נושאים קשורים

“הפועל שווים”: הכירו את קבוצת הכדורסל הראשונה לאנשים עם מוגבלות

שבעה שחקנים עם מוגבלות שאינן פיזיות ושבעה אוהדי הפועל תל אביב מתאמנים יחד בכל שבוע – ויוצרים קשרים ספורטיביים וחבריים. מקים הקבוצה: "המטרה - להקים ליגה משלנו"

“בזכות הקורס הזה נוכל להשפיע בתקשורת”

14 משתתפים עם מוגבלויות הצטרפו למחזור השני של קורס הסושיאל המיוחד של "ישראל בידור". פעיל ההסברה יוסף חדאד הרצה בפני החניכים: "המוגבלות היא רק הכותרת"

משלחת של אנשים עם מוגבלות תשתתף ב”מצעד החיים” באושוויץ

קבוצת עובדים של חברת "המשקם" יצאה לפולין כדי להשתתף בטקס העוצמתי, המתבצע בהליכה ממחנה ההשמדה הידוע לשמצה – לבירקנאו. "חוויה מעצימה ומרגשת"

כתב אישום: ארבעה ביצעו עבירות מין בקטינה עם מוגבלות

נגד שלושה קטינים ובגיר משועפאט הוגשה הצהרת תובע, לאחר שנחשדו כי אנסו צעירה בת 16 עם צרכים מיוחדים בביתה בירושלים. "מקרה מזעזע שלא נתקלנו בכמותו זמן רב"



הערב: טקס יום השואה לזכר הקורבנות “המיוחדים”

הטקס, שיועבר בשידור חי, יתמקד בזכרם של נספים עם צרכים מיוחדים, שממעטים לדבר עליהם. בין השאר יסופר סיפורו של סאלי ביין, "יאנוש קורצ'ק של אנשים עם מוגבלויות"
ראשיחדשותירדן, מדריכה ב"בית הגלגלים", נחטפה לעזה. האם תוחזר בעסקה הקרובה?

ירדן, מדריכה ב”בית הגלגלים”, נחטפה לעזה. האם תוחזר בעסקה הקרובה?

בעלה והתינוקת הצליחו לברוח, שלושה ממתנדבי העמותה נרצחו. ולצד האסון התרחש גם נס – שהציל כנראה את חיי החניכים בבית בקיבוץ אורים

“אישה מיוחדת ונדירה שכולה עשויה מלב טהור של נתינה ועשייה”. ירדן רומן והתינוקת (צילום באדיבות המשפחה)

חברי עמותת “בית הגלגלים”, המלווה בימי שגרה ילדים, נוער וצעירים עם מוגבלות בישראל ברחבי הארץ, מנסים לעכל בימים אלה את שאירע ב-7.10. שלושה ממתנדבי העמותה – עמית וקס, אבי הינדי ויהודה קאדר – נרצחו במהלך מאמצי ההגנה על קיבוצי העוטף והדרום. ירדן רומן, מדריכה בעבר בעמותה, נמצאת חטופה בעזה, ורבים ממתנדבי העמותה לוחמים בין הסמטאות של הרצועה. בימים אלה לא ברור עדיין אם רומן תהיה חלק מעסקת החזרת החטופים, ובמשפחתה מחכים לראות אם שמה יופיע ברשימות.

26 שעות בממ”ד

עד שנחטפה, הייתה ירדן רומן מדריכה ב”גלגלים קדימה”, פרויקט של בית הגלגלים. “ירדן תמיד הייתה שם כדי לעזור ולסייע, לשבת לשיחה עם החניכים ולעזור להם להתגבר על קשיים”, סיפרה הדר, מנהלת מיזמים בעמותת “בית הגלגלים” ובעבר את הבית הדרומי בקיבוץ אורים. “היא למדה פיזיותרפיה, אז היא ידעה איך לטפל באנשים עם מוגבלות ולהקל על הכאבים שלהם. היא בן אדם כל כך צנוע”.

**************

עזרו לנו להמשיך לעבוד בשבילכם. מוזמנים לעגל לטובה לעמותת שווים. רק 5 שקלים בממוצע בחודש. הקליקו >>> bit.ly/Shavvim-igul-letova

**************

באותה שבת, הייתה אפלבוים-קלוש בקיבוץ עלומים עם משפחתה, ובמשך 26 שעות הסתגרה בממ”ד כדי להציל את חייהם. כיתות הכוננות ניהלו קרבות עם המחבלים, ורק ביום ראשון חילצו אותם. לאחר מספר ימים, היא הבינה כי “ירדוש”, כפי שהיא קוראת לה, נמצאת בין החטופים לעזה.

חברי בית הגלגלים. צילום באדיבות העמותה

“לא הבנתי מה היא עשתה שם, לקח לי זמן לעכל”, סיפרה. “ברגע שראיתי שזאת היא, היה לי כאב מאוד גדול. היא אישה מיוחדת ונדירה שכולה עשויה מלב טהור של נתינה ועשייה. ירדן היא אדם חזק ולא הסתדר לי איך היא נחטפה לעזה, עד ששמעתי את הסיפור ולא התפלאתי לרגע שהיא פעלה ככה בצורה החלטית ובסוף הצילה את חייהם של בעלה וילדתם”.

קפצו מהרכב והחלו לברוח

ירדן, בעלה אלון, והילדה גפן בת ה-3 כבר עלו על המכונית של המחבלים בדרך לעזה. רגע לפני שהם חוצים את הגדר, התקרב לעבר הרכב טנק של צה”ל. המחבלים קפצו מהרכב והחלו לברוח. גם המשפחה של ירדן ניצלה את ההזדמנות, הם קפצו מהרכב והחלו יחדיו לברוח אל השדות בדרך למוצב צה”לי, אך כשראו שהוא נטוש וחששו שהוא ממולכד – החליטו לא להתקרב.

המחבלים החמושים הבחינו בהם, והחלו לרדוף אחריהם ולירות לעברם. ירדן העבירה את גפן לידיים של אלון, שחיבק אותה בחוזקה והשניים רצו לתפוס מחסה. זאת הייתה הפעם האחרונה שהם ראו זו את זאת, עד לידיעה כי ירדן נחטפה לעזה.

“כולם חלק ממשפחת בית הגלגלים, אנחנו מנסים להתאושש אך זה לא קל וכולנו מרגישים קרועים”, סיפר בשיחה עם “שווים” מנכ”ל העמותה, אביב שפיגלמן. “הרצח הנורא של רות פרץ ז”ל שבר את כל המוסכמות הנורמליות. הייתה אולי מחשבה כי אם יש מישהו עם מגבלה אז יש כלפיו יותר חמלה, אבל הרצח הזה עשה פה טלטלה אדירה ופגיעה במוגנות הפיזית והנפשית. רוב מתנדבי העמותה הם חבר’ה אחרי צבא, והיום יש לנו עשרות אנשים במילואים בתוך עזה שהחניכים והחברים דואגים להם מאוד. אנחנו מצידנו מנסים לחזק את עצמנו וגם את החיילים על ידי סרטונים שמצלמים עבורם עם איחולי תמיכה של החניכים”.

שפיגלמן סיפר כי ב-7.10, בשל חג שמחת תורה, כלל החניכים מקיבוץ אורים, שנמצא במרחק של כ-14 ק”מ מהגדר, לא היו בבית. קרבות עיקשים מול המחבלים התנהלו בבסיס הסמוך, וכיתת הכוננות וכוחות הצבא התמודדו מול המחבלים שחדרו לקיבוץ. במידה והבית היה פעיל באותו היום, חייהם היו בסכנה.

“קיבלנו הודעה שיש מחבלים סביב בית הגלגלים, זה הגיע לשם”, משחזר שפיגלמן. “אני לא יודע להגיד אם זה מזל או לא, על אירוע שנרצחו בו אלפי אנשים זה קשה, אבל הילדים שלנו ניצלו בזכות זה שבשבת הזאת הם במקרה לא היו שם. עכשיו הבית שלנו, שנמצא בתוך שטח צבאי סגור, משמש את כוחות צה”ל”.

“מצאנו פה סוף סוף רוגע”

לאחר פרוץ המלחמה החלו ב”בית הגלגלים” להפעיל יוזמה חדשה: תוכנית אירוח טיפולית מיוחדת עבור משפחות צעירים עם מגבלה שפונו מיישובי הדרום. המשפחות, שנקלעו לאחר מתקפת הפתע למצוקה נפשית ונגישותית קשה, נהנים כחלק מהתוכנית ממקום אירוח נגיש עבור ילדיהם עם כיסאות גלגלים, מעטפת טיפולית מלאה על ידי גורמי המקצוע של בית הגלגלים, ארוחות חמות, ומיגון נגיש למקרי חירום.

“כשהתחילה המלחמה בחג המצב היה קטסטרופה” מספר אלירן מאשקלון, שמתארח בתוכנית האירוח יחד עם בת זוגו לירז, שמתניידת עם כיסא גלגלים. “היו הרבה פיצוצים, ואין לנו אפילו ממ”ד בבית. היינו צריכים לנסות להתחבא במקום בבית בלי חלונות. החלון שלנו בחדר שינה נפגע מרסיסים והתנפץ. כשהגענו לפה מצאנו סוף סוף רוגע וקצת טוב יחסית למצב. האנשים כאן עם יחס חם, דואגים, עוזרים וחברים אחד של השני. זה לא מובן מאליו”.

עשרות בני משפחה של צעירים עם מגבלה כבר החלו להשתתף בתוכנית האירוח, ושוהים בבית הגלגלים בהרצליה. אבל בעמותה רואים בזה רק התחלה, ובימים אלו הם עובדים על הגדלת התוכנית למשפחות רבות נוספות ולשאר בתי העמותה ברחבי הארץ. “אנחנו רואים בעיניים את ההשפעה החשובה והטובה של התוכנית על הילדים והמשפחות”, סיכם פיגלמן.

לתרומות לעמותת בית הגלגלים הקליקו כאן

יליד 1991. נשוי פלוס אחד. נולד עם שיתוק מוחין קל. בוגר תואר ראשון בתקשורת וניהול. היה כתב צבאי בדובר צה"ל, עורך באתר one וכתב אתר השקמה מרשת שוקן. במקביל לעבודתו ב"שווים" מגיש תוכנית ספורט ב"רדיו סול" ומשמש עורך משנה באתר "ישראל ספורט".

כתבות אחרונות