נושאים קשורים

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"

הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
הסתדרות 480-100

הרגע הזה בו נהג אוטובוס הפך אותי לנכת גפיים

יוספה גיל נפלה באוטובוס לאחר שהנהג האיץ מהר מדי – ובתוך 30 שניות הפכה לאישה עם מוגבלות וחייה השתנו. בטור מיוחד ל"שווים" היא כותבת על הכעס והתסכול, כשהפכה מאדם עצמאי ליצור רואה ואינו נראה
ראשיאוטיזםשהמחבלים לא ישמעו: האב נאלץ לחסום את פיה של בתו האוטיסטית

שהמחבלים לא ישמעו: האב נאלץ לחסום את פיה של בתו האוטיסטית

סיפורה של משפחת ברעד מקיבוץ ניר עוז הוא לא פחות ממצמרר: "חיכינו 12 שעות בממ"ד עד שהצבא יגיע להציל אותנו"

צילום ממצלמת האבטחה של משפחת ברעד בקיבוץ ניר עוז, בוקר ה-7 באוקטובר
צילום ממצלמת האבטחה של משפחת ברעד בקיבוץ ניר עוז, בוקר ה-7 באוקטובר

“אני שומע ירי מנשק אישי, זה רעשים שאני לא רגיל אליהם”, שיחזר אייל ברעד, תושב קיבוץ ניר עוז, את רגעי האימה של בוקר ה-7 באוקטובר בראיון ליפעת גליק בכאן 11. “לאחר מכן התקבלה הודעה מאיש הצוות בכיתת הכוננות שיש יריות בקיבוץ, שקרא לנו לנעול את דלתות הממ”ד”. ברעד ואשתו הם הורים לשלושה ילדים, ביניהם רותם בן השנה וחצי, אלמוג בת ה-4 וכרמל בת ה-6, שאובחנה על הרצף האוטיסטי.

בשעה שש וחצי בבוקר, עם הישמען של האזעקות הראשונות, פנתה המשפחה, המתורגלת לירי טילים, לממ”ד. לא עבר המון זמן עד שהבינו שמדובר באירוע אחר לגמרי. מצלמת אבטחה שהתקין ברעד מספר ימים לפני חדירת המחבלים, תיעדה דקה אחרי דקה את הגעתם למקום מגוריו, את חטיפות תושבי הקיבוץ לעזה ואת ההתקרבות של המחבל לדלת ביתו. את הכל הוא ראה דרך מסך הטלפון שלו – בזמן אמת.

מימין לשמאל: כרמל בת ה-6, על הרצף, אלמוג בת ה-4 והבן הקטן רותם. צילום: באדיבות המשפחה

ברעד הבין באותו הזמן שהוא חייב לשמור על השקט כדי להבטיח את הישרדותה של משפחתו. “אמרתי להם שאם לא נהיה בשקט, אנחנו נמות”, סיפר. עם זאת, דבר פשוט כמו לשמור על השקט בסיטואציה כל כך מחרידה, היא משימה בלתי אפשרית עבור אנשים על הרצף, ומהר מאוד הבין ברעד כי עם בתו, כרמל, זו תהיה משימה בלתי אפשרית. “אני אומר לה להיות בשקט, מסמן לה עם היד, והיא חושבת שזה משחק. היא המשיכה לעשות רעש, אז תפסתי אותה והחזקתי אותה ביד וחסמתי לה את הפה”.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


12 שעות של אימה בתוך הממ”ד

הקושי האמיתי עבור ברעד היה הפחד שיפגע בבתו, שלא מבינה את הסיטואציה הקשה: “אחד הדברים שפחדתי ממנו הכי הרבה זה שיישבר משהו (בינינו – א”ח), שעכשיו במקום אבא אוהב, אני אהיה אבא אלים. זה מה שחנק אותי באמת”. ברעד העיד כי פחד לחנוק את כרמל, או לגרום לה נזק ממשי, אז בשלב מסוים הרפה את אחיזתו מפיה וקיווה לטוב.

אייל ברעד. צילום מסך
אייל ברעד. צילום מסך

תוך כדי רגעי האימה הקשים האלו של משפחת ברעד בתוך הממ”ד, מחבלים של החמאס ממשיכים לבזוז, להרוג, לחטוף ולשרוף בתים בניר עוז. רק אחרי 12 שעות בתוך המרחב המוגן הגיעו כוחות צה”ל והוציאו משם את כל המשפחה. לקח עוד יממה שלמה עד שהגיע ברעד ומשפחתו למקום מבטחים.

בסביבה הקרובה של המשפחה, רבים נרצחו או נחטפו. “החיים שלי זה לא החיים שלי כבר”, העיד אב המשפחה בצער עמוק. “מה שבניתי עשיתי ורציתי – אין יותר. איך אני יכול לחזור עם המשפחה שלי לכאן אחרי מה שקרה?”.

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות