נושאים קשורים

עיריית פתח תקווה בנתה בניין חדש – ושכחה לשים מעלית

בבניין ניתנים שירותים לציבור, שבפועל לא נגישים לאנשים עם מוגבלויות. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות איימה בתביעה – והעירייה התחייבה לתקן את הליקוי

גם אם לעולם לא אחווה תשוקה במציאות, היא קיימת עבורי בספרים

הרומן "אהבות נכזבות" של מילן קונדרה גרם לי להרגיש דברים שלא הרגשתי מעולם – ואני מקווה מאוד שארגיש יום אחד בעתיד

“למה לילד שלי לא מגיע סל שילוב? כי רציתי שיהיה שף?”

תלמידים עם צרכים מיוחדים שלומדים בחינוך המקצועי לא מקבלים סל שילוב, ובמשרדי העבודה והחינוך מגלגלים אחריות זה על זה. "אלו שני משרדי ממשלה, למה הם לא יכולים פשוט להעביר את הכסף ביניהם?"

ילדים עם CP לא יצטרכו להגיע שוב ושוב לוועדות רפואיות

מדיניות חדשה של ביטוח לאומי צפויה להקל על אלפי ילדים עם שיתוק מוחין. מעתה יקבעו אחוזי נכות קבועים, והוועדה תתכנס רק פעמיים עד גיל 18 ושלושה חודשים



עם אוטיזם ודרגות על הכתפיים: המסע המרגש של חיילי “תתקדמו”

שלושה קצינים חדשים על הספקטרום עמדו השבוע על מגרש המסדרים בבה"ד 15. מי שהיה צריך הוכחה ש"גם הם יכולים" – קיבל אותה בענק. טור אישי מיוחד של אודי הלר
ראשיכבדי שמיעהגם חירשים צריכים לדעת מתי יש אזעקה. מתי יימצא הפתרון?

גם חירשים צריכים לדעת מתי יש אזעקה. מתי יימצא הפתרון?

היוזמה המבורכת של העיריות לחלק צמידים חכמים, התרעות מהבהבות בנייד ואפילו כרית רוטטת – כולם פתרונות טכנולוגיים שניסיתי. אבל מה יקרה ברגע שבכולם תיגמר הסוללה?

אדם כבד שמיעה עם מכשיר שמיעה, חירש (אילוסטרציה). צילום: Unsplash
אדם כבד שמיעה עם מכשיר שמיעה, חירש (אילוסטרציה). צילום: Unsplash

זה היה השביעי באוקטובר. התעוררתי והבטתי בשעון. השעה הייתה רבע לתשע. כהרגלי בשבתות אני משלימה שעות שינה, וקמה יותר מאוחר. הדלקתי את הנייד שלי, ולתדהמתי הוא הוצף בהודעות וואטסאפ. ראיתי גם שניסו להתקשר אליי, למרות שכולם יודעים שאני חירשת. מיד הבנתי שקרה משהו חריג ביותר. אפילו לא קראתי את ההודעות, אלא מיד נכנסתי לאתר חדשות באינטרנט. הכותרת צעקה מול עיניי הנדהמות – “ישראל תחת מתקפה”.

ילדיי שומעים עם שתלים קוכליאריים, אך בלילה הם הופכים לחירשים כמוני, כי הם מסירים את מעבדי השמיעה בזמן השינה. בן זוגי, שמשכים קום גם בשבתות, היה באותו הזמן בחו”ל. משש וחצי בבוקר המדינה הייתה במתקפה, ואני וילדיי ישנו בשלווה, לא מודעים כלל למה שמתרחש. חזרתי להודעות הוואטסאפ הרבות שחיכו לי בנייד, והבנתי שבזמן שאני וילדיי ישנו היו אזעקות רבות.

אחותי, שמתגוררת בעיר אחרת, צלצלה אליי, למרות שידעה שאני לא אוכל לשמוע את הצלצולים, היא גם שלחה הודעות. אחותי הרגישה חסרת אונים, שאין לה דרך ליצור עמי קשר ולעדכן אותי במצב. גם אבא שלי, חברות ובן זוגי ניסו ליצור קשר באותו בוקר ולהסב את תשומת לבי לאזעקות – אך לשווא.

תוך זמן קצר נשמעה אזעקה נוספת. לא שמעתי כמובן, אבל דרך האפליקציה של פיקוד העורף ששלחה התראה בנייד – ידעתי שיש אזעקה. נחפזתי להעיר את הבן שלי, ומיהרנו אל הממ”ד, שהוא החדר של בתי. שם בממ”ד כשעברתי על כל ההודעות הבנתי שכל הבוקר היו אזעקות ללא הרף, ושנפל טיל ברחוב לידנו.


עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova


אני לא יכולה לדעת מתי יש אזעקות כשאני לבד

הימים הראשונים היו קשים. חשתי הלם, דאגה, מועקה כבדה וזעזוע על מה שקרה בעוטף עזה ובדרום. במקביל גם הייתה תחושה של חוסר ביטחון, כי ידעתי שלא נוכל לשמוע את האזעקות בלילות. כחירשת שלא מרכיבה שום אביזר שמיעה, אני לא יכולה לדעת שיש אזעקות גם ביום, במיוחד אם אני לבד כמו בזמן נהיגה ברכב. הבנתי שאני חייבת למצוא פתרון, וכך בתקופה האחרונה מצאתי פתרונות טכנולוגיים.

מערכת ההתראה הראשונה שקניתי בימים הראשונים למלחמה הייתה מערכת Vibio, שהיא כרית רוטטת המתחברת לנייד. המערכת הזו משמשת כשעון מעורר לחירשים, אך גם כשנכנסת הודעת סמס או כשמצלצלים, הכרית רוטטת בחוזקה, ויכולה להעיר, במיוחד בלילה. עדכנתי שכנים וחברות שגרים בעירנו וגם בני משפחה, וביקשתי שיצלצלו אם תהיה אזעקה בלילה אצלנו.

הכרית הרוטטת של Vibio. צילום: ורד א.
הכרית הרוטטת של Vibio. צילום: ורד א.

גיליתי שאפליקציית פיקוד העורף מאפשרת שימוש בהבזקי אור בזמן התרעה של אזעקה במקום מגוריי. הגדרתי אפשרות של חיווי באמצעות פנס דולק באפליקציה, והקפדתי לשים את הנייד הפוך על השידה ליד מיטתי, כך שאם תהיה אזעקה, אשים לב להבהובי אור הבוקעים ממצלמת הנייד בלילה.

בנוסף, העיריות ברחבי הארץ נקטו ביוזמה מבורכת וחילקו לתושבים כבדי השמיעה והחירשים צמידים חכמים שיכולים להתריע בזמן אזעקה. גם בעיר בה אני גרה חילקו צמידים מסוג שיאומי בנד 8. הצמיד מסתנכרן עם הנייד והגדרתי אותו כך שיתריע רק כשיש אזעקות דרך אפליקציות של פיקוד העורף וצבע אדום. הצמיד אכן מתריע במהלך היום, ואני שמה לב שיש אזעקות, אך לדעתי הרטט של הצמיד כנראה לא יהיה מספיק חזק להעיר אותי אם תהיה אזעקה בלילה.

השיאומי בנד 8 שחילקה העירייה. צילום: ורד א.
השיאומי בנד 8 שחילקה העירייה. צילום: ורד א.

ביום אני בדרך כלל שמה לב לאזעקות, בזכות הצמיד, וגם בדרך כלל יש לידי אנשים ששומעים את האזעקות ומעדכנים אותי. בכל לילה אני שמה את כרית הרטט של Vibio תחת הכרית שלי, שמה את הנייד הפוך על השידה לידי, וישנה גם עם הצמיד למרות שאני בספק אם אחוש ברטט שלו.

מה נעשה בהפסקת חשמל?

למרות זאת, אמצעים טכנולוגיים אלו עדיין לא נותנים תחושת ביטחון מלאה. אתם יכולים לדעת שיש אזעקות בלי להיות תלויים בחסדי הטכנולוגיה ובזולת, אך אני לא. אני עדיין תלויה בחסדי הזולת שיזכרו לעדכן אותי שיש אזעקה ותלויה בחסדי הטכנולוגיה, שיכולה לאכזב במקרים מסוימים.

לא תמיד ההתראות באפליקציות כמו של פיקוד העורף מגיעות בזמן. לעתים ההתראה מופיעה באיחור. בעיה נוספת שבזמן שהות בממ”ד בזמן אזעקות אין קליטה ואז הטכנולוגיה לא עוזרת כי היא מבוססת על קליטה. כנ”ל אם יש הפסקת חשמל ממושכת והסוללה של הנייד מתרוקנת (כמו שקרה בשביעי לאוקטובר, כי השכונה שלנו הייתה ללא חשמל במשך שעות), שוב יש בעיה.

צריך לקוות שבעתיד תהיה מערכת התרעה יעילה שלא תהיה תלויה בטכנולוגיה ובחסדי אנשים. מערכת כזו שתפעל ברגע שמושמעת אזעקה ולא תהיה תלויה בקליטה, אינטרנט, חשמל, אנשים – תוכל להציל חיים של כבדי שמיעה וחירשים ולתת להם תחושת ביטחון. ועד אז אשתמש בפתרונות הטכנולוגיים שקיימים ואקווה לטוב.

בוגרת תואר שני, עובדת במחקר ופיתוח בחברת תרופות, נשואה ואמא לשניים, כותבת להנאתה מגיל צעיר - וגם חירשת מלידה

כתבות אחרונות