
היום ה-18 למלחמת “חרבות ברזל”: המערכה מתמשכת והפתרונות שמציעה המדינה עבור אנשים עם מוגבלות שפונו מיישובי עוטף עזה וגבול הצפון לא מספקים, בלשון המעטה. לצד המאמצים הגדולים של משרד הרווחה והביטחון החברתי וארגונים חברתיים נוספים לענות על הביקוש לחדרים נגישים עבור מפונים עם מוגבלויות, יו”ר “נגישות ישראל”, יובל וגנר מתריע כעת כי החדרים אזלו: “לצערנו, אנחנו לא מקבלים מגורמי הרווחה והחירום פתרונות נוספים”.
לפי ארגון “נגישות ישראל”, למרות הניסיונות למפות ולייצר סדר בין הגופים ומשרדי הממשלה, עדיין אין ידע בזמן אמת על כמות החדרים הנגישים במלונות והאכסניות בארץ, מי מאכלס את החדרים, האם מדובר באנשים עם מוגבלות קלה או קשה ועוד. “יש לנו מאות בקשות לעזרה ממספר רב של אנשים עם מוגבלות וקשישים המעוניינים לצאת לדיור חלופי באזור שקט, אך לנו אין פתרון עבורם”, המשיך וגנר.
“לפי המידע שיש ברשותנו ובמחלקות הרווחה של אותם יישובים, מתוך 100,000 אזרחים שפונו, כ-10,000 הם אנשים עם מוגבלות ובני משפחתם, ועל פי ההערכות יש עוד אלפים רבים שטרם פונו. מי שכבר פונה לא מוצא חדר נגיש”, מוסיף וגנר. “יש להבין כי בתי המלון אינם מספקים פתרון ראוי, כי ברוב רובם המוחלט יש מספר בודד של חדרים מונגשים שלצערנו כבר נתפסו. עוד לפני פינויים נוספים אין מקום כעת ואנשים עם מוגבלות לא יוכלו להתפנות וייאלצו להישאר בביתם הלא מוגן באזורי הלחימה”.
עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova
פרויקט “האפוד הסגול”
בתוך כך, עמותת נגישות ישראל מפעילה בימים אלו של לחימה את הפרויקט “האפוד הסגול”: מוקד מידע נגיש וסיוע בפינוי אנשים עם מוגבלות וקשישים מאזורי המלחמה למקומות מוגנים ונגישים. לצורך כך, הקימה העמותה חמ”ל מיוחד המקבל פניות בסוגיות שונות ובקשות לפינוי ופניות ממשפחות המבקשות לארח.
בנוסף, העמותה מקיימת הכשרות מקצועיות ללא תשלום בכל הארץ וברשויות המקומיות לצוותים העוסקים בסיוע לתושבים למתן כלים להכרת המוגבלויות, אופן זיהוים, כיצד נכון לתקשר ולסייע באופן מותאם לאזרחים עם מוגבלות וכיצד לבצע פינוי נגיש. בנוסף, הקימה פורטל אינטרנטי המספק מידע בנושא סיוע בחרום לאנשים עם מוגבלות. כל הפרטים נמצאים באתר נגישות ישראל.
לפי המידע הקיים היום במשרד הרווחה, נכון לעתה המשרד הקים מערך ניהול מלונות שמורכב ממנהלת המערך הראשית ותחתיה ראשי מחוזות, מפקחים בכל מלון וגורמים טיפוליים ומנהלתיים.
מערך מסודר שמטרתו לקלוט את כל המפונים שכבר הגיעו וצפויים להגיע בהמשך.

עד כה פונו 26 אלף איש, השוהים בכ-111 מלונות ברחבי הארץ. 250 עובדים סוציאליים ממשרד הרווחה והמחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, מפוזרים בכל המלונות ומשרד הרווחה ערוך לתגבר כוח אדם במקרה הצורך. העובדות והעובדים הסוציאליים מסייעים למשפחות במיצוי זכויות, בדיקות DNA, סיוע סוציאלי ומילוי הצרכים השונים.
בנוסף לפי המשרד, פונו 650 אנשים מ-12 מסגרות רווחה מהדרום (מסגרות של אנשים עם מוגבלות, בתי אבות ומסגרות לנוער בסיכון). המפונים שוכנו במסגרות קולטות באזורים בטוחים יותר, במלוניות ובבתי אבות חלופיים ומשרד הרווחה תגבר את כוח האדם במסגרות אלו.