אחת הייתה שמה לו ברקס? הטור של רננה אורן

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד



“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"
ראשיאנשים עם מוגבלויותדרוש בדחיפות: צו 8 למערכת בריאות הנפש

דרוש בדחיפות: צו 8 למערכת בריאות הנפש

בזמן שמערך בריאות הנפש בקריסה, הגיעה עכשיו המלחמה שתגבה מחיר נפשי כבד מעשרות אלפי אזרחים וחיילים. המדינה, ובמיוחד שר הבריאות, חייבים לעשות מעשה

שר הבריאות משה ארבל. צילום: דוברות הכנסת

אם יש משהו שהמדינה שלנו נוטה לעשות, זה לתפוס את עצמה לא מוכנה. רוצים דוגמה? לפי פיקוד העורף, אם תהיה רעידת אדמה בבית שאן, כ-12 אלף איש עשויים למות. הבניינים בעיר במצב רע מאוד. בית שאן נמצאת על קו השבר הסורי-אפריקאי. מדובר באזור בסיכון גבוה לרעידות אדמה. האם המדינה נערכת? לא.

אסון מירון, המתקפה של חמאס על עוטף עזה – לא חסרים אירועים מהשנים האחרונות שהמדינה הגיעה אליהם לא מוכנה. לא הייתי רוצה להיות עוד נביא במשתה בלשאצר שכותב על הקיר “הנה המשבר הבא, תטפלו בו” ולראות את כולם מתעלמים. בה בעת אסור לשתוק ופשוט לראות את האסון הבא קורה מול העיניים.

מדינת ישראל נמצאת במשבר נוראי בתחום בריאות הנפש. כולם יודעים את זה. ראש הממשלה, שר הבריאות משה ארבל, אחד השרים הרציניים היחידים בממשלה, מערכת הבריאות, אנשים שזקוקים לטיפול וממתינים זמן בלתי סביר לקבל אותו; הורים שילדיהם צריכים עזרה ולא זוכים לקבל אותה.

זמן המתנה של שנתיים

פסיכיאטרים שמפנים למרפאות בריאות הנפש מבהירים למטופלים שזמן ההמתנה הוא בערך שנתיים ועדיף להם למצוא טיפול פרטי. בתי חולים פסיכיאטריים נמצאים רוב הזמן בתפוסה מקסימלית או אפילו חורגת. לפני כשבועיים החליטו מנהלים של עשרה בתי חולים פסיכיאטריים ברחבי הארץ לסגור את המיון בשעה 16:00 במקום לעבוד 24/7, עקב מחסור בכוח אדם. מערך סל שיקום נמצא במחסור קריטי במדריכי ומדריכות שיקום. למרות שכל שירותי בריאות הנפש מעוגנים בחוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק שיקום נכי נפש בקהילה, והמדינה מחויבת לספק לנו אותם – שירותי בריאות הנפש קורסים.

המלחמה שתפסה אותנו לא מוכנים, עם יותר מ-900 נרצחים, אלפי פצועים ויותר מ-100 שבויים רק ביום הראשון – הולכת לגבות מחירים נפשיים כבדים. מספיק לצפות בסרטונים המזעזעים שמציפים את הרשתות. כמעט כל אזרח מכיר ממעגל ראשון או שני מתים/ שבויים/ פצועים. כל אלו פוצעים את נפשם של אזרחי ישראל. הכתובת הנפשית על הקיר.

במלחמת יום כיפור הפוסט טראומה הייתה בעיקר נחלתם של לוחמי צה”ל. עד היום, 50 שנה אחרי, מגיעים נפגעים שחייהם נהרסו למשרד הביטחון כדי שיכיר בנכותם הנפשית. המשבר החדש ממתין לא רק לחיילים, אלא גם להמוני אזרחים שעברו זוועות: בעוטף עזה, בשדרות, באופקים ועוד.   

התקציב של ער”ן קוצץ ב-70%

מערך בריאות הנפש של מדינת ישראל חייב להתארגן מיד. צו 8 לבריאות הנפש. לפי דיווח כאן ב”שווים”, מספר הפניות לער”ן בימים האחרונים שולש. ער”ן זה לא פתרון לטווח ארוך, זו רק העזרה הנפשית הראשונה. אם זה לא מספיק, המדינה חתכה השנה את התקציב שהיא מעבירה לעמותת ער”ן ב-70%. ב-2022 הוא היה 5.9 מיליון שקל. ב-2023 הוא עמד על 1.7 מיליון שקל בלבד.

פוסט טראומה נוטה להיות תגובה מאוחרת. אנשים כרגע מתפקדים. ההישרדות מכתיבה תפקוד. גם האדרנלין ותחושת הביחד של האזרחים שומרים עליהם. ביום שאחרי, כשהעניינים יירגעו וכל אחד יחזור לביתו ולשגרת חייו – אז יתחילו התקפי החרדה, הדיכאונות, חוסר התפקוד והפוסט טראומה.

היום, ה-10 באוקטובר, מציינים בעולם את יום בריאות הנפש העולמי. ביום הזה ראוי שראשי מערכת הבריאות יבינו שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך ולהוציא צו 8 למערך בריאות הנפש. המהלך הזה היה צריך לקרות לפני שנים רבות, אבל במצב הנוכחי, של משבר על משבר על משבר, זו כבר חובה לאומית.

דרושים תקציבים גדולים

לא חסר כסף בישראל. גם עכשיו הממשלה ממשיכה להזרים כספים קואליציוניים במיליארדים. בריאות הנפש היא של כולם, של כל הישראלים. הממשלה צריכה להתאפס על עצמה, להוסיף תקציבים גדולים ביותר למערכת הזו, להחזיר למערך הציבורי אנשי מקצוע שנטשו אותו לטובת השוק הפרטי, לאייש כוח אדם חסר גם אם יש לזה מחיר כספי. זה למען הבריאות של כולנו.

***************************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >> bit.ly/Shavvim-igul-letova

***************************

אמיר שטיין, יליד 1996, הוא כותב ומרצה, בעל ערוץ יוטיוב חינוכי, מתמודד נפש, יוצא החברה החרדית, טרנסג'נדר א-בינארי וסטודנט לספרות ופילוסופיה יהודית.

כתבות אחרונות